• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • villomom
    cloudberry79 skrev 2013-08-31 11:09:28 följande:
    Jag skickar med frukt så det räcker gott och väl att dela med sig, jag vill att barnen ska lära sig att man är en snål fan om man inte kan dela.
    Word. Äpple
  • Mineralvatten
    villomom skrev 2013-08-31 09:31:50 följande:
    Ja det är väl det som är frågan... Jag tycker inte att någon ska sitta utan, då vill jag hellre att de delar mellan sig av den frukten som finns.. Inget fel som jag ser det att lära barnen dela med dem som har det sämre ställt (eller en förälder som inte bryr sig..). 
    njae en frukt är ganska lite till mellanmål så jag behöver hela själv tyvärr.
  • kaffeamanda
    Dr Mupp skrev 2013-08-31 09:33:41 följande:
    Sorry men mitt barn behöver sin frukt själv och ska inte straffas med att få sin frukt delad för att nån annan förälder inte kan ta sitt ansvar. 

I min hjärna är det alldeles självklart att man lär barnen att dela med sig. Därför har min dotter alltid två frukter om nån glömmer. Vi har glömt ett par gånger och då får hon frukt av någon annan. Allt annat är bara dumsnålt!
  • kaffeamanda
    Jag skickar med frukt så det räcker gott och väl att dela med sig, jag vill att barnen ska lära sig att man är en snål fan om man inte kan dela.
    Tack! Jag börjar bli mörkrädd för vilket samhälle vi börjar få. Alla ser till sina rättigheter, men ingen reflekterar över vilka skyldigheter vi har.
  • villomom
    kaffeamanda skrev 2013-08-31 15:57:44 följande:
    Tack! Jag börjar bli mörkrädd för vilket samhälle vi börjar få. Alla ser till sina rättigheter, men ingen reflekterar över vilka skyldigheter vi har.
    Håller med. 

• Border
    Samma här!
  • Emeli
    cloudberry79 skrev 2013-08-28 14:24:33 följande:
    Inte regelbundet och max en viss summa per år. Jag jobbar på högstadiet och vi har som policy där att det vi ber barnen ta med max får kosta 100 kronor per läsår. Det nyttjas på hösten då vi åker med samtliga barn på fjällvandring, vi står för allt utom matsäck.
    (M)amma till V -07 och E -12

Olika policy i olika kommuner. I den kommun jag jobbar är det 100 kr per termin som gäller. Jobbar också på högstadiet. Tycker det är bra om eleverna äter en frukt eller en macka på rasten innan sista lektionen mellan 15:00 och 16:00. Fullt frivilligt förstås. Tycker det är bra att skolan inte lägger sina pengar på detta. Moderna läromedel, speciallärartimmar och liknande är viktigare.
  • Emeli
    Mineralvatten skrev 2013-08-29 16:18:59 följande:
    sant men skolmaten kunde vara bättre, på gymnasiet fick vi börja med att desikera maten från glasbitar, hårstrån, kartongbitar etc. hm. nåja det var 10 år sen jag gick ut så man får hoppas att den blivit bättre =).

Det ser naturligtvis olika ut på olika skolor och i olika kommuner, men generellt vågar jag påstå att det har blivit mycket bättre. Där,jag jobbar är maten jättebra, och såväl barn som personal äter med god aptit. De lagar maten från grunden. Jag bor på västkusten och vi har ofta fantastiskt god fisk, t ex fisksoppa. Jättegod.
  • Dr Mupp
    kaffeamanda skrev 2013-08-31 15:56:03 följande:

I min hjärna är det alldeles självklart att man lär barnen att dela med sig. Därför har min dotter alltid två frukter om nån glömmer. Vi har glömt ett par gånger och då får hon frukt av någon annan. Allt annat är bara dumsnålt!
    Och jag har fyra barn och är låginkomsttagare. Jag har lärt mina barn att pengar inte växer på träd. De får såklart dela med sig om de känner att de inte behöver hela frukten, men jag vill inte att en lärare ska ta frukten och dela den.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Border
    Dr Mupp skrev 2013-09-01 09:12:04 följande:
    Och jag har fyra barn och är låginkomsttagare. Jag har lärt mina barn att pengar inte växer på träd. De får såklart dela med sig om de känner att de inte behöver hela frukten, men jag vill inte att en lärare ska ta frukten och dela den.
    Jag tycker att du har rätt. Jag har ingen hög inkomst, men vet att det finns de som har det betydligt sämre. Sonen är väldigt generös och skulle självklart dela med sig om någon inte skulle ha med sig frukt någon gång, men som du säger så ska inte fröken ta frukten från ett barn och dela den utan barnets medgivande.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?