Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Tuffen skrev 2013-08-22 17:35:55 följande:
    Jättebra, om det inte är så som det var på äldsta sonens skola i början. Då tog man all frukt som barnen hade med sig och delade på de barn som var där. Men det var ju samma barn som hade med sig frukt varje dag och samma föräldrar som sket i att skicka med frukt. Hur schysst är det? Snacka om att snylta på andra. Det togs upp till diskussion och förändrades så att de barn som hade med sig frukt faktiskt fick äta sin egen frukt. De barn som inte hade med sig fick vara utan. Det tycker jag är bättre än det första, faktiskt. 
    Så du tycker barnen ska straffas för föräldrarnas glömska eller ovilja? Usch, vad hemskt.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Tuffen:det sa jag inte,jag reagerade på det andra du skrev.

• MalinEddie

Tuffen:jag tycker att det är hemskt att föräldrar accepterade detta när det togs upp till diskussion.Oavsett om mitt barn alltid har med sig frukt skulle jag se längre än min familj.mina barn hade förövrigt mått dåligt av att sitta jämte en kompis och äta om kompisen var tomhänt,de tänker underbart nog på andra än sig själva.

• MalinEddie

Det hade med andra ord inte varit rätt mot något barn att inte erbjuda ett alternativ i alla fall om nån förälder glömmer.friska 6 åringar känner sympati och barnet som är utan känner sig nog väldigt ensam,bortglömd,hungrig..

• MalinEddie

Nej,det är ju upp till skolan att komma med alternativ i dessa situationer.Att låta ett barn sitta utan kan aldrig vara rätt eller riktigt för något av barnen i klassen.jag hade blivit fly förbannat om jag fick sagt till mig på ett möte att det stod mellan de två alternativ du beskriver.

• MalinEddie

Det handlar inte främst om de vuxna, det handlar främst om barnen som tvingas äta bredvid en tomhänt kompis eller sitta tomhänta! Självklart ska lärarna uppmärksamma problemet för dessa föräldrar men det bör också finnas en plan B. Att straffa föräldrar genom att straffa deras barn är aldrig rätt!

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    EJai skrev 2013-08-22 20:15:13 följande:
    Dessa barn som inte har det får man väll lägga lapp i deras fack då föräldrarna inte kandke tänker på det.
    Vad gör man den dag barnet är utan? Är det rätt att barnet som det gäller sitter utan i samlingen samtidigt som alla andra äter sina frukter? Bör det finnas en plan B (frukt på skolan i nödfall) eller ska barnet straffas för föräldrarnas glömska, felprioriteringar, ovilja eller vad det än handlar om och sitta tomhänt?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 21:22:18 följande:
    Mina barn är värda hur mycket som helst. Liksom alla andra barn. Inget barn ska behöva sitta utan frukt eller matsäck för att föräldrarna, av någon anledning, inte kan skicka med det ena eller andra. Du begriper ju verkligen inte vad det handlar om.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    EllisBell skrev 2013-08-23 19:39:59 följande:
    Förstår inte problemet.
    Nej, ser man inte längre än sitt eget gör man ofta inte det.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Det är så intressant och samtidigt sorgligt att läsa denna tråd. Fokus ligger på föräldrarnas bristande förmåga och kilopriset på frukt. Barnet som sitter utan frukt på samlingen, vem pratar om det? Ett fåtal. En stor eloge till er för att ni ser längre än er själva och inser att det är där fokus borde ligga.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Jag skickar gärna med mina barn frukt. Jag ser inget som helst problem med det i min egen lilla bubbla.  Jag ser dock längre än mitt eget och därför lider jag med de barn vars föräldrar av något orsak inte skickar med sitt barn frukt till den gemensamma samlingen och lämnar barnet tomhänt. Det gör ont i mig. Barnet ska inte straffas för att de som står barnet närmast gör fel prioriteringar, är oansvariga, är glömska eller annat..Det ska inte straffas för att skolan väljer att ha gemensam samling där medhavt frukt ingår. Inget barn av vår tid ska behöva sitta utan och titta på andra som äter. Det handlar för fasiken om barn som inte har valt sina föräldrar och dessa regler!

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    EllisBell skrev 2013-08-23 23:40:28 följande:
    MalinEddie: Allvarligt talat så är det inte särskilt vanligt att barn sitter utan frukt utan att någon bryr sig. Tror knappt det händer. Barn bjuder varann och skolan brukar ofta ha extra frukt om någon glömt/inte har med sig. Ett äpple kostar för övrigt inte många ören. Jag kan tycka att det är ett jävla gnäll på många här i tråden. Den svenska skolan låter oss föräldrar slippa nästan allt ansvar. I de flesta andra länder ska barnen ha med sig lunch varje dag, får inga gratis busskort etc. Dessutom att det finns barn med urdåliga hemförhållanden är trist. Men det finns bättre lösningar på det än att dra in fruktstunden för alla barn.
    Läs tråden. Helt ovanligt verkar det inte vara och jag har bara läst delar av den. Givetvis finns det barn som bjuder ibland, en frisk 6-åring känner sympati med andra. Delar med sig. Det är dock inte ett barns ansvar att fixa så att barnet utan känner sig mindre bortglömt och ensamt. Det är främst föräldrarnas ansvar och i andra hand skolans. Ett barn ska inte känna skuld eller ansvar för en kamrat i en sådan situation.
    Jag har bott utomlands i många år och vi har det bra på många sätt här. Det betyder inte att vi ska blunda för sådant vi anser kan bli bättre.

Jag är trött nu och vill sova men imorgon utvecklar jag gärna ytterligare.
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?