Inlägg från: gelemamman |Visa alla inlägg
  • gelemamman

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Frukten för mig är inga problem så länge dom barn vars föräldrar av olika anledningar inte skickar med frukt blir erbjuden en frukt från skolan. Vi är inte i behov av att sätta det i system att inte ta med för att istället få från skolan så då låter vi dom som är i större behov av det göra det. Min son fr även med sig en smörgås varje dag då han äter så dåligt med frukost.

Däremot har vi ett annat problem, barnen i förskoleklassen ska på utflykt där de ska ta med sig pengar till kiosken på utflyktsstället, pengarna ska gå till godis eller glass....?? Detta känns däremot inte så okej, eller vad tycker ni? 

• gelemamman

Resultatet kom ikväll... Efter en utflyktsdag med mycket ´energiförbrukning´ slutade hans dag med fruktansvärd huvudvärk och utebliven fotbollsträning (som han älskar).
    Började reda ut hur dagens näringsintag såg ut, fm bestod av en vaniljbulle och en påse godis - den medskickade smörgåsen, grönsaksstavarna och vattnet var orört. Lunchen bestod av en ´polarklämma med ost´ och skogsglögg(? ingen aning om vad det är). Med ett barn som är vant vid grönsaksstavar (+ ev smörgås) som fm mellis och lagad mat till lunch med vatten eller mjölk till blev det såklart som det blev.

Och ja jag vet att vi hade ett val, vi kunde valt att inte låta honom få ta med en bulle och inte släppt med kioskpengar men så blir man så svag som förälder när "alla andra ska ju", och jag kollade med en hel hög föräldrar - dom andra skulle få.

Det hade underlättat om skolan hade haft noll-tolerans till såna saker som bullar/kakor/godis/läsk etc. Då hade barnen haft det likt i skolan. Sen kan man ju som förälder mata sitt barn med precis vad man vill hemma, där barnen inte jämför och jämförs av andra kompisar.

• gelemamman

Resultatet kom ikväll... Efter en utflyktsdag med mycket ´energiförbrukning´ slutade hans dag med fruktansvärd huvudvärk och utebliven fotbollsträning (som han älskar). Började reda ut hur dagens näringsintag såg ut, fm bestod av en vaniljbulle och en påse godis - den medskickade smörgåsen, grönsaksstavarna och vattnet var orört. Lunchen bestod av en ´polarklämma med ost´ och skogsglögg(? ingen aning om vad det är). Med ett barn som är vant vid grönsaksstavar (+ ev smörgås) som fm mellis och lagad mat till lunch med vatten eller mjölk till blev det såklart som det blev.
    Och ja jag vet att vi hade ett val, vi kunde valt att inte låta honom få ta med en bulle och inte släppt med kioskpengar men så blir man så svag som förälder när "alla andra ska ju", och jag kollade med en hel hög föräldrar - dom andra skulle få.
    Det hade underlättat om skolan hade haft noll-tolerans till såna saker som bullar/kakor/godis/läsk etc. Då hade barnen haft det likt i skolan. Sen kan man ju som förälder mata sitt barn med precis vad man vill hemma, där barnen inte jämför och jämförs av andra kompisar.

• gelemamman

Den diskussionen är inte den lättaste med en trotsig sexåring tyvärr och gällande en sån här "inte livshotande" situation känns det inte som en prioritering.
    Men även ni som hävdar att en sexåring skulle förstå och inte bli uppriktigt ledsen över att den inte får när alla andra barn smaskar i sig måste ju även hålla med om att steget är ganska litet för skolan att ta genom att inte sätta in en kioskpunkt i utflyktsdagen...??

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?