• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Jimman
    kaffeamanda skrev 2013-08-28 21:36:18 följande:
    glass eller godis på lördag. Vi har sötsaksförbud på låg- och mellanstadiet i hela kommunen, skitbra tycker jag.
    Varför har dom då inte fruktförbud oxå ? Det är lika farligt med fruktsocker !
  • kaffeamanda
    Border skrev 2013-08-28 21:36:38 följande:
    Vad gör det om de äter en glass eller lite godis ibland?
    Eller det behöver de ju inte göra, om ni föräldrar tycker att det är olämpligt, men då kommer vi åter igen till en situation där kanske alla barn förutom en får lov att äta glass/godis vid enstaka tillfällen i skolan, och således känner sig utanför. 
    Som jag skrev innan så har vi i vår kommun förbud mot sötsaker så hos oss är det inga problem, jättebra tycker jag. Allt som främjar hälsan hos barn ska uppmuntras i skolan. Kan man få in hos barn att äta en frukt på förmiddagen istället som det är på många arbetsplatser att det ska bjudas på fika så är väl det jättebra om de forsätter med fruktvanan in i vuxen ålder.
  • Border
    kaffeamanda skrev 2013-08-28 22:01:50 följande:
    Som jag skrev innan så har vi i vår kommun förbud mot sötsaker så hos oss är det inga problem, jättebra tycker jag. Allt som främjar hälsan hos barn ska uppmuntras i skolan. Kan man få in hos barn att äta en frukt på förmiddagen istället som det är på många arbetsplatser att det ska bjudas på fika så är väl det jättebra om de forsätter med fruktvanan in i vuxen ålder.
    Ja visst är det viktigt och jättebra att barnen i tidig ålder får in vanan att äta en frukt istället för glass eller godis när/om man blir sugen på något ex.vis. Det jag menar är bara det att jag inte tycker att det skadar om barnen någon gång äter en glass eller lite godis någon gång då och då trots att det varken är kalas eller lördag.
  • cloudberry79
    Dr Mupp skrev 2013-08-28 20:35:26 följande:
    Anmäl till soc för omsorgsbrist. Det är det soc är till för. 

Nu tycker nog ingen att det är omsorgsbrist att glömma att skicka med frukt. Förhoppningsvis.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • kaffeamanda
    cloudberry79 skrev 2013-08-28 22:05:47 följande:
    Nu tycker nog ingen att det är omsorgsbrist att glömma att skicka med frukt. Förhoppningsvis.
    Tyvärr verkar det vara så, om man ska tro en del på fl att det kommer in många konstiga anmälningar till soc, så detta är nog inte omöjligt.
  • EllisBell

cloudberry: Handlar just den diskussionen om föräldrar som glömmer någon enstaka gång? Tror du det?

• EllisBell

Oj förlåt Cloudberry, läste inte ordentligt... My bad

• Mineralvatten

en sak som jag fortfarande ställer mig frågande till är huruvida ni vuxna äter mellanmål? för det gör i alla fall jag är jag inte hemma så måste jag ju ta med mig det jag ska ha till mellanmål, alt köpa något på plats.
    så varför skulle inte föräldrarna betala för barnens mellanmål? jag förstår det verkligen inte? Skolan är avgiftsfri, den så kallade lunchen är inkluderad etc.

• kaffeamanda
    Mineralvatten skrev 2013-08-29 16:04:07 följande:
    en sak som jag fortfarande ställer mig frågande till är huruvida ni vuxna äter mellanmål? för det gör i alla fall jag är jag inte hemma så måste jag ju ta med mig det jag ska ha till mellanmål, alt köpa något på plats.
    så varför skulle inte föräldrarna betala för barnens mellanmål? jag förstår det verkligen inte? Skolan är avgiftsfri, den så kallade lunchen är inkluderad etc.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?