Emeli skrev 2013-08-26 20:38:00 följande:
Det stämmer att skolan helt enligt skollagen kan kräva att föräldrarna utrustar sitt barn för skolidrotten En ryggsäck eller annan skolväska är också bra att ha även om en begagnad ICA-kasse skulle kunna duga till nöds, men då skulle det vara ganska synd om det barnet och vi inom skolan skulle nog hålla särskild uppsikt på det barnet med tanke på oro för sviktande omsorg. En frukt eller liknande är en rekommendation och för barnets bästa. Erfarenheten har visat att barnen orkar bättre med sitt skolarbete om de får boosta energi. Jag undrar vilka argument man som förälder har för att inte vilja ge barnet det. Vill man inte sitt barns bästa?
Kortet med att inte vilja barnens bästa är lite billigt.
Jag har som väl är sluppit /för/skolor där man velat ha frukt medskickad men jag anser i princip att om vb skola anser att barnen bör äta mellan frukost kl 7:15 och lunch kl 10:30 för att fungera väl så är det rimligt att skolan förser barnen med mat då.
Det finns en viss gråzon mellan den kostnadsfria(skattefinansierade) skolan och vad föräldrarna ändå behöver förse barnet med. Jag anser inte att frukt ingår i den gråzonen.
Det blir också knepigt att kalla något en rekommendation men från skolhåll förknippa den med moraliskt fördömande, rentav som du starta koll efter social problematik om den inte följs. Då är det, tycker jag, ärligare att rakt ut begära saken så att rimligheten i kravet, och om det skulle strida mot Skollagen, kan diskuteras rakt och öppet.