• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Border
    Dr Mupp skrev 2013-08-25 18:19:27 följande:
    Du betalar för förskola, skolan är gratis.
    Allmän förskola har ju alla rätt till, och jag har haft så låg inkomst att jag aldrig betalat något för min sons förskoleplats.
  • Lindsey Egot NO1
    molly50 skrev 2013-08-25 17:59:37 följande:

Det är samma sak på min sons skola. Han började nu i förskoleklass och i brevet vi fick innan skolstart står det att barnen ska ha med sig en frukt varje dag plus en mindre matsäck en gång i veckan då de går på utflykter.
    För min del är det ok,men jag kan samtidigt tycka att det är lite märkligt då min dotter som går på förskola aldrig behöver ha frukt med sig. Där får de frukten på förskolan. 

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
    En mindre matsäck? Äter de inte i bamba den dagen? Om inte så gör skolan fel om det är återkommande en dag i varje vecka som barnen inte får lunch i skolan.
  • molly50
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-25 20:25:06 följande:
    En mindre matsäck? Äter de inte i bamba den dagen? Om inte så gör skolan fel om det är återkommande en dag i varje vecka som barnen inte får lunch i skolan.

Jo,det gör de. Men de brukar inte få med sig mer än kanske en frukt,en smörgås och något att dricka.
    Sen äter de i matsalen också. 
  • Lindsey Egot NO1
    molly50 skrev 2013-08-25 23:13:30 följande:

Jo,det gör de. Men de brukar inte få med sig mer än kanske en frukt,en smörgås och något att dricka.
    Sen äter de i matsalen också. 
    Okej! Jaha då är det väl upp till föräldrarna men hade de inte fått mat i bamba hade skolan agerat fel.
  • Veronica S

Jag jobbar ibland i en förskoleklass. Barnen kan komma dit 6.30, äta frukost 7.00 och äta lunch 11 eller 11.30. Klockan halv tio brukar vi ha fruktstund, och det behövs verkligen. Mellis vid 14, sedan bjuder vi på frukt till barnen som är kvar 16.30. 

Jag tycker att det är bra att barnen har med sig frukt. Som förälder är ska man se till att barnen får i sig bra mat. På skolan erbjuds lunch, mellis och eftermiddagsfrukt. Jag ser det inte som en orimlig kostnad att skicka med barnen frukt. Om man planerar fruktköpet smart och köper efter säsong så talar vi om en kostnad på kanske 10-15 kronor i veckan. Oftast äter barnen ett halvt äpple, vilket betyder att det räcker med 2½ äpple i veckan. Inte alls orimligt.

• Lindsey Egot NO1
    Veronica S skrev 2013-08-26 01:39:31 följande:

Jag jobbar ibland i en förskoleklass. Barnen kan komma dit 6.30, äta frukost 7.00 och äta lunch 11 eller 11.30. Klockan halv tio brukar vi ha fruktstund, och det behövs verkligen. Mellis vid 14, sedan bjuder vi på frukt till barnen som är kvar 16.30. 

Jag tycker att det är bra att barnen har med sig frukt. Som förälder är ska man se till att barnen får i sig bra mat. På skolan erbjuds lunch, mellis och eftermiddagsfrukt. Jag ser det inte som en orimlig kostnad att skicka med barnen frukt. Om man planerar fruktköpet smart och köper efter säsong så talar vi om en kostnad på kanske 10-15 kronor i veckan. Oftast äter barnen ett halvt äpple, vilket betyder att det räcker med 2½ äpple i veckan. Inte alls orimligt.

Vilken tid är just förskoleklassen?

för du tar ju även med fritids tiden du räknat upp eller börjar förskoleklassen kl 6:30?

Förskoleklassen har bara förlagd tid i 20h per vecka och vissa barn går bara den tiden. Andra går längre och då på fritids.
  • molly50
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-25 23:59:04 följande:
    Okej! Jaha då är det väl upp till föräldrarna men hade de inte fått mat i bamba hade skolan agerat fel.

Jo,precis.
  • dreamy

Jag är spontant av åsikten att skolan hellre får extra skattepengar för att försäkra sig om att ALLA barn erbjuds ett "pyttemellanmål"... (istället för att det exempelvis läggs så otroligt mycket på t ex fängelsemat, ca 44 kr/intern och dag jmf med 10 kr/elev och dag, efter att man har plockat bort "runt om"-kostnader som frakt och tillagning). Skulle man exempelvis erbjuda barnen en morot extra så skulle det inte handla om många ören extra per barn... Och då slipper barn lida för att föräldrar är olika ansvarstagande/glömska/fattiga osv och skolan får därmed en mindre detalj som skapar oro och stress för de små som alltså lever med ansvarslösa/fattiga/glömska/missbrukande/vimsiga/osv föräldrar...

