• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Border

Nu har det ändrats lite på min sons skola och i dag fick vi en lista på olika krav. Så här ser den ut:

*Gympakläder, ej långbyxor eller långärmat. Vita skor med vit sula, som är kraftiga och stabila samt med kardborre, Ej snören.
    *Frukt till fruktstunden.
    *Ryggsäck.
    *Transparent snoddmapp.
    *Innetofflor. 

• Litevirrig

Jag tycker det är hemskt att dom kräver frukt. Sådana "krav" i skolan borde de stå för, vi betalar ju trots allt skatt. Min väninna har fyra barn och det är obli med 2 frukter varje dag. Om vi utgår från att det är 20 skoldagar/månad så blir det 160 frukter i månaden. Fatta vilket berg det blir, och det är ju dyrt. Hon har ett fint jobb och tjänar bra så hon har ju råd, men ett tag var hon arbetslös och då kunde det bli tufft med den kostnaden. Det är ju sjukt, 160 frukter i månaden!

• puss

Men för att bråka om en fruktjävel krävs ju att man är redigt efterbliven.

• Jimman
    puss skrev 2013-08-26 20:33:26 följande:

Men för att bråka om en fruktjävel krävs ju att man är redigt efterbliven.

Så sant så
  • Emeli
    dreamy skrev 2013-08-26 20:12:12 följande:
    Jag tänkte att de på samma sätt "kräver" att man äter nyttigt för att man ska utföra ett så bra arbete som möjligt(jag är väl medveten om att detta INTE finns reglerat), liknande som de kan "kräva" att man klär sig efter arbete, tex inte för utmanande om man arbetar inom kyrka, kriminalvård, barnomsorg osv eller hygienkrav om man arbetar inom vård och viss forskning.
    Bara för att försäkra sig att man inte får någon anställd som kanske vimsar till siffror eller missköter maskiner eller slöar bort halva dagen pga av dåligt näringsintag...

Skolan står för en del av elevernas kostnader alltså, men det finns ändå krav utöver dessa kostnader t ex gympakläder, frukt, på vissa håll egna skridskor, en personlig mugg osv. Arbetsgivare står för en del i vissa sammanhang t ex viss skyddsutrustning, lunch om man är pedagog, kaffe (på vissa platser). En del får man stå för själv  eller anpassa sig efter annars riskerar man avsked eller tillsägning. Är det så jättestor skillnad då skolan kräver något eller om en arbetsgivare kräver något? Var går gränsen i så fall? Kan bara säga att jag skulle bli rätt förbaskad om en arbetsgivare skulle ha samma krav på "utöver-kostnader" som skolan har i vissa fall... Men samtidigt så OM jag hade ett företag så skulle jag gärna vilja kunna påverka mina anställda att sköta sig såpass att de kunde utföra ett HYFSAT jobb under arbetsdagen, dvs inte slarva en hel eftermiddag för att de kanske skippar lunchen - jo man har ju rätt att göra det som vuxen. Var bara en tanke :) 
    Som vuxen och anställd får man ta ansvar själv och ta konsekvenserna om man missköter sitt arbete. Ett barn som går i skolan gör det för sin egen skull, för att få utbildning och få möjligheter att växa upp till en ansvarskännande samhällsmedborgare. Det är en förmån att få gå i skola.

Det stämmer att skolan helt enligt skollagen kan kräva att föräldrarna utrustar sitt barn för skolidrotten En ryggsäck eller annan skolväska är också bra att ha även om en begagnad ICA-kasse skulle kunna duga till nöds, men då skulle det vara ganska synd om det barnet och vi inom skolan skulle nog hålla särskild uppsikt på det barnet med tanke på oro för sviktande omsorg. En frukt eller liknande är en rekommendation och för barnets bästa. Erfarenheten har visat att barnen orkar bättre med sitt skolarbete om de får boosta energi. Jag undrar vilka argument man som förälder har för att inte vilja ge barnet det. Vill man inte sitt barns bästa?
  • Foxtrott

Jag är helt fascinerad av de varierande fruktpriserna här i tråden.

Om skolan köper in stora partier kostar varje frukt uppåt 4-5 kr stycket och barnen ska ha två om dagen vilket väl blir 40-50kr i veckan/barn,  men om varje familj köper kostar samma tio frukter 10-15 kr för en vecka.

