Inlägg från: Foxtrott |Visa alla inlägg
  • Foxtrott

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Här är det en frukt till fruktstunden på förmiddagen och två frukter till eftermiddagen på fritids som gäller. De äter lunch så löjligt tidigt och har så kort tid på sig att barnen knappt hinner sätta sig och än mindre äta, tjugo minuter inklusive köande och undanplockning ska en grupp på femtio förskolebarn hinna på. Sen är det mellanmål mitt på dagen, som går ännu snabbare femton minuter i matsalen inklusive allt och sedan håller ju ungarna på att svimma av hunger framåt eftermiddagen.

Nu har jag bara två barn i lågstadieåldern och tur är väl det. 30 stycken frukter bara till skoldagarna väger en del att släpa hem på från affären.

• Foxtrott
    any19877 skrev 2013-08-22 21:10:03 följande:
    Mina barn får frukos vid nio tiden(gröt med äppelmos/mjölk, macka varannandag och varannan dag fil med flingor och macka). Dem får lunch kl 1 och frukt kl 3. Jag trodde att alla förskolor hade det så....
    I förskolan åts det frukost, lunch, mellanmål och fruktstund. Det är vid flytten till förskoleklass man som förälder plötsligt förvandlas till gorilla eftersom armarna tänjs ut av all frukthembärning från affären.
  • Foxtrott
    beccagranen skrev 2013-08-22 21:16:12 följande:
    Tycker dte är konstigt att förskola/dagis kan ordna med frukt 2-3ggr per dag, men inte skola.. borde väl tas ur samma "kassa"?
    Javisst är det konstigt? På vårt dagis hade de kock som bakade och alltid grönsaksbuffe och fruktsallader och allt möjligt. Tid att äta inte minst.
    På skolan är det vatten, potatis och jäktigt. Ibland har ungarna inte hunnit mer än köa innan det är dags att för deras klass att lämna matsalen (matsalen är alldeles för liten för skolan), visserligen får då de som inte hunnit sätta sig ännu kasta i sig maten innan de blir utslängda men det är ju ett jättestressigt situation. Mitt ena barn tycker det är så pinsamt att slänga mat, och äter långsamt att hon tar så lite mat hon bara kan för att hon är så rädd att hon inte hinner äta. Så hon lever på frukt hemifrån om dagarna.
    "Man går inte i skolan för att äta" svarade rektorn när jag ifrågasatte detta system. Ungen min är 7 år.
  • Foxtrott

Jag är helt fascinerad av de varierande fruktpriserna här i tråden.

Om skolan köper in stora partier kostar varje frukt uppåt 4-5 kr stycket och barnen ska ha två om dagen vilket väl blir 40-50kr i veckan/barn,  men om varje familj köper kostar samma tio frukter 10-15 kr för en vecka.

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?