Lite OT, men om man nu struntar i DEN frågan; skulle det vara ok om t ex arbetsgivare började kräva av sina anställda att ta med speciellt nyttig mat till arbetet för att försäkra sig om att de skulle må bra och därmed prestera bra? På samma sätt som de kan sätta upp regler kring hygien och kläder o s v. Varför/varför inte - egentligen? Jag kräver inget svar, bara lite kul att fundera över :) 

• Emeli
    dreamy skrev 2013-08-26 15:43:30 följande:
    Jag är spontant av åsikten att skolan hellre får extra skattepengar för att försäkra sig om att ALLA barn erbjuds ett "pyttemellanmål"... (istället för att det exempelvis läggs så otroligt mycket på t ex fängelsemat, ca 44 kr/intern och dag jmf med 10 kr/elev och dag, efter att man har plockat bort "runt om"-kostnader som frakt och tillagning). Skulle man exempelvis erbjuda barnen en morot extra så skulle det inte handla om många ören extra per barn... Och då slipper barn lida för att föräldrar är olika ansvarstagande/glömska/fattiga osv och skolan får därmed en mindre detalj som skapar oro och stress för de små som alltså lever med ansvarslösa/fattiga/glömska/missbrukande/vimsiga/o sv föräldrar...

Lite OT, men om man nu struntar i DEN frågan; skulle det vara ok om t ex arbetsgivare började kräva av sina anställda att ta med speciellt nyttig mat till arbetet för att försäkra sig om att de skulle må bra och därmed prestera bra? På samma sätt som de kan sätta upp regler kring hygien och kläder o s v. Varför/varför inte - egentligen? Jag kräver inget svar, bara lite kul att fundera över :) 
    Hur tänkte du nu? Ag betalar inte de anställdas måltider. Det får man står för själv.

Skolan betalar lunch. Detta är reglerat i skollagen. Frukt, mackor eller liknande mellanmål att äta på fm får man ta med sig själv. Vissa elever går på fritids efter skolan och i vissa fall även före. Dessa barn får då ev. frukost och mellanmål. Föräldrarna till fritidsbarn betalar för att ha sina barn inskrivna.
  • dreamy
    Emeli skrev 2013-08-26 19:27:12 följande:
    Hur tänkte du nu? Ag betalar inte de anställdas måltider. Det får man står för själv.

Skolan betalar lunch. Detta är reglerat i skollagen. Frukt, mackor eller liknande mellanmål att äta på fm får man ta med sig själv. Vissa elever går på fritids efter skolan och i vissa fall även före. Dessa barn får då ev. frukost och mellanmål. Föräldrarna till fritidsbarn betalar för att ha sina barn inskrivna.
    Jag tänkte att de på samma sätt "kräver" att man äter nyttigt för att man ska utföra ett så bra arbete som möjligt(jag är väl medveten om att detta INTE finns reglerat), liknande som de kan "kräva" att man klär sig efter arbete, tex inte för utmanande om man arbetar inom kyrka, kriminalvård, barnomsorg osv eller hygienkrav om man arbetar inom vård och viss forskning.
    Bara för att försäkra sig att man inte får någon anställd som kanske vimsar till siffror eller missköter maskiner eller slöar bort halva dagen pga av dåligt näringsintag...

Skolan står för en del av elevernas kostnader alltså, men det finns ändå krav utöver dessa kostnader t ex gympakläder, frukt, på vissa håll egna skridskor, en personlig mugg osv. Arbetsgivare står för en del i vissa sammanhang t ex viss skyddsutrustning, lunch om man är pedagog, kaffe (på vissa platser). En del får man stå för själv  eller anpassa sig efter annars riskerar man avsked eller tillsägning. Är det så jättestor skillnad då skolan kräver något eller om en arbetsgivare kräver något? Var går gränsen i så fall? Kan bara säga att jag skulle bli rätt förbaskad om en arbetsgivare skulle ha samma krav på "utöver-kostnader" som skolan har i vissa fall... Men samtidigt så OM jag hade ett företag så skulle jag gärna vilja kunna påverka mina anställda att sköta sig såpass att de kunde utföra ett HYFSAT jobb under arbetsdagen, dvs inte slarva en hel eftermiddag för att de kanske skippar lunchen - jo man har ju rätt att göra det som vuxen. Var bara en tanke :) 
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?