Inlägg från: chrissepisse |Visa alla inlägg
  • chrissepisse

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

De har ingen gemensam fruktstund, utan man får äta sin eventuella frukt när man känner att man behöver den. Att vara det där barnet som är utan frukt är nog inte så roligt, så jag tycker det är bra att man inte gnuggar in det genom att ha fruktstund för alla.

• chrissepisse
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 21:22:18 följande:
    Mina barn är värda hur mycket som helst. Liksom alla andra barn. Inget barn ska behöva sitta utan frukt eller matsäck för att föräldrarna, av någon anledning, inte kan skicka med det ena eller andra. Du begriper ju verkligen inte vad det handlar om.
    Håller med dig till 100%.
  • chrissepisse

Kan ni fruktstundskramare inte ens för en sekund känna med de barn som aldrig har frukt med sig och tvingas titta på när de andra äter? Tycker ni att skolan ska bidra till utpekande av dessa barn genom att dagligen låta dem sticka ut. Jag tycker att kompromissen att man får äta sin frukt när man behöver den är en väldigt bra lösning. Det jag vänder mig mot är att sitta tillsammans och plocka fram frukten så att det tydligt märks vem som har och vem som inte har. 

Jag har vuxit upp i en av betongförorterna från miljonprojektstiden och har upplevt socialt utsatta barn på nära håll. Jag har svårt att blunda för en verklighet med barn som går i ofordrade gummistövlar när det är minusgrader och vars huvudsakliga föda utgörs av skolmaten och som alltid "glömmer" matsäck vid utflykt. Kan slopade gemensam fruktstund göra dessa barns start i livet lite smidigare så tycker inte jag att det är någon stor uppoffring för de mer priviligerade. Även om man föds med olika förutsättningar så tycker jag skolan ska sträva efter att jämna ut skillnader, inte förstärka dem.

• chrissepisse
    amalie79 skrev 2013-08-23 09:29:59 följande:

Nää, inte det minsta. Jag växte upp och bor nu igen också i ett sådant område. Det är ju så i livet att vissa vinner, andra förlorar. Tough shit liksom. Mina barn får med sig frukt, självklart är det bra om de delar med sig, men jag går inte runt och tänker så. Jag har jobbat för att mina barn ska kunna få frukt med sig, om min granne också gjort det s

Synd bara att samhället i stort förlorar på att socialt utanförskap ärvs vidare. Det är betydligt mer lönsamt för alla att ge även barn med föräldrar som inte räcker till en chans istället för att förstärka deras utanförskap. Det måste vara väldigt skönt att inte bry sig ett spår om andra och tycka att alla bara ska sköta sig själv.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?