Inlägg från: kaffeamanda |Visa alla inlägg
  • kaffeamanda

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Jag tycker att det är konstigt att gnälla så fruktansvärt över en frukt, inte konstigt att det är krig i världen.

• kaffeamanda
    erper skrev 2013-08-24 22:53:50 följande:
    Barn börjar skolan vid ca 7 års ålder, på 7 år kan det hände oväntade saker.

Alltså egentligen är det en sån korkad tråd så jag hade inte tänkt att lägga mig i. MEN, i min dotters klass tar alla med sig frukt, alla utom två som är asylsökande och deras mamma har troligen inte råd då deras bidrag är hälften av vad en svensk med soc-bidrag får. De flesta i klassen får med sig två frukter så att de kan dela med sig till dessa barn + om något annat barn har glömt. Min dotter glömde kanske två gånger per termin förra året och då fick hon frukt av klasskompisar.

HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA??? 
  • kaffeamanda
    erper skrev 2013-08-24 23:31:18 följande:
    Men då har vi ju precise samma åsikt.
    Hur svårt kan det vara att dela med sig till de som inte har?

Det funkar ju hos er, och lika så hos oss i framtiden.
    Har tidigare hört om ett barn som fick gå nerbajsad hela dagen på förskola för att föräldrarna inte fått reda på i tid att blöjorna var slut och missat att ta med.

Hur svårt kan det vara att få låna en blöja tills paketet kom in dagen efter.
    Jag lånar gärna ut host host ger bort några blöjor om någon skulle vara utan en dag.
    Nästa gång kan det vara jag som klantar mig.

Ah, läste bara några inlägg och trodde att du var en av de gråtande föräldrarna som tycker att det är SÅÅÅ orättvist att det inte är millimeterrättvisa överallt här i världen (eller i Sverige för svenskarna), sorry
  • kaffeamanda
    linnea1977 skrev 2013-08-28 07:03:36 följande:
    Sen ska man inte tro att den som tycker dessa föräldrar är slöa och egoistiska själv alltid har det så fett. /studenten med två barn.
    Köp en 2-kilos påse med morötter så blir det nog under fem kr per vecka och unge
  • kaffeamanda
    cloudberry79 skrev 2013-08-28 20:05:20 följande:
    yes, men det finns en massa barn med ovettiga föräldrar. Det är inte föräldrarna som straffas, det är barnen.

Ja, så är det ju alltid. Vad ska vi göra åt det? Sätta alla barn på institution? Lundsberg ska vara ledigt har jag hört Flört
  • kaffeamanda
    gelemamman skrev 2013-08-28 20:57:46 följande:

Däremot har vi ett annat problem, barnen i förskoleklassen ska på utflykt där de ska ta med sig pengar till kiosken på utflyktsstället, pengarna ska gå till godis eller glass....?? Detta känns däremot inte så okej, eller vad tycker ni? 

Nej, godis och glass hör inte till skolan.
  • kaffeamanda
    Jimman skrev 2013-08-28 21:26:30 följande:
    Varför ska dom inte få köpa en glass ?

Sötsaker och skola hör inte ihop. Visst nu kommer det komma nån kommentar om att frukt också är sött, men det är stor skillnad mellan ett äpple och en nogger.
  • kaffeamanda
    Jimman skrev 2013-08-28 21:31:31 följande:
    Så dina barn får aldrig en glass ? Våra får glass på mellis på fritids ibland oxå
    glass eller godis på lördag. Vi har sötsaksförbud på låg- och mellanstadiet i hela kommunen, skitbra tycker jag.
  • kaffeamanda
    Border skrev 2013-08-28 21:36:38 följande:
    Vad gör det om de äter en glass eller lite godis ibland?
    Eller det behöver de ju inte göra, om ni föräldrar tycker att det är olämpligt, men då kommer vi åter igen till en situation där kanske alla barn förutom en får lov att äta glass/godis vid enstaka tillfällen i skolan, och således känner sig utanför. 
    Som jag skrev innan så har vi i vår kommun förbud mot sötsaker så hos oss är det inga problem, jättebra tycker jag. Allt som främjar hälsan hos barn ska uppmuntras i skolan. Kan man få in hos barn att äta en frukt på förmiddagen istället som det är på många arbetsplatser att det ska bjudas på fika så är väl det jättebra om de forsätter med fruktvanan in i vuxen ålder.
  • kaffeamanda
    cloudberry79 skrev 2013-08-28 22:05:47 följande:
    Nu tycker nog ingen att det är omsorgsbrist att glömma att skicka med frukt. Förhoppningsvis.
    Tyvärr verkar det vara så, om man ska tro en del på fl att det kommer in många konstiga anmälningar till soc, så detta är nog inte omöjligt.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?