Inlägg från: MrsPenn |Visa alla inlägg
  • MrsPenn

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

GUD vad dåligt av skolan att inte bjuda på frukt! Vad är det för skräckscenario-kommun som redan har slut på statliga medel när det är en hel termin kvar?

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • MrsPenn
    doubleinfinity skrev 2013-08-22 21:10:55 följande:
    hos oss får dem barn som glömt frukt en morot av personalen 
    NÄHÄ? EN HEL MOROT?

Seriöst, vi har råd att betala föräldrapenning RETROAKTIVT för alla invandrare, men vi har inte råd att ge barnen en frukt var?
  • MrsPenn
    mteriksson skrev 2013-08-22 21:16:48 följande:
    ja men det är väl självklart! vi skyller allt på invandrare! Typiskt svensk mentalitet...

Har man inte råd att köpa frukt till sina barn , då ska man inte skaffa barn!
    Nej förlåt, jag menade inte att skylla "allt" på invandrare, men jag kan samtidigt inte förstå den mentaliteten, att om en mamma kommer hit som t ex asylsökande, får stanna, får ta med sig anhöriga pga anhöriginvandring, så kan hennes 15-årige son komma till Sverige, då går hon och ansöker om retroaktiv föräldrapenning och barnbidrag på 15 år, hur kan vi ha råd med detta samtidigt som våra ungdomar går utan jobb och våra barn inte får frukt på dagis?

Ok jag förstår att sakerna inte hänger ihop, men -  varför gör politikerna såhär?
    Så jävla korkat!
  • MrsPenn
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 21:22:18 följande:
    Mina barn är värda hur mycket som helst. Liksom alla andra barn. Inget barn ska behöva sitta utan frukt eller matsäck för att föräldrarna, av någon anledning, inte kan skicka med det ena eller andra. Du begriper ju verkligen inte vad det handlar om.
  • MrsPenn
    Uffesson skrev 2013-08-22 21:40:49 följande:
    Och vem ska betala det? Skattebetalarna? Och vilken summa kommer det att gå på? För du är medveten om att det är gaaanska många barn i det här landet?

Nej, det går faktiskt inte att finansiera för allt. Det finns redan soc-bidrag, bostadsbidrag, fp och allt möjligt. 
    Men... har inte barnen ALLTID fått en frukt på svenska dagis? Ordet "fruktstund" ring a bell?
  • MrsPenn
    u77 skrev 2013-08-22 21:44:13 följande:
    På sonens skola så har de också ett krav på sig att vi som föräldrar ska skicka med en frukt, eller riskakor, yoghurt eller en macka.

Jag var oerhört irriterad på det förut då på andra kommunala skolor i stan så bjuds det både på frukt och frukost, hos oss ingenting. Men nu gillar jag läget bara. 
    ..och ni bor i en ekonomiskt ansatt kommun...?
  • MrsPenn
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:01:40 följande:

Alla barn bör äta minst 400g färsk frukt och grönsaker per dag, vilket inte sker med dagens skollunch som får kosta 4-17 kr beroende på var man bor. Har man så dålig inkomst att man inte kan försörja ett barn fullt ut skall man inte skaffa barn. Lever man redan på försörjningsstöd och inte klarar av att försörja sig själv är det alltså fullständigt vansinnigt att skaffa barn.
    Låter på dig som att sterilisering,  fast med andra direktiv än förr, snart är på tapeten igen!
  • MrsPenn

Ni som säger att det finns annat som barnen måste ha, ni har rätt. När jag gick i skolan var jag tvungen att ha en uppsättning gympakläder och handdukar, ett par skridskor, ett par löparskor, ett par inneskor, ett antal pennor, sudd och block. Då kanske en frukt inte är så mycket att bråka om, men det är just detta att det kan finnas barn som blir utan frukt, som får det att göra lite ont i hjärtat.

• MrsPenn
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:09:45 följande:

Det säger väl sig självt att om du inte kan försörja dig själv ska du inte skaffa fler som är beroende av dig för sin försörjning. Människor har blivit så bortklemade av att leva i en välfärdsstat som tagit hand om alla svåra beslut att man inte förmår att vare sig tänka själv eller förstå att man har ett eget ansvar.
    Sterilisering med ekonomiska motiv alltså. Gotcha.
  • MrsPenn
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-22 23:12:19 följande:
    Du glömde den namnade koppen som man kan dricka vatten ur ifall man blir törstig.
    Jaså den trodde jag man bara behövde på arbetsplatsen. Har de inte plastmuggar på toaletten längre i skolorna?
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?