• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Emeli

Men om varje barn som har med en frukt ger en liten bit var, t ex en clementinklyfta, en centimeter banan eller en smal skiva av ett äpple blir det tillräckligt till det barn som har glömt och gör ingen skillnad för de sommar delat med sig lite.

• Mineralvatten
    Emeli skrev 2013-09-01 13:10:05 följande:
    Men om varje barn som har med en frukt ger en liten bit var, t ex en clementinklyfta, en centimeter banan eller en smal skiva av ett äpple blir det tillräckligt till det barn som har glömt och gör ingen skillnad för de sommar delat med sig lite.
    men urk jag vill inte äta frukt som andra har skurit upp utan skärbräda, ren kniv och rena händer.
  • Uffesson
    Emeli skrev 2013-09-01 13:10:05 följande:
    Så, om jag skickar med så ska jag alltid få stå för fler barns frukt än mitt eget?
  • Uffesson
    Dr Mupp skrev 2013-09-01 09:12:04 följande:
    Och jag har fyra barn och är låginkomsttagare. Jag har lärt mina barn att pengar inte växer på träd. De får såklart dela med sig om de känner att de inte behöver hela frukten, men jag vill inte att en lärare ska ta frukten och dela den.
  • kaffeamanda
    Uffesson skrev 2013-09-01 16:21:22 följande:
    Så, om jag skickar med så ska jag alltid få stå för fler barns frukt än mitt eget?
    Det är väl så livet ser ut i stort. De som har delar med sig till andra (oftast via skatt) som inte har. Eller ska vi vara snikna egon, och ännu värre: uppfostra våra barn till att bli det.
  • Uffesson

Till er som anser att barnen som har med alltid ska dela med sig:

Om något annat barn inte har regnkläder, ska ert barn då ha regnjackan så får de andra barnet ta regnbyxorna? Allt annat vore ju dumsnålt. Det är ju inte så att ert barn ska ha det för att ni köpt det åt dem...

• Uffesson
    kaffeamanda skrev 2013-09-01 16:25:06 följande:
    Det är väl så livet ser ut i stort. De som har delar med sig till andra (oftast via skatt) som inte har. Eller ska vi vara snikna egon, och ännu värre: uppfostra våra barn till att bli det.
    Om jag köper frukt till mitt barn för att han ska få i sig näring och hålla sig mätt så är det han som ska ha frukten. Är han mätt och inte vill dela så får han gärna dela, men läraren ska inte tvinga honom att dela.
  • kaffeamanda
    Uffesson skrev 2013-09-01 16:27:18 följande:
    Om jag köper frukt till mitt barn för att han ska få i sig näring och hålla sig mätt så är det han som ska ha frukten. Är han mätt och inte vill dela så får han gärna dela, men läraren ska inte tvinga honom att dela.

Vad jag har förstått så har inte Dr Mupp pratat med läraren så det kan ju vara så att hennes barn inte vågar berätta att de delar med sig. Att lära sig att dela med sig borde vara helt naturligt tycker jag, det är en del av uppfostran.
  • Mineralvatten
    Emeli skrev 2013-09-01 00:02:45 följande:

Det ser naturligtvis olika ut på olika skolor och i olika kommuner, men generellt vågar jag påstå att det har blivit mycket bättre. Där,jag jobbar är maten jättebra, och såväl barn som personal äter med god aptit. De lagar maten från grunden. Jag bor på västkusten och vi har ofta fantastiskt god fisk, t ex fisksoppa. Jättegod.
    inte för att låt elak men att man äter med god apitt kan beror på att man är väldigt hungrig också.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?