Inlägg från: Border |Visa alla inlägg
  • Border

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

På min sons skola får barnen frukt, inget som föräldrar behöver skicka med mao.

• Border
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 21:23:48 följande:
    Haha... Ja är det inte det ena så är det, det andra. Kan de inte låta barnen virka ett bar istället? De brukar ju lära ut handarbete.
    Hahaha! Bra idé
  • Border
    sockerdricka skrev 2013-08-24 00:11:15 följande:
    Jag skulle verkligen önska att alla barn hade välfungerande föräldrar som inte levde på existensminimum. Dessvärre är så inte fallet idag.
    Då är det förskolas förbannade uppgift att se till att inga barn behöver sitta och se på när de andra äter frukt, sitta med hunger i maggropen och utanförskap i hjärteroten på grund av FÖRÄLDRARNAS bristande förmåga...

(Och jag struntar i om ett barn blir utan frukt på fruktstunden för att föräldrarna super och röker eller för att de helt enkelt inte haft råd/energi/engagemang nog... Inget barn ska behöva straffas för sina föräldrars leverne.)
    Huvudet på spiken!
  • Border
    Dr Mupp skrev 2013-08-25 18:19:27 följande:
    Du betalar för förskola, skolan är gratis.
    Allmän förskola har ju alla rätt till, och jag har haft så låg inkomst att jag aldrig betalat något för min sons förskoleplats.
  • Border

Nu har det ändrats lite på min sons skola och i dag fick vi en lista på olika krav. Så här ser den ut:

*Gympakläder, ej långbyxor eller långärmat. Vita skor med vit sula, som är kraftiga och stabila samt med kardborre, Ej snören.
    *Frukt till fruktstunden.
    *Ryggsäck.
    *Transparent snoddmapp.
    *Innetofflor. 

• Border
    dreamy skrev 2013-08-27 23:48:06 följande:

Så du tycker alltså att barnen till dessa föräldrar inte förtjänar minsta empati? Att du enkelt ignorerar dem och bara fokuserar på vilka brister föräldrarna har visar på en rätt jäkla kall människosyn... Nej, föräldrarna vinner inga poäng av mig heller, men visst förtjänar väl alla barn att åtminstone tillbringa skoldagen i en miljö där de för en stund kan slappna av, äta bra, ha ansvarstagande vuxna omkring sig, fokusera på lärandet och slippa behöva påminnas om sina föräldrars tillkortakommanden? Men nej, vi som har det bra kan ju alltid fortsätta att "låta" en massa detaljer i skolan kosta och därefter mentalt klappa oss på huvudet och känna oss duktiga som föräldrar när vi skickar med våra äppelkindade barn deras nyttiga mellis eller idrottsutrustning... och kanske rent av känna oss ännu lite mer duktiga då vi hör att Kalle och Lisas mamma aaaldrig skickar frukt och att de får gå prommisar på idrotten för att de inte har gympakläder... Mycket mer bekvämt att bara fortsätta spy galla på föräldrar än att tänka på barnen som tvingas utstå förödmjukelsen titt som tätt under skoldagen.
    Om jag misstänkte att något barn i sonens klass inte har med sig frukt till skolan, så skulle jag förmodligen skicka med lite extra så att sonen skulle kunna dela med sig. Det är så otroligt tragiskt att barnen så ofta får lida av föräldrarnas brister. Vi har det inte speciellt gott ställt, men ser alltid till att sonen har allt han behöver och lite till. Jag är glad att jag kan göra det för min son samtidigt som jag vet att alla barn inte har föräldrar som tänker så, och det är så oerhört sorgligt.
  • Border
    linnea1977 skrev 2013-08-28 07:03:36 följande:
    Sen ska man inte tro att den som tycker dessa föräldrar är slöa och egoistiska själv alltid har det så fett. /studenten med två barn.
    Nej, det ska Gudarna veta. Har det inte fett heller. Man får prioritera, helt enkelt. Och då väljer jag att prioritera mitt barn, liksom de flesta gör.
  • Border
    gelemamman skrev 2013-08-28 20:57:46 följande:

Frukten för mig är inga problem så länge dom barn vars föräldrar av olika anledningar inte skickar med frukt blir erbjuden en frukt från skolan. Vi är inte i behov av att sätta det i system att inte ta med för att istället få från skolan så då låter vi dom som är i större behov av det göra det. Min son fr även med sig en smörgås varje dag då han äter så dåligt med frukost.

Däremot har vi ett annat problem, barnen i förskoleklassen ska på utflykt där de ska ta med sig pengar till kiosken på utflyktsstället, pengarna ska gå till godis eller glass....?? Detta känns däremot inte så okej, eller vad tycker ni? 

