Inlägg från: Uffesson |Visa alla inlägg
  • Uffesson

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Tuffen skrev 2013-08-22 17:35:55 följande:
    Jättebra, om det inte är så som det var på äldsta sonens skola i början. Då tog man all frukt som barnen hade med sig och delade på de barn som var där. Men det var ju samma barn som hade med sig frukt varje dag och samma föräldrar som sket i att skicka med frukt. Hur schysst är det? Snacka om att snylta på andra. Det togs upp till diskussion och förändrades så att de barn som hade med sig frukt faktiskt fick äta sin egen frukt. De barn som inte hade med sig fick vara utan. Det tycker jag är bättre än det första, faktiskt. 
    Man kan ju inte dela på de andra barnens frukt! När min son börjar skolan skickar jag med frukt till honom, och då är det han som ska få frukten... 
  • Uffesson
    nozpa skrev 2013-08-22 19:53:21 följande:
    Tycker gott att alla borde få en frukt under dagen. Det är en ynka frukt liksom. Finns många som glömmer eller inte har råd.
    Och vem ska betala det? Skattebetalarna? Och vilken summa kommer det att gå på? För du är medveten om att det är gaaanska många barn i det här landet?

Nej, det går faktiskt inte att finansiera för allt. Det finns redan soc-bidrag, bostadsbidrag, fp och allt möjligt. 
  • Uffesson
    Emeli skrev 2013-09-01 13:10:05 följande:
    Men om varje barn som har med en frukt ger en liten bit var, t ex en clementinklyfta, en centimeter banan eller en smal skiva av ett äpple blir det tillräckligt till det barn som har glömt och gör ingen skillnad för de sommar delat med sig lite.
    Så, om jag skickar med så ska jag alltid få stå för fler barns frukt än mitt eget?
  • Uffesson
    Dr Mupp skrev 2013-09-01 09:12:04 följande:
    Och jag har fyra barn och är låginkomsttagare. Jag har lärt mina barn att pengar inte växer på träd. De får såklart dela med sig om de känner att de inte behöver hela frukten, men jag vill inte att en lärare ska ta frukten och dela den.
  • Uffesson

Till er som anser att barnen som har med alltid ska dela med sig:

Om något annat barn inte har regnkläder, ska ert barn då ha regnjackan så får de andra barnet ta regnbyxorna? Allt annat vore ju dumsnålt. Det är ju inte så att ert barn ska ha det för att ni köpt det åt dem...

• Uffesson
    kaffeamanda skrev 2013-09-01 16:25:06 följande:
    Det är väl så livet ser ut i stort. De som har delar med sig till andra (oftast via skatt) som inte har. Eller ska vi vara snikna egon, och ännu värre: uppfostra våra barn till att bli det.
    Om jag köper frukt till mitt barn för att han ska få i sig näring och hålla sig mätt så är det han som ska ha frukten. Är han mätt och inte vill dela så får han gärna dela, men läraren ska inte tvinga honom att dela.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?