Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
Förstår inte problemet.
Förstår inte problemet.
Men alltså. Jag har tre barn och det är klart det är en massa mat som ska släpas hem. Det ingår lite i konceptet....
MalinEddie: Allvarligt talat så är det inte särskilt vanligt att barn sitter utan frukt utan att någon bryr sig. Tror knappt det händer. Barn bjuder varann och skolan brukar ofta ha extra frukt om någon glömt/inte har med sig. Ett äpple kostar för övrigt inte många ören. Jag kan tycka att det är ett jävla gnäll på många här i tråden. Den svenska skolan låter oss föräldrar slippa nästan allt ansvar. I de flesta andra länder ska barnen ha med sig lunch varje dag, får inga gratis busskort etc. Dessutom att det finns barn med urdåliga hemförhållanden är trist. Men det finns bättre lösningar på det än att dra in fruktstunden för alla barn.
Ni som tycker att varje situation i skolan skall anpassas efter eventuella gravt dysfunktionella familjer hur ser ni på innetofflor och regnkläder? Bör det vara föräldrarnas ansvar eller skolans? Lussekläder? Skolväska? Etc etc. Det finns ju föräldrar som knappt gör något rätt och bör skolan då ta över föräldrarollen? Eller går gränsen knivskarpt just vid frukten?
Ni som på allvar tror att det finns de som inte har råd med några äppelklyftor per dag. Lägg ned. Äpplen kan man tom ofta få gratis. Mina barn har ofta haft hallon, björnbär etc som vi plockat ute i sina fruktlådor. Eller morot (vet ni vad en påse morötter kostar??) Så det är INTE fattiga barn som saknar frukt gång på gångutan barn med slarviga icke fungerande föräldrar och då är just frukten troligen det minsta problemet. Sen måste jag säga att den lärare som låter vissa barn sitta och titta när andra har fruktstund utan att försöka fixa fram några äpplen tex bör bli av med jobbet. Inkompetent och elakt.
Lindsey: spela inte dum.
Lindsey: Fast nu diskuterar vi väl barn som ALDRiG har frukt? Inte folk vars föräldrar i hastigheten missar någon enstaka gång?
Niklas: Jag vet exakt vad det handlar om. Brist på ansvarstagande.
cloudberry: Handlar just den diskussionen om föräldrar som glömmer någon enstaka gång? Tror du det?
Oj förlåt Cloudberry, läste inte ordentligt... My bad
Emeli: Har samma erfarenhet. Dagens skolmat är superbra. Inte alls samma sörja som gjorde att jag levde på fil och knäckebröd under 80- och 90-talet