linnea1977 skrev 2013-08-27 10:23:43 följande:
Mycket intressant tråd det här.
Folk ska bara ha å ha..... frukt i skolan har alltid varit frivilligt (oavsett vad som står i veckobrev etc) men oftast näst intill nödvändigt för många barn. Om du tycker det är för dyrt med ett sketet Lidl-äpple skicka inte med då? Eller skicka med en knäckemacka? Men det blir synd om din unge. Om ditt barn hade varit hemma hade hen inte fått nån frukt då?
Sitter här å funderar över vilka sorters föräldrar som tjafsar om detta. Jag får upp en bild i huvudet på en rökande, frekvent helgkrökande stamkund på svenska spel. En som barnsligt inte förstår att barnens fruktstund är viktigare än ens egna laster. Man röstar säkert på nåt rött parti oxå för att säkerställa att akassan alltid ska flöda fritt.....
Oups..... sa jag högt nu vad många tänker?
Nu ska jag luta mig tillbaka och lyssna på skriken från alla ömma tår......
Så du tycker alltså att barnen till dessa föräldrar inte förtjänar minsta empati? Att du enkelt ignorerar dem och bara fokuserar på vilka brister föräldrarna har visar på en rätt jäkla kall människosyn... Nej, föräldrarna vinner inga poäng av mig heller, men visst förtjänar väl alla barn att åtminstone tillbringa skoldagen i en miljö där de för en stund kan slappna av, äta bra, ha ansvarstagande vuxna omkring sig, fokusera på lärandet och slippa behöva påminnas om sina föräldrars tillkortakommanden? Men nej, vi som har det bra kan ju alltid fortsätta att "låta" en massa detaljer i skolan kosta och därefter mentalt klappa oss på huvudet och känna oss duktiga som föräldrar när vi skickar med våra äppelkindade barn deras nyttiga mellis eller idrottsutrustning... och kanske rent av känna oss ännu lite mer duktiga då vi hör att Kalle och Lisas mamma aaaldrig skickar frukt och att de får gå prommisar på idrotten för att de inte har gympakläder... Mycket mer bekvämt att bara fortsätta spy galla på föräldrar än att tänka på barnen som tvingas utstå förödmjukelsen titt som tätt under skoldagen.