Inlägg från: MrsPenn |Visa alla inlägg
  • MrsPenn

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-22 23:17:48 följande:
    Nä alla ska ha med sig en namnad plastkopp
    Jiiiiiiiiisus.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • MrsPenn
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 23:18:17 följande:
    Nej det är inte precis miljövänligt med plastmuggar på toa. 

Vi köpte muggarna på stadium, 25 kr för fyra stycken. Perfekta till skolan.  
    K bry.

Godnatt alla!
  • MrsPenn

Kommunist. Då skulle alla dessa samhällsuppehållande föräldrar säga "Då betalar jag inte skatt!"

Tristan69 skrev 2013-08-23 07:59:49 följande:
    Du får inte glömma bort att man måste gå till affären också, då pizzerian inte kör hem frukt. En lösning på detta dilemma, att stackars föräldrar inte har råd med frukt och matsäck, skulle kunna vara att behövsbepröva barnbidraget. Det är ju lite absurt att familjer som får ut 25-30 000 netto skall få exakt lika mycket i barnbidrag som en familj som får ut hälften så mycket. Då kunde behövande familjer få mer och därmed eliminerar vi det ekonomiska argumentet och kvar blir bara att de är rätt värdelösa föräldrar som inte vill ta sitt ansvar.

• MrsPenn

Nej, de som aldrig har frukt att skicka med sina barn ska fråntas barnen, enligt oraklet Tristen här i tråden. "Omhänderta barn vars föräldrar inte har råd med frukt! " är hans paroll.

Duckan skrev 2013-08-23 08:42:29 följande:
    FIck igår kväll veta av dottern att hon skulle ha frukt med sig till nollan idag så jag antar att vi ska skicka med det varje dag då Men återigen, de som inte har råd att skicka med en frukt, har de aldrig frukt hemma då heller? Eller grönsaker?

• MrsPenn

Skolan ska vara gratis. Då tänker jag på följande: *Lärande. Lärarens lön skall betalas med skattemedel. *Skolböcker. Skolmaterial -"- *Skolsalar - skolans uppvärmning, hyra, städning, städmtrl, toalettpapper, tvål, vaktmästare... -"- *Skollunchen -"- *Administration. Rektor, studierektor, konsulent, och ej att förglömma skolsköterska med mera. - "- Vad är det som INTE ingår då? Jo vi måste inte betala terminsavgifter på tiotusentals kr som i andra länder. Eller skoluniform för tusen kr som i andra länder. Eller tutoring... Det som krävs är utrustning för skolan dvs skolväska, kläder för alla väder (precis som vanligt t ex även för fritiden) samt extra saker för idrotten (div skor) , och lite papper, pennor, sudd, fickräknare. Det kommer mao alltid kunna göras skillnad på barn med eller utan frukt. Men vi ska ändå vara VÄLDIGT GLADA över allt vi får.

• MrsPenn
    Duckan skrev 2013-08-23 10:15:16 följande:
    MrsPenn, jag förstår inte riktigt kopplingen mellan min fråga och Tristen? *dumstruten på*

Oj förlåt, jag försökte mest plocka en poäng på några tidigare dumma uttalanden som Tristen gjort. Men... Vad kan jag svara på ditt inlägg? Att det helt enkelt verkar som att det numera ska tas med en frukt per dag till skolbarnen. Bäst plocka med två så att de barn som inte har fått med frukt kan få en från ditt barn...
  • MrsPenn

Det känns som skatt.... *ba-dum-tssssssh*

Tuffen skrev 2013-08-23 10:34:40 följande:
    Får man verkligen ta frukt från de barn som har med sig och dela till de andra, även om alla barn får frukt? Är inte det stöld? Att barnen frivilligt ger till varandra är en sak, men att göra som vår skola först gjorde (samla in all frukt och dela den till alla barnen, även de som inte hade med sig) känns faktiskt som stöld. 

• MrsPenn
    puss skrev 2013-08-23 10:28:50 följande:
    FÅR mer pengar? Det var en trist inställning.

• MrsPenn

Det är åt helvete. Ett äpple kostar en femma och en banan sju kr, och det i en dyr stockhomslivskedja.

Dr Mupp skrev 2013-08-23 11:19:49 följande:
    De har inte råd eftersom de lägger pengarna på annat. Oftast cigg eller alkohol. Det är den bittra sanningen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

• MrsPenn
    Duckan skrev 2013-08-23 11:09:27 följande:
    Tanken är ju fin, men inte när det blir tvång att dela med sig.
    Håller helt med. Det är dock synd att det handlar om frukt här. Tänk om det vore inköp av mattebok det gällde, något som kostar 500:- för komvuxelever.
  • MrsPenn
    Rushmore skrev 2013-08-23 11:28:51 följande:
    Om man handlar på Lidl eller Ica maxi brukar de ha påsar med säsongens frukt väldigt billigt, runt en tia per kilo. Ofta små frukter har jag sett, vilket ju passar bra till barn som ofta inte orkar ett jättestort äpple.
    Ledsen men jag handlar aldrig frukt på Lidl. Deras frukt är andra klassens och blir dålig för fort.
  • MrsPenn

Fast om man VERKLIGEN inte ville att någon unge skulle bli utanför då skulle man införa skoluniform. I England får fattiga familjer bidrag till den om det inte finns pengar till inköp.

• MrsPenn
    Tuffen skrev 2013-08-23 13:17:30 följande:
    Håller med. Frukten är ju det lilla. Värre är väl att Kalle inte kan spela innebandy med kompisarna för att mamma inte har körkort och hallen ligger en mil bort eller att kompisarna ska åka till ett lekland på helgen och föräldrarna inte har råd att låta Olle följa med eller dylika grejor. Där pratar vi om verkligt utanförskap. När kompisarna lirar i laget och Kalle vill vara med men inte kan. Eller när alla har mobiltelefoner men mamma inte har råd att köpa en till Fia, t ex. 40 kr till frukt är ju en piss i Mississippi!!! 
    Det är en svår fråga det här med frukten, helt klart! Vi får hoppas att det inte "bara är början", för denna tråd visar ju att detta med den "avgiftsfria skolan" är heligt i Sverige. VIlket är utmärkt.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?