Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Jag tycker det är värdelöst. För mig är det inga problem att skicka med ungarna varsin frukt, men det finns familjer som inte har råd med det, och det är barnen som blir lidande. Frukten ska vara frivillig eller delas ut på skolan.

• Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 19:52:56 följande:
    Inte har råd ? Det ingår i normen att ge sina barn mellan mål så då får man söka soc då om man har så dåligt ställt
    Ja, och precis som vanligt så är folk så jävla trångsynta och tror att det "bara är att söka soc" så löser sig allt.
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 20:16:40 följande:
    Hur resonerar ni vid utflykter o matsäck då ? Det händer ju oxå några gånger per år i skolan
    Skolan ska vara avgiftsfri, lunchen ska skolan stå för även vid utflykter och friluftsdagar och liknande. Att många (nästan alla) skickar med barnen matsäck i alla fall gör ju att skolan kan fortsätta propsa på att föräldrarna ska stå för det.

• Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 20:33:15 följande:
    Har aldrig varit med om att nån skola ( har själv gått o har två barn som gått ) fått matsäck från skolan ! Matsäck är ingen avgift !
    Skolan ska vara kostnadsfri då, klarnar det då? Skolorna jag gått på har alltid stått för lunch, även om de flesta valde att ta med matsäck.
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 20:54:40 följande:
    Stor skillnad på kostnadsfri o avgiftsfri ! Har man inte råd med en frukt till barnet så har man stora problem !
    Och du kunde verkligen inte förstå innebörden? Det handlar om principen för min del, och när det kommer till en lunch vid utflykter flera gånger per termin så är det inte en frukt det gäller längre.
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 21:03:58 följande:
    O att ens barn tycker det är mysigt att få göra egen matsäck o ha med har ingen betydelse ?
    Men för helvete, skärp dig nu! Du kan göra hur mycket matsäck du vill med ditt barn, det kan jag också göra, på helgerna och lovdagar. Eller varför inte efter skolan? Men NEJ, hur jävla mysigt din unge än tycker det är att göra matsäck så är det inget som kan tvingas fram. Skolan ska vara kostnadsfri, det betyder att man inte kan kräva matsäck.

• Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 21:18:53 följande:
    Har aldrig sagt att skolan ska tvinga fram det , jag pratar om föräldrar som inte tycker att barnen är värd en frukt på skolan eller en matsäck på friluftsdagar för att föräldrar tycker det är en princip o ska tjafsa o bråka om det
    Mina barn är värda hur mycket som helst. Liksom alla andra barn. Inget barn ska behöva sitta utan frukt eller matsäck för att föräldrarna, av någon anledning, inte kan skicka med det ena eller andra. Du begriper ju verkligen inte vad det handlar om.
  • Aileen Allannah
    nozpa skrev 2013-08-22 21:39:48 följande:

Eh, ja...? Vad pratar du om? Seriöst, är du övertrött? :-P Hänger inte riktigt med dig. En stol är en möbel.
    Jag tror inte det är någon idé.
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 22:13:17 följande:
    Har aldrig sagt att det är synd om barnen som får matsäck från skolan ? Sluta tolka som du vill !
    Lämnar här nu o fixar en matsäck till min dotter som ska på utflykt med "dagis" imorgon , gör det med glädje !
    Nej, du skrev att man bör skicka med matsäck till barnen eftersom de tycker det är mysigt.
    Jimman skrev 2013-08-22 22:06:20 följande:
    Det gör jag inte men det är så fånigt att att inte kunna ge sitt barn en frukt till skolan för att det ska ingå !
    Vet du vad som är fånigt? Att inte kunna se längre än till sig själv. DET är fånigt. Att stå upp för allas lika värde är aldrig någonsin fånigt.

• Aileen Allannah
    Tristan69 skrev 2013-08-22 22:21:47 följande:

Nej, men gnäll då inte över att skolan har fruktstund och att alla andra barn får äta frukt men ditt får vara utan. Det hela kommer ner till ett enkelt val.
    Men varför fattar ni inte att det inte handlar om frukten, egentligen?
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?