• Åsa
    Emeli skrev 2013-08-26 20:38:00 följande:
    Det stämmer att skolan helt enligt skollagen kan kräva att föräldrarna utrustar sitt barn för skolidrotten En ryggsäck eller annan skolväska är också bra att ha även om en begagnad ICA-kasse skulle kunna duga till nöds, men då skulle det vara ganska synd om det barnet och vi inom skolan skulle nog hålla särskild uppsikt på det barnet med tanke på oro för sviktande omsorg. En frukt eller liknande är en rekommendation och för barnets bästa. Erfarenheten har visat att barnen orkar bättre med sitt skolarbete om de får boosta energi. Jag undrar vilka argument man som förälder har för att inte vilja ge barnet det. Vill man inte sitt barns bästa?
    Kortet med att inte vilja barnens bästa är lite billigt.
    Jag har som väl är sluppit /för/skolor där man velat ha frukt medskickad men jag anser i princip att om vb skola anser att barnen bör äta mellan frukost kl 7:15 och lunch kl 10:30 för att fungera väl så är det rimligt att skolan förser barnen med mat då. 
    Det finns en viss gråzon mellan den kostnadsfria(skattefinansierade) skolan och vad föräldrarna ändå behöver förse barnet med. Jag anser inte att frukt ingår i den gråzonen. 
    Det blir också knepigt att kalla något en rekommendation men  från skolhåll förknippa den med moraliskt fördömande, rentav som du starta koll efter social problematik om den inte följs. Då är det, tycker jag, ärligare att rakt ut begära saken så att rimligheten  i kravet, och om det skulle strida mot Skollagen, kan diskuteras rakt och öppet.       
  • Dr Mupp
    dreamy skrev 2013-08-26 15:43:30 följande:
    Jag är spontant av åsikten att skolan hellre får extra skattepengar för att försäkra sig om att ALLA barn erbjuds ett "pyttemellanmål"... (istället för att det exempelvis läggs så otroligt mycket på t ex fängelsemat, ca 44 kr/intern och dag jmf med 10 kr/elev och dag, efter att man har plockat bort "runt om"-kostnader som frakt och tillagning). Skulle man exempelvis erbjuda barnen en morot extra så skulle det inte handla om många ören extra per barn... Och då slipper barn lida för att föräldrar är olika ansvarstagande/glömska/fattiga osv och skolan får därmed en mindre detalj som skapar oro och stress för de små som alltså lever med ansvarslösa/fattiga/glömska/missbrukande/vimsiga/o sv föräldrar...

Lite OT, men om man nu struntar i DEN frågan; skulle det vara ok om t ex arbetsgivare började kräva av sina anställda att ta med speciellt nyttig mat till arbetet för att försäkra sig om att de skulle må bra och därmed prestera bra? På samma sätt som de kan sätta upp regler kring hygien och kläder o s v. Varför/varför inte - egentligen? Jag kräver inget svar, bara lite kul att fundera över :) 
    Och jag anser att ska skolan ha extra skattepengar så ser jag hellre att det går till extralärare, skolmaterial och liknande.

Skolan ska inte vara nån dadda för olämpliga föräldrar.
    Litevirrig skrev 2013-08-26 20:32:58 följande:
    Jag tycker det är hemskt att dom kräver frukt. Sådana "krav" i skolan borde de stå för, vi betalar ju trots allt skatt. Min väninna har fyra barn och det är obli med 2 frukter varje dag. Om vi utgår från att det är 20 skoldagar/månad så blir det 160 frukter i månaden. Fatta vilket berg det blir, och det är ju dyrt. Hon har ett fint jobb och tjänar bra så hon har ju råd, men ett tag var hon arbetslös och då kunde det bli tufft med den kostnaden. Det är ju sjukt, 160 frukter i månaden!

Ja har man många barn så går det åt mer mat och andra saker. Att skaffa många barn är dock fullt frivilligt. Jag har också fyra barn varav tre i skolan. Så jävla dyrt med frukt är det inte. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Empath
    dreamy skrev 2013-08-26 15:43:30 följande:
    Jag är spontant av åsikten att skolan hellre får extra skattepengar för att försäkra sig om att ALLA barn erbjuds ett "pyttemellanmål"... (istället för att det exempelvis läggs så otroligt mycket på t ex fängelsemat, ca 44 kr/intern och dag jmf med 10 kr/elev och dag, efter att man har plockat bort "runt om"-kostnader som frakt och tillagning). Skulle man exempelvis erbjuda barnen en morot extra så skulle det inte handla om många ören extra per barn... Och då slipper barn lida för att föräldrar är olika ansvarstagande/glömska/fattiga osv och skolan får därmed en mindre detalj som skapar oro och stress för de små som alltså lever med ansvarslösa/fattiga/glömska/missbrukande/vimsiga/o sv föräldrar...

Lite OT, men om man nu struntar i DEN frågan; skulle det vara ok om t ex arbetsgivare började kräva av sina anställda att ta med speciellt nyttig mat till arbetet för att försäkra sig om att de skulle må bra och därmed prestera bra? På samma sätt som de kan sätta upp regler kring hygien och kläder o s v. Varför/varför inte - egentligen? Jag kräver inget svar, bara lite kul att fundera över :) 

fast om du tänker efter så 44/dag är för en vuxen person som inte äter några måltider "hemma" alls. Det är ju inte riktigt jämförbart dessutom med en vuxenportion och en barnportion, eller tycker du det?
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?