Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Mineralvatten, nej, alla äter inte 5-6 gånger per dag, mm vad har det med det här att göra?

• Aileen Allannah

Niklas2k, Satisfaction borde få sina barn omhändertagna eftersom deras behov inte tillgodoses.

OBS! Lika ironisk!

• Aileen Allannah

Det är väl ingen (hoppas jag?) som vill förbjuda någon att ta med frukt till skolan för den som vill? Snarare vill man (jag) ta bort den obligatoriska fruktstunden dit alla måste ta med frukt.

• Aileen Allannah
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 20:33:55 följande:
    Klart, de har även alla annat. 

Grejen är den att många gnäller om frukt som är småpengar och samtidigt utan att blinka köper dyra inneskor, gympakläder, ryggsäckar mm eftersom det är ett krav från skolan.  
    Jag "gnäller" om frukt. Och det finns inget krav från skolan på extra utrustning, enbart rekommendationer. Här alltså.
  • Aileen Allannah
    ElinaNikki skrev 2013-08-23 21:06:32 följande:
    Nu i ettan skulle de ha frukt med varje dag. Det har funkat denna första veckan men har tänkt hur pinsamt det kan bli för henne om det mot förmodan skulle tagit slut hemma, det kan det ju även om man har pengar till frukt som tur är. Annars är det ju faktiskt dyrt, med tanke på att man även äter frukt hemma sen. Tycker egentligen att skolan skulle bjuda, trodde inte de hade rätt att kräva nåt hemifrån. De har även fått ta med sej fika denna veckan till utflyt. Trodde inte heller att det var nåt de kunde kräva.
    De KAN inte kräva det, det är det som är grejen. De allra flesta gör gärna i ordning matsäck och skickar med frukt, men det handlar om principen, skolan ska vara kostnadsfri.
  • Aileen Allannah
    Tuffen skrev 2013-08-23 21:11:45 följande:
    Ja, skolan ska vara avgiftsfri, men mindre kostnader accepteras. Det finns beslut på det. Matsäck, t ex, räknas som en mindre kostnad. 
    Ja, men inte varje dag. Någon gång ibland, 20 kronor (tror jag det var?) är okej, men inte frukt varje dag för en obligatorisk fruktstund.
  • Aileen Allannah
    Niklas2k skrev 2013-08-23 21:29:18 följande:
    Det är lite mer som är ok. 20 spänn fick man fram genom att göra en undersökning om vad föräldrar anser är smärtgränsen för enstaka kostnader.
    Ah, tack. Det var därifrån jag fått siffran.
  • Aileen Allannah
    mammamia72 skrev 2013-08-23 22:49:53 följande:
    Vilket gnäll. Det ingår väl i konceptet Familjen AB att se till att ens barn äter frukt? Fruktstund hade vi redan på lekis när jag var liten, inte gnällde nån då om att vi skulle ha en frukt med oss. Ibland blev det kiwi, ibland banan, de som inte hade eller glömt fick smaka av sina kompisar eller fröken.
    Min son får själv välja när på dagen han vill äta sin frukt, det är jättebra för barnens självständighet tycker jag.

Det är dags att vakna upp lite och inse att skatterna i Sverige inte kan pröjsa för precis allting,
    man får faktiskt bidra själv. Kan man inte det kanske man bör se över sin ekonomi.
    Det är inte ett måste med frukt i skolan, det ska vara frivilligt. Och det är det som det hela handlar om, det är inte okej att skolan kräver att barnen tar med sig frukt till en obligatorisk fruktstund.
    MalinEddie skrev 2013-08-23 22:56:26 följande:
    Det är så intressant och samtidigt sorgligt att läsa denna tråd. Fokus ligger på föräldrarnas bristande förmåga och kilopriset på frukt. Barnet som sitter utan frukt på samlingen, vem pratar om det? Ett fåtal. En stor eloge till er för att ni ser längre än er själva och inser att det är där fokus borde ligga.
    Tummen upp!

• Aileen Allannah
    Niklas2k skrev 2013-08-23 23:34:17 följande:
    Vår klass har ett klasskonto. Två personer har tillgång till kontot. Två personer som vi föräldrar har utsett.

En av kassörerna är min exfru. Hon accepterar inte något annat än absolut frivilliga insättningar.
    Vi uppmanar också alla att inte skriva något som meddelande på betalningarna. Ingen lista förs och ingen speciell summa är bestämd.

Trots det så finns det alltid pengar på kontot och det vi anordnar utanför skoltid passar förstås det som finns på kontot.

Vi har haft grillkvällar, tipsrundor m.m där ALLA har kunnat delta och fått del av allt.
    Nu är detta utanför skoltid så därför är insamlingar tillåtet förstås men det är något att tänka på.
    Solidaritet. 
    SKITBRA!
  • Aileen Allannah
    GummiGutta skrev 2013-08-24 16:01:42 följande:
    Kan inte skolan helt enkelt avskaffa den organiserade fruktstunden om det nu anses så fruktansvärt och stigmatiserande för dom som av olika anledningar inte har med sej nån frukt? Jag tror inget barn dör av svält av att få vänta till lunch, lite trötta och griniga kanske vissa barn blir. Dom som vill ha med sej en frukt får väl käka upp den i nåt hörn under rasten.
    Det är PRECIS det som bör göras! Om det finns en obligatorisk aktivitet som kräver att föräldrarna betalar så är det olagligt, eftersom skolan ska vara avgiftsfri. Självklart är det inte förbjudet att ta med sig frukt till skolan om man vill och många skolor uppmuntrar till det, första rasten kanske är lämplig att äta sin frukt på. Men det ska inte vara obligatoriskt, om inte skolan står för frukten. Punkt.
  • Aileen Allannah
    Tuffen skrev 2013-08-24 16:38:27 följande:
    Då åter inga barn frukt. Fruktstund är viktigt, åtminstone för växande killar. 
    Det gör de visst. Och  är det så viktigt så får föräldrarna ta sitt ansvar för att lära ungarna att de måste äta sin frukt. Hur var det med föräldraansvar?
  • Aileen Allannah
    Tuffen skrev 2013-08-24 21:03:41 följande:
    Jag tar ansvar hemma. Jag talar med sönerna om vikten av att äta frukten. Jag kan dock inte kolla detta i skolan, det är skolans ansvar. Och nej, när fotbollsplanen hägrar äter inte sönerna frukten om det inte är fruktstund. 
    Nja, jag vet inte det riktigt... Om barnen är stora nog att gå i skolan är de stora nog att själva ta ansvar för att äta den där frukten, om den är viktig. Annars får skolan stå för frukten.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?