dreamy skrev 2013-08-26 20:12:12 följande:
Jag tänkte att de på samma sätt "kräver" att man äter nyttigt för att man ska utföra ett så bra arbete som möjligt(jag är väl medveten om att detta INTE finns reglerat), liknande som de kan "kräva" att man klär sig efter arbete, tex inte för utmanande om man arbetar inom kyrka, kriminalvård, barnomsorg osv eller hygienkrav om man arbetar inom vård och viss forskning.
Bara för att försäkra sig att man inte får någon anställd som kanske vimsar till siffror eller missköter maskiner eller slöar bort halva dagen pga av dåligt näringsintag...
Skolan står för en del av elevernas kostnader alltså, men det finns ändå krav utöver dessa kostnader t ex gympakläder, frukt, på vissa håll egna skridskor, en personlig mugg osv. Arbetsgivare står för en del i vissa sammanhang t ex viss skyddsutrustning, lunch om man är pedagog, kaffe (på vissa platser). En del får man stå för själv eller anpassa sig efter annars riskerar man avsked eller tillsägning. Är det så jättestor skillnad då skolan kräver något eller om en arbetsgivare kräver något? Var går gränsen i så fall? Kan bara säga att jag skulle bli rätt förbaskad om en arbetsgivare skulle ha samma krav på "utöver-kostnader" som skolan har i vissa fall... Men samtidigt så OM jag hade ett företag så skulle jag gärna vilja kunna påverka mina anställda att sköta sig såpass att de kunde utföra ett HYFSAT jobb under arbetsdagen, dvs inte slarva en hel eftermiddag för att de kanske skippar lunchen - jo man har ju rätt att göra det som vuxen. Var bara en tanke :)
Som vuxen och anställd får man ta ansvar själv och ta konsekvenserna om man missköter sitt arbete. Ett barn som går i skolan gör det för sin egen skull, för att få utbildning och få möjligheter att växa upp till en ansvarskännande samhällsmedborgare. Det är en förmån att få gå i skola.
Det stämmer att skolan helt enligt skollagen kan kräva att föräldrarna utrustar sitt barn för skolidrotten En ryggsäck eller annan skolväska är också bra att ha även om en begagnad ICA-kasse skulle kunna duga till nöds, men då skulle det vara ganska synd om det barnet och vi inom skolan skulle nog hålla särskild uppsikt på det barnet med tanke på oro för sviktande omsorg. En frukt eller liknande är en rekommendation och för barnets bästa. Erfarenheten har visat att barnen orkar bättre med sitt skolarbete om de får boosta energi. Jag undrar vilka argument man som förälder har för att inte vilja ge barnet det. Vill man inte sitt barns bästa?