Inlägg från: Eternalsunshine |Visa alla inlägg
  • Eternalsunshine

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Äntligen. Äntligen. Det föll på plats. "Ledsna frågetecken hängdes efter" fick mig nästan att börja gråta. Efter tretton år är jag äntligen på väg ur. Bara vetskapen att det finns fler som försöker förstå, som sörjer söndertrasandet, som plötsligt en dag förstod att kränkningarna, hånen och nedtryckandet faktiskt INTE är normalt. Att anledningen till att det BARA INTE GÅR att ha att göra med honom inte är jag, det är inte mitt fel. När man försökt allt, och sen lite till, och sen på ett nytt sätt, och sen tvärtom, och sen med mothugg, och sen med medjamsande, och sen med tystnad och INGENTING duger. För mig föddes steget, precis som fler av er beskriver, genom att lära känna ett par andra män, som påminde om vad som inte är okej. Bara genom att vara sig själva. Nu lever jag på känslan när allt det här är över. Sorgen dock, med en treåring, och sorgen över illusionen över det som aldrig var. Ibland när jag tänker tillbaka på vad han sagt, gjort och hur jag tillåtit mig att bli en spillra vänder det sig i magen. Alla dessa år? Hur har jag orkat? Nu när jag vet lite mer ser jag plötsligt hans reaktioner så tydligt. Skrämmande hur lika främmande människor kan bete sig, ni ger exempel och det hade kunnat varit jag som skrivit :) kan han någonsin själv se problematiken? Vi gick länge till en parterapeut (en fantastisk man) och jag har fortsatt gå fot själv den här vintern. Det var han som förra veckan tipsade mig om vad min karl ev kan ha drag av, han förklarade hur en sådan fungerar och allt föll på plats. När jag sen på kvällen läste lite mer och hittade er känner jag både styrka och en undran över om man någonsin blir hel igen?

• Eternalsunshine
    Zmulin skrev 2015-02-07 13:19:42 följande:

Det är så svårt. Att pendla mellan hopp och förtvivlan. I ena stunden får man all den där beundran, bekräftelsen och romantiken. Men när en konflikt uppstår får man all skuld och blir överkörd verbalt som att man inte är värd någonting. Det värsta enligt mig är den "brutala ärligheten". Att han är "hjälpsam" och "snäll" som ger mig all den kritiken för att jag ska bli bättre, mer perfekt - känslan över att aldrig bli tillräcklig. Men om han gör fel och man påpekar bryter helvetet loss av försvarsmekanismer, arrogans och fler påhopp.

Förvirringