Varför mår jag fortfarande så dåligt över att det är slut mellan oss, när jag vet att det är det bästa som kunde ha hänt mig?
Han tog så mycket från mig som jag aldrig kan få tillbaka. Tilliten till andra människor, jag misstror människor och är på min vakt hela tiden. Jag påbörjade en relation i somras, men det höll inte. Dels för att min fd inte tillåter det och gör allt för att baktala mig eller hota den nya killen, men också för att jag kanske inte är redo för att släppa in någon ny.
Jag har isolerat mig från andra människor och jag går inte gärna utanför dörren om jag inte måste. Mitt självförtroende är i botten och fast det gått mer än ett år sedan vi separerade, så är jag inte tillbaka som den person som jag var. Frågan är om jag någonsin kommer att bli det?
Ena stunden känner jag sånt fruktansvärt brinnande hat mot honom, för att i nästa stund sakna honom så hjärtat blöder. Men det är egentligen inte honom som jag saknar, utan det som jag trodde att vi hade. Vilket också är en stor förlust på många plan, alla dessa år som jag gav till honom, all tid, alla pengar som jag spenderade och förlorade. Det gör ont att inse att allt var en lögn. Det är så sjukt att jag knappt kan förstå det. Men jag är i ett slags uppvaknande och minnena sköljer över mig stundvis. När jag tror att jag gått igenom allt, så dyker det upp nya minnen som gör så fruktansvärt ont.
Vi har kontakt, för att jag måste. Men det är oftast han som tar kontakten, han svarar oftast inte om jag ringer eller tar kontakt med honom. Vilket jag å andra sidan helst undviker. Men eftersom han blir så arg över att jag aldrig hör av mig, så brukar jag höra av mig nån gång i månaden. Och det är ju lätt eftersom han sällan svarar, då kan jag ju säga att han aldrig svarar och att det är därför som jag inte ids ringa.
Jag har försökt att bryta med honom, men det går inte. Han stalkar mig om jag försöker, så jag låter honom vara kvar på Facebook och i Skype och jag låter honom ringa när han vill, bara för att han skulle bli galen om han inte får ringa eller skriva till mig. Jag försöker att hålla kontakten på ett vänskapligt plan. Men hela kroppen skriker NEJ, när han ringer och jag hör hans lismande röst och då vet jag att det är något som han vill ha från mig. Men han kan lika gärna ringa och skrika åt mig, ge mig skulden för något som hänt under dagen, fast jag inte har med det att göra. Han behöver någon att avreagera sig på, när något gått fel, och den personen verkar oftast vara jag. Nyvunna vänner skulle han inte våga göra så mot och det är just det, han har inga gamla vänner, dem har han kastat bort när de ifrågasatt hur han beter sig.
Jag mår så dåligt när jag ser och hör att han har flera olika kvinnor på gång. Men det är inte svartsjuka från min sida, utan mer rädsla över vad de kommer att få uppleva. Vi är som sagt vänner på Facebook och jag ser hur han lägger till nya olika kvinnor varje vecka och hur lockar dem, på samma sätt som han gjorde med mig i början. Det är exakt samma tillvägagångssätt. Han bjuder ut dem till "våra ställen" som jag tog honom till. Han beter sig på samma sätt som han gjorde mot mig i början, lismande, vältalig och kärvänlig.
Jag ser mönstret klart nu, men jag kan inte hjälpa dem. De skulle bara tro att jag är svartsjuk. Det är som att se folk drunkna utan att kunna rädda dem. Några har insett hur han är och då ser jag att de blir bortplockade från hans vänlista. Men ingen av dem har tagit kontakt med mig - än. Vi var gifta, så jag bär fortfarande hans efternamn och därför kan de lätt koppla ihop mig med honom. Men det kan ju vara något han sagt om mig till dem också varför de håller sig ifrån mig.
Han bryter ofta med olika människor, så fort de börjar se vem han är. Han ljuger om allt och bryr sig inte ens om han blir påkommen med lögnen, samvete kan han inte ens stava till. Eftersom han inte har arbete så flyttar han runt till olika människor och lever hos dem några veckor i taget, olika orter för att träffa nya människor att dupera. För det håller sällan mer än sex sju månader, innan han visar sitt rätta jag. Han tål inte kritik och nåde dig om du sa något negativt mot honom, då klipper han av vänskapsbanden. Egentligen är det bara mig som han har kvar från tiden som vi hade, alla andra är bortrensade. Ibland önskar jag att jag vore en av dem. Men eftersom han finner nöje i att plåga mig, så finns jag kvar. Men jag försöker att inte ta åt mig av vad han säger, för jag vet ju innerst inne att det inte är mitt fel. Men självklart så gör det ont ändå.
Jag vet inte hur jag ska kunna bryta med honom utan att han stalkar ihjäl mig. Varje gång som han tar kontakt så mår jag piss, även om han är trevlig just för stunden. Men jag tror att det är alla dåliga minnen som kommer till ytan som stör mig mest. Jag har försökt att ta bort honom flera gånger under det här året, men han blir tio gånger värre och terroriserar mig. Så länge han har en ny kvinna på gång, så håller han sig lugn, men så fort det tar slut så går han tillbaka och hör av sig till mig som en lismande råtta.
Jag ville egentligen bara skriva av mig till dem som vet hur det är att ha med de här typerna att göra. Hur blir jag av med ångesten och saknaden. Det är så sjukt att sakna något som aldrig var något, det var ju en lögn alltihopa. Sex år av mitt liv är borta och kvar är något som inte är jag.