• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Nicke
    Baby Firefly skrev 2013-08-24 12:18:47 följande:
    Har man inte råd med en frukt 5 gånger i veckan så ska man inte dra på sig ungar.
    Nej precis. Vad är det för returadress om man skulle råka få det sämre efter att barnen har kommit?

Socialen håller inte med dig för övrigt.
  • Nicke
    EllisBell skrev 2013-08-24 11:18:01 följande:
    Ni som på allvar tror att det finns de som inte har råd med några äppelklyftor per dag. Lägg ned. Äpplen kan man tom ofta få gratis. Mina barn har ofta haft hallon, björnbär etc som vi plockat ute i sina fruktlådor. Eller morot (vet ni vad en påse morötter kostar??) Så det är INTE fattiga barn som saknar frukt gång på gångutan barn med slarviga icke fungerande föräldrar och då är just frukten troligen det minsta problemet. Sen måste jag säga att den lärare som låter vissa barn sitta och titta när andra har fruktstund utan att försöka fixa fram några äpplen tex bör bli av med jobbet. Inkompetent och elakt.
    Du förstår uppenbarligen inte vad det handlar om. Det är det fler här inne som inte gör.
    Jag kan dock inte begära en viss IQ på folk jag diskuterar med.
    Jag tror också att de flesta har råd med "några äppelklyftor per dag". 
  • EllisBell

Niklas: Jag vet exakt vad det handlar om. Brist på ansvarstagande.

• Nicke
    EllisBell skrev 2013-08-24 14:06:31 följande:
    Niklas: Jag vet exakt vad det handlar om. Brist på ansvarstagande.
    Vi kan säga så om det känns bättre för dig.
  • Tuffen

Håller med någon ovan som skrev att om barnet är älskat och har en bra hemmiljö så spelar det ingen roll om man missar frukten någon gång. 

• Baby Firefly
    Niklas2k skrev 2013-08-24 13:42:39 följande:
    Nej precis. Vad är det för returadress om man skulle råka få det sämre efter att barnen har kommit?

Socialen håller inte med dig för övrigt.
    Hela FL kryllar av korkade människor som skaffar barn eller fler barn trots att de inte har råd redan från början. Sen sitter de och beklagar sig över att de inte har mat på bordet. Skyll er själva säger jag. Det man inte har råd med får man avstå oavsett vad det gäller. 
  • GummiGutta

Kan inte skolan helt enkelt avskaffa den organiserade fruktstunden om det nu anses så fruktansvärt och stigmatiserande för dom som av olika anledningar inte har med sej nån frukt? Jag tror inget barn dör av svält av att få vänta till lunch, lite trötta och griniga kanske vissa barn blir. Dom som vill ha med sej en frukt får väl käka upp den i nåt hörn under rasten.

• Hannah76
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-24 12:39:28 följande:
    Men den senare delen har inte handlat om pengar utan att folk tror att familjen är dysfunktionell pga att barnet inte har frukt med sig när det kan vara allt från att frukten tagit slut hemma för alla äter upp den och när man ska lägga i en frukt i ryggsäcken är den slut, man glömmer att köpa eller glömmer lägga i en i ryggsäcken.
    Det betyder inte att familjen är dysfunktionell utan på att man inte har frukt hemma fast man tror det, frukten är slut eller att man är glömsk emellanåt. Sedan finns det säkerligen de som anser att lagen om att skolan ska vara avgiftsfri ska gälla och skickar inte med frukten för det. Det finns folk till allt men att man glömmer frukt betyder inte att familjen är dysfunktionell.

Om det sker varje dag så är det väl nåt som är fel?
  • Tuffen
    GummiGutta skrev 2013-08-24 16:01:42 följande:
    Kan inte skolan helt enkelt avskaffa den organiserade fruktstunden om det nu anses så fruktansvärt och stigmatiserande för dom som av olika anledningar inte har med sej nån frukt? Jag tror inget barn dör av svält av att få vänta till lunch, lite trötta och griniga kanske vissa barn blir. Dom som vill ha med sej en frukt får väl käka upp den i nåt hörn under rasten.
    Då åter inga barn frukt. Fruktstund är viktigt, åtminstone för växande killar. 
  • Aileen Allannah
    GummiGutta skrev 2013-08-24 16:01:42 följande:
    Det är PRECIS det som bör göras! Om det finns en obligatorisk aktivitet som kräver att föräldrarna betalar så är det olagligt, eftersom skolan ska vara avgiftsfri. Självklart är det inte förbjudet att ta med sig frukt till skolan om man vill och många skolor uppmuntrar till det, första rasten kanske är lämplig att äta sin frukt på. Men det ska inte vara obligatoriskt, om inte skolan står för frukten. Punkt.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?