Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Dr Mupp skrev 2013-08-23 20:19:32 följande:
    dåså, bort med kravet på gympakläder, inneskor, muggar, regnkläder, väskor, sittunderlag och läxmaterial osv
    Här har inte ställts krav på vare sig väskor, muggar, sittunderlag eller läxmaterial än så länge. Regnkläder har man begärt men flertalet barn lär ju använda detta även utanför dagis/skola. Gympakläder väljer föräldrarna vad de tycker passar, många har som ovan skrivits tights och en tröja. Våra dagis och skolor har aldrig krävt frukt vilket jag tycker är helt i linje med hur regelverket ser ut.
  • Åsa
    Emeli skrev 2013-08-26 20:38:00 följande:
    Det stämmer att skolan helt enligt skollagen kan kräva att föräldrarna utrustar sitt barn för skolidrotten En ryggsäck eller annan skolväska är också bra att ha även om en begagnad ICA-kasse skulle kunna duga till nöds, men då skulle det vara ganska synd om det barnet och vi inom skolan skulle nog hålla särskild uppsikt på det barnet med tanke på oro för sviktande omsorg. En frukt eller liknande är en rekommendation och för barnets bästa. Erfarenheten har visat att barnen orkar bättre med sitt skolarbete om de får boosta energi. Jag undrar vilka argument man som förälder har för att inte vilja ge barnet det. Vill man inte sitt barns bästa?
    Kortet med att inte vilja barnens bästa är lite billigt.
    Jag har som väl är sluppit /för/skolor där man velat ha frukt medskickad men jag anser i princip att om vb skola anser att barnen bör äta mellan frukost kl 7:15 och lunch kl 10:30 för att fungera väl så är det rimligt att skolan förser barnen med mat då. 
    Det finns en viss gråzon mellan den kostnadsfria(skattefinansierade) skolan och vad föräldrarna ändå behöver förse barnet med. Jag anser inte att frukt ingår i den gråzonen. 
    Det blir också knepigt att kalla något en rekommendation men  från skolhåll förknippa den med moraliskt fördömande, rentav som du starta koll efter social problematik om den inte följs. Då är det, tycker jag, ärligare att rakt ut begära saken så att rimligheten  i kravet, och om det skulle strida mot Skollagen, kan diskuteras rakt och öppet.       
  • Åsa
    linnea1977 skrev 2013-08-27 10:23:43 följande:
    Mycket intressant tråd det här.

Folk ska bara ha å ha..... frukt i skolan har alltid varit frivilligt (oavsett vad som står i veckobrev etc) men oftast näst intill nödvändigt för många barn. Om du tycker det är för dyrt med ett sketet Lidl-äpple skicka inte med då? Eller skicka med en knäckemacka? Men det blir synd om din unge. Om ditt barn hade varit hemma hade hen inte fått nån frukt då?

Sitter här å funderar över vilka sorters föräldrar som tjafsar om detta. Jag får upp en bild i huvudet på en rökande, frekvent helgkrökande stamkund på svenska spel. En som barnsligt inte förstår att barnens fruktstund är viktigare än ens egna laster. Man röstar säkert på nåt rött parti oxå för att säkerställa att akassan alltid ska flöda fritt.....

Oups..... sa jag högt nu vad många tänker?

Nu ska jag luta mig tillbaka och lyssna på skriken från alla ömma tår......
    Nej. Mitt barn hade inte normalt  fått frukt i tretimmarsuppehållet mellan två måltider hemma.

Bilden du bygger upp av "tjafsande" föräldrar stämmer inte på mig. Å andra sidan resonerar  jag utifrån skolans eget regelverk när jag ifrågasätter det rimliga i lokala "order" om att skicka med mat, och inte utifrån den egna plånboken. Är det mindre eller mer provocerande än om "samhällets olycksbarn" ifrågasätter lärarförslag?
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?