• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • dreamy
    linnea1977 skrev 2013-08-27 10:23:43 följande:
    Mycket intressant tråd det här.

Folk ska bara ha å ha..... frukt i skolan har alltid varit frivilligt (oavsett vad som står i veckobrev etc) men oftast näst intill nödvändigt för många barn. Om du tycker det är för dyrt med ett sketet Lidl-äpple skicka inte med då? Eller skicka med en knäckemacka? Men det blir synd om din unge. Om ditt barn hade varit hemma hade hen inte fått nån frukt då?

Sitter här å funderar över vilka sorters föräldrar som tjafsar om detta. Jag får upp en bild i huvudet på en rökande, frekvent helgkrökande stamkund på svenska spel. En som barnsligt inte förstår att barnens fruktstund är viktigare än ens egna laster. Man röstar säkert på nåt rött parti oxå för att säkerställa att akassan alltid ska flöda fritt.....

Oups..... sa jag högt nu vad många tänker?

Nu ska jag luta mig tillbaka och lyssna på skriken från alla ömma tår......

Så du tycker alltså att barnen till dessa föräldrar inte förtjänar minsta empati? Att du enkelt ignorerar dem och bara fokuserar på vilka brister föräldrarna har visar på en rätt jäkla kall människosyn... Nej, föräldrarna vinner inga poäng av mig heller, men visst förtjänar väl alla barn att åtminstone tillbringa skoldagen i en miljö där de för en stund kan slappna av, äta bra, ha ansvarstagande vuxna omkring sig, fokusera på lärandet och slippa behöva påminnas om sina föräldrars tillkortakommanden? Men nej, vi som har det bra kan ju alltid fortsätta att "låta" en massa detaljer i skolan kosta och därefter mentalt klappa oss på huvudet och känna oss duktiga som föräldrar när vi skickar med våra äppelkindade barn deras nyttiga mellis eller idrottsutrustning... och kanske rent av känna oss ännu lite mer duktiga då vi hör att Kalle och Lisas mamma aaaldrig skickar frukt och att de får gå prommisar på idrotten för att de inte har gympakläder... Mycket mer bekvämt att bara fortsätta spy galla på föräldrar än att tänka på barnen som tvingas utstå förödmjukelsen titt som tätt under skoldagen.
  • Border
    dreamy skrev 2013-08-27 23:48:06 följande:

Så du tycker alltså att barnen till dessa föräldrar inte förtjänar minsta empati? Att du enkelt ignorerar dem och bara fokuserar på vilka brister föräldrarna har visar på en rätt jäkla kall människosyn... Nej, föräldrarna vinner inga poäng av mig heller, men visst förtjänar väl alla barn att åtminstone tillbringa skoldagen i en miljö där de för en stund kan slappna av, äta bra, ha ansvarstagande vuxna omkring sig, fokusera på lärandet och slippa behöva påminnas om sina föräldrars tillkortakommanden? Men nej, vi som har det bra kan ju alltid fortsätta att "låta" en massa detaljer i skolan kosta och därefter mentalt klappa oss på huvudet och känna oss duktiga som föräldrar när vi skickar med våra äppelkindade barn deras nyttiga mellis eller idrottsutrustning... och kanske rent av känna oss ännu lite mer duktiga då vi hör att Kalle och Lisas mamma aaaldrig skickar frukt och att de får gå prommisar på idrotten för att de inte har gympakläder... Mycket mer bekvämt att bara fortsätta spy galla på föräldrar än att tänka på barnen som tvingas utstå förödmjukelsen titt som tätt under skoldagen.
    Om jag misstänkte att något barn i sonens klass inte har med sig frukt till skolan, så skulle jag förmodligen skicka med lite extra så att sonen skulle kunna dela med sig. Det är så otroligt tragiskt att barnen så ofta får lida av föräldrarnas brister. Vi har det inte speciellt gott ställt, men ser alltid till att sonen har allt han behöver och lite till. Jag är glad att jag kan göra det för min son samtidigt som jag vet att alla barn inte har föräldrar som tänker så, och det är så oerhört sorgligt.
  • linnea1977
    dreamy skrev 2013-08-27 23:48:06 följande:

Det är väl kanske just barnen jag tänker på. Det är ju dem jag tycker synd om. Deras föräldrar däremot behöver en spark i arslet inte att man daltar med dem genom att samhället går in och tar över deras föräldraansvar. Ett ansvar som bla innebär att utrusta sina barn.
  • linnea1977

Sen ska man inte tro att den som tycker dessa föräldrar är slöa och egoistiska själv alltid har det så fett. /studenten med två barn.