Varför känns inte det ok?
  • Border
    kaffeamanda skrev 2013-08-28 21:30:12 följande:

Sötsaker och skola hör inte ihop. Visst nu kommer det komma nån kommentar om att frukt också är sött, men det är stor skillnad mellan ett äpple och en nogger.
    Vad gör det om de äter en glass eller lite godis ibland?
    Eller det behöver de ju inte göra, om ni föräldrar tycker att det är olämpligt, men då kommer vi åter igen till en situation där kanske alla barn förutom en får lov att äta glass/godis vid enstaka tillfällen i skolan, och således känner sig utanför. 
  • Border
    kaffeamanda skrev 2013-08-28 22:01:50 följande:
    Som jag skrev innan så har vi i vår kommun förbud mot sötsaker så hos oss är det inga problem, jättebra tycker jag. Allt som främjar hälsan hos barn ska uppmuntras i skolan. Kan man få in hos barn att äta en frukt på förmiddagen istället som det är på många arbetsplatser att det ska bjudas på fika så är väl det jättebra om de forsätter med fruktvanan in i vuxen ålder.
    Ja visst är det viktigt och jättebra att barnen i tidig ålder får in vanan att äta en frukt istället för glass eller godis när/om man blir sugen på något ex.vis. Det jag menar är bara det att jag inte tycker att det skadar om barnen någon gång äter en glass eller lite godis någon gång då och då trots att det varken är kalas eller lördag.
  • Border
    Mineralvatten skrev 2013-08-29 16:04:07 följande:
    en sak som jag fortfarande ställer mig frågande till är huruvida ni vuxna äter mellanmål? för det gör i alla fall jag är jag inte hemma så måste jag ju ta med mig det jag ska ha till mellanmål, alt köpa något på plats.
    så varför skulle inte föräldrarna betala för barnens mellanmål? jag förstår det verkligen inte? Skolan är avgiftsfri, den så kallade lunchen är inkluderad etc.
    Håller med! Jag själv äter inte mellanmål, men sonen behöver en frukt på fm och mellanmål på em när han kommer hem fr skolan. 
  • Border
    Mineralvatten skrev 2013-08-29 16:04:07 följande:
    en sak som jag fortfarande ställer mig frågande till är huruvida ni vuxna äter mellanmål? för det gör i alla fall jag är jag inte hemma så måste jag ju ta med mig det jag ska ha till mellanmål, alt köpa något på plats.
    så varför skulle inte föräldrarna betala för barnens mellanmål? jag förstår det verkligen inte? Skolan är avgiftsfri, den så kallade lunchen är inkluderad etc.
  • Border
    hammarhajen skrev 2013-08-31 07:09:25 följande:

Vem har sagt att det ska vara lätt att uppfostra barn?
    Vem har sagt att barn alltid måste vara glada?
    Vem har sagt att barn aldrig ska möta motgångar, besvikelser eller ett nej?

Alltså, på allvar. VAR VUXEN. Våga säga nej om det behövs, vill du inte att ditt barn ska äta sötsaker så begränsa själv. Men tvinga inte hela världen att göra som du vill för att ditt barn ska slippa bli ledset. Vi pratar om LIVET här, livet som ser olika ut för olika barn och det är inte farligt. Du MÅSTE våga lära ditt barn att man inte alltid får som man vill, annars blir det ett helvete på riktigt så småningom. Om inte förr så då barnet blir vuxet och ska leva i en värld med arbete, vuxenutbildningar, vuxna vänskapsrelationer och egna barn. Den världen anpassar sig INTE i detalj efter ditt barns känslor eller önskemål.     

Om skolan ska ha en kioskpunkt eller inte på utflykten kan man tycka olika om. Men låta det bli en jättegrej och bli arg för kioskbesökets vara eller icke vara är att överdriva något enormt. Man gillar inte allt, men kan leva med det mesta om man är vänlig, förståndig och ser SITT EGET ansvar. 
    Min son är glutenintolerant och har många många gånger fått äta annat än övriga barn. Detta accepterar han fullt ut, eftersom han inte ges några andra alternativ. Jag har förklarat för honom vad som händer ifall han äter gluten. På samma sätt kan man förklara för sitt barn varför denne inte får äta sötsaker mitt i veckan exempelvis. 
    Och, ja, det är viktigt att barn får möta motgångar ibland. Det är inte meningen att hela världen skall anpassa sig för att ens eget barn kanske blir ledset. Jag kan knappast begära att hela skolan skall äta glutenfritt bara för att min son äter det.

Mycket bra inlägg hammarhajen
  • Border
    cloudberry79 skrev 2013-08-31 11:09:28 följande:
    Jag skickar med frukt så det räcker gott och väl att dela med sig, jag vill att barnen ska lära sig att man är en snål fan om man inte kan dela.
    Samma här!
  • Border
    Dr Mupp skrev 2013-09-01 09:12:04 följande:
    Och jag har fyra barn och är låginkomsttagare. Jag har lärt mina barn att pengar inte växer på träd. De får såklart dela med sig om de känner att de inte behöver hela frukten, men jag vill inte att en lärare ska ta frukten och dela den.
    Jag tycker att du har rätt. Jag har ingen hög inkomst, men vet att det finns de som har det betydligt sämre. Sonen är väldigt generös och skulle självklart dela med sig om någon inte skulle ha med sig frukt någon gång, men som du säger så ska inte fröken ta frukten från ett barn och dela den utan barnets medgivande.
  • Border
    puss skrev 2013-09-01 18:17:51 följande:
    Men vad är nu detta för dumheter? Självfallet har ingen lärare befogenheter att TA någons saker!
    Ja, man bör dela med sig, men undan har rätt att TA något ifrån någon annan. Det är väl det första man lär sina barn och det borde då verkligen skolpersonalen känna till.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?