Inlägg från: dreamy |Visa alla inlägg
  • dreamy

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Här har de också krav på frukt i fsk-klass, och jag har också tänk på det här med att en del inte har råd. Har kommit i kontakt med "fattiga" familjer massor av gånger i mitt arbete och jag vet att det är betydligt fler även i vår "rika" kommun än man kan tro.
    Dessa skulle garanterat ALDRIG lägga en krona på barnen, utöver de absolut mest nödvändiga kläderna såklart, så jag funderar ofta hur dessa barn hanterar sådana här "obligatoriska" fruktstunder :( Svider litet i hjärtat då jag tänker hur jobbigt det ska vara för dem alla sådana tillfällen.

Lite halvt OT, men blev förra året haffad av en fröken på sonens fsk som påpekade att sonen måste ha med sig "riktig" skidutrustning till dagen därpå, då den han hade med lite halv-epig bindning var för krånglig att ta på... (sådana där som man fäster direkt på valfri sko för runt 500kr på leksaksaffärer - vi hade köpt dessa i slutet av vintern innan enbart för att han skulle få testa åka någon enstaka gång på gården - tänkte köpa ordentliga grejer då han skulle börja "riktiga" skolan). Nope det finns inga låneexemplar heller på skolan och AAAALLAAAA andra hade tydligen köpt riktig utrustning.

Sprang med andan i halsen iväg på stan och fick lov att köpa skidutrustning för 1800kr till vår 6 åring då det inte fanns något begagnat att få tag på i rätt storlek inom 15 mils radie... Detta var just efter jul då man är sådär lagom trevligt pank :/ Vi grejade det utan att behöva leva på snö och nudlar, men tänker ofta på hur t ex ensamstående klarar sådant? Hur mycket kan skolan förvänta sig???

Hörde för några dagar sedan en annan fröken klaga på en annan pojke i en annan klass på att han hade sin läxbok i en påse. "I morgon MÅSTE du ta med en riktig väska!". "Men jag har ingen, jag ska få en i födelsedagspresent i november har mamma sagt: Kanske en med Angry birds!" "Då får du säga åt din mamma att hon plockar fram den NU, för du går i skolan och då ska ALLA barn ha med en ryggsäck!" Hon lät inte det minsta trevlig :( Tyvärr hann jag inte tala med henne då jag hade fullt sjå med mina små, men jag förstår inte hur någon pedagog kan vara så totalt okänslig och lägga så stort krav /ansvar på barn. Tror hon inte att den lillkillen redan är smärtsamt medveten om att han inte har en ryggsäck eller vad??? *suuuuck*        

• dreamy
    Miafiastina skrev 2013-08-22 22:50:18 följande:
    Men på Stadium kan man köpa en fin skolväska - antingen ryggsäck i olika färg/mönster eller en "cykelbudsväska" för 99 pix. I mitt fina område är det antal - inklusive jag själv! - som köpt sådana. Alla som har barn borde kunna skrapa fram 99 kr till en skolväska. Eller tänker jag fel nu?
    Nja, man kan nog ordna en väska ÄNNU billigare t o m, men om den här killens föräldrar har en ansträngd inkomst och har tänkt ge barnet en skolväska ett par månader in på skolåret; varför ska då fröken ens tjafsa med honom?

Vuxna kan sitta här och tycka vad vi vill om de som "drar barn till världen"  utan att kunna ordna alla möjliga och omöjliga utgifter som medföljer. Vi ska ge blanka f-n med att lägga minsta press på dessa barn i a f, för de är TOTALT "oskyldiga" till sin familjs ekonomi!! 

Finns säkert även de som tycker att jag är "fattig" som reagerar över skolans krav på "riktig utrustning" till en sexåring till dagen därpå. Folk får tycka vad de vill, men så fort de lägger MINSTA lilla krav på ett pyttelitet barn (som antagligen ofta lägger sig med magont pga av vad kompisarna ska tycka och tänka då de inte har "rätt" saker) då är de riktigt kallhjärtade individer vi snackar om. FY PÅ DOM! SKÄMMES OCH USCH!  

Enligt mig så tänker du inte "FEL", men kanske är lite väl trångsint och ser enbart utifrån din ordnade ekonomi...  
  • dreamy

Jag är spontant av åsikten att skolan hellre får extra skattepengar för att försäkra sig om att ALLA barn erbjuds ett "pyttemellanmål"... (istället för att det exempelvis läggs så otroligt mycket på t ex fängelsemat, ca 44 kr/intern och dag jmf med 10 kr/elev och dag, efter att man har plockat bort "runt om"-kostnader som frakt och tillagning). Skulle man exempelvis erbjuda barnen en morot extra så skulle det inte handla om många ören extra per barn... Och då slipper barn lida för att föräldrar är olika ansvarstagande/glömska/fattiga osv och skolan får därmed en mindre detalj som skapar oro och stress för de små som alltså lever med ansvarslösa/fattiga/glömska/missbrukande/vimsiga/osv föräldrar...

Lite OT, men om man nu struntar i DEN frågan; skulle det vara ok om t ex arbetsgivare började kräva av sina anställda att ta med speciellt nyttig mat till arbetet för att försäkra sig om att de skulle må bra och därmed prestera bra? På samma sätt som de kan sätta upp regler kring hygien och kläder o s v. Varför/varför inte - egentligen? Jag kräver inget svar, bara lite kul att fundera över :) 

• dreamy
    Emeli skrev 2013-08-26 19:27:12 följande:
    Hur tänkte du nu? Ag betalar inte de anställdas måltider. Det får man står för själv.

Skolan betalar lunch. Detta är reglerat i skollagen. Frukt, mackor eller liknande mellanmål att äta på fm får man ta med sig själv. Vissa elever går på fritids efter skolan och i vissa fall även före. Dessa barn får då ev. frukost och mellanmål. Föräldrarna till fritidsbarn betalar för att ha sina barn inskrivna.
    Jag tänkte att de på samma sätt "kräver" att man äter nyttigt för att man ska utföra ett så bra arbete som möjligt(jag är väl medveten om att detta INTE finns reglerat), liknande som de kan "kräva" att man klär sig efter arbete, tex inte för utmanande om man arbetar inom kyrka, kriminalvård, barnomsorg osv eller hygienkrav om man arbetar inom vård och viss forskning.
    Bara för att försäkra sig att man inte får någon anställd som kanske vimsar till siffror eller missköter maskiner eller slöar bort halva dagen pga av dåligt näringsintag...

Skolan står för en del av elevernas kostnader alltså, men det finns ändå krav utöver dessa kostnader t ex gympakläder, frukt, på vissa håll egna skridskor, en personlig mugg osv. Arbetsgivare står för en del i vissa sammanhang t ex viss skyddsutrustning, lunch om man är pedagog, kaffe (på vissa platser). En del får man stå för själv  eller anpassa sig efter annars riskerar man avsked eller tillsägning. Är det så jättestor skillnad då skolan kräver något eller om en arbetsgivare kräver något? Var går gränsen i så fall? Kan bara säga att jag skulle bli rätt förbaskad om en arbetsgivare skulle ha samma krav på "utöver-kostnader" som skolan har i vissa fall... Men samtidigt så OM jag hade ett företag så skulle jag gärna vilja kunna påverka mina anställda att sköta sig såpass att de kunde utföra ett HYFSAT jobb under arbetsdagen, dvs inte slarva en hel eftermiddag för att de kanske skippar lunchen - jo man har ju rätt att göra det som vuxen. Var bara en tanke :) 
  • dreamy
    linnea1977 skrev 2013-08-27 10:23:43 följande:
    Mycket intressant tråd det här.

Folk ska bara ha å ha..... frukt i skolan har alltid varit frivilligt (oavsett vad som står i veckobrev etc) men oftast näst intill nödvändigt för många barn. Om du tycker det är för dyrt med ett sketet Lidl-äpple skicka inte med då? Eller skicka med en knäckemacka? Men det blir synd om din unge. Om ditt barn hade varit hemma hade hen inte fått nån frukt då?

Sitter här å funderar över vilka sorters föräldrar som tjafsar om detta. Jag får upp en bild i huvudet på en rökande, frekvent helgkrökande stamkund på svenska spel. En som barnsligt inte förstår att barnens fruktstund är viktigare än ens egna laster. Man röstar säkert på nåt rött parti oxå för att säkerställa att akassan alltid ska flöda fritt.....

Oups..... sa jag högt nu vad många tänker?

Nu ska jag luta mig tillbaka och lyssna på skriken från alla ömma tår......

Så du tycker alltså att barnen till dessa föräldrar inte förtjänar minsta empati? Att du enkelt ignorerar dem och bara fokuserar på vilka brister föräldrarna har visar på en rätt jäkla kall människosyn... Nej, föräldrarna vinner inga poäng av mig heller, men visst förtjänar väl alla barn att åtminstone tillbringa skoldagen i en miljö där de för en stund kan slappna av, äta bra, ha ansvarstagande vuxna omkring sig, fokusera på lärandet och slippa behöva påminnas om sina föräldrars tillkortakommanden? Men nej, vi som har det bra kan ju alltid fortsätta att "låta" en massa detaljer i skolan kosta och därefter mentalt klappa oss på huvudet och känna oss duktiga som föräldrar när vi skickar med våra äppelkindade barn deras nyttiga mellis eller idrottsutrustning... och kanske rent av känna oss ännu lite mer duktiga då vi hör att Kalle och Lisas mamma aaaldrig skickar frukt och att de får gå prommisar på idrotten för att de inte har gympakläder... Mycket mer bekvämt att bara fortsätta spy galla på föräldrar än att tänka på barnen som tvingas utstå förödmjukelsen titt som tätt under skoldagen.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?