• Border
    linnea1977 skrev 2013-08-28 07:03:36 följande:
    Sen ska man inte tro att den som tycker dessa föräldrar är slöa och egoistiska själv alltid har det så fett. /studenten med två barn.
    Nej, det ska Gudarna veta. Har det inte fett heller. Man får prioritera, helt enkelt. Och då väljer jag att prioritera mitt barn, liksom de flesta gör.
  • cloudberry79
    linnea1977 skrev 2013-08-27 10:23:43 följande:
    Mycket intressant tråd det här.

Folk ska bara ha å ha..... frukt i skolan har alltid varit frivilligt (oavsett vad som står i veckobrev etc) men oftast näst intill nödvändigt för många barn. Om du tycker det är för dyrt med ett sketet Lidl-äpple skicka inte med då? Eller skicka med en knäckemacka? Men det blir synd om din unge. Om ditt barn hade varit hemma hade hen inte fått nån frukt då?

Sitter här å funderar över vilka sorters föräldrar som tjafsar om detta. Jag får upp en bild i huvudet på en rökande, frekvent helgkrökande stamkund på svenska spel. En som barnsligt inte förstår att barnens fruktstund är viktigare än ens egna laster. Man röstar säkert på nåt rött parti oxå för att säkerställa att akassan alltid ska flöda fritt.....

Oups..... sa jag högt nu vad många tänker?

Nu ska jag luta mig tillbaka och lyssna på skriken från alla ömma tår......
    Jag tjafsar inte om frukten, utan skickar med frukt med mitt barn, men principen! Skolan ska vara gratis och avgiftsfri, det kan aldrig vara obligatoriskt att skicka med mellanmål till skolan. Till sonens skola skickar jag alltid flera frukter, för redan efter några dagar hade ett barn inte med sig någon frukt... 
    (M)amma till V -07 och E -12
  • kaffeamanda
    linnea1977 skrev 2013-08-28 07:03:36 följande:
    Köp en 2-kilos påse med morötter så blir det nog under fem kr per vecka och unge
  • Jimman
    cloudberry79 skrev 2013-08-28 14:08:34 följande:
    Jag tjafsar inte om frukten, utan skickar med frukt med mitt barn, men principen! Skolan ska vara gratis och avgiftsfri, det kan aldrig vara obligatoriskt att skicka med mellanmål till skolan. Till sonens skola skickar jag alltid flera frukter, för redan efter några dagar hade ett barn inte med sig någon frukt... 
    Skolan får kräva mindre summor som tex frukt matsäck mm
  • cloudberry79
    Jimman skrev 2013-08-28 14:12:02 följande:
    Skolan får kräva mindre summor som tex frukt matsäck mm
    Inte regelbundet och max en viss summa per år. Jag jobbar på högstadiet och vi har som policy där att det vi ber barnen ta med max får kosta 100 kronor per läsår. Det nyttjas på hösten då vi åker med samtliga barn på fjällvandring, vi står för allt utom matsäck.
  • Jimman
    cloudberry79 skrev 2013-08-28 14:24:33 följande:
    Inte regelbundet och max en viss summa per år. Jag jobbar på högstadiet och vi har som policy där att det vi ber barnen ta med max får kosta 100 kronor per läsår. Det nyttjas på hösten då vi åker med samtliga barn på fjällvandring, vi står för allt utom matsäck.
    Då är det olika , skolan ska stå för lunch inte mellis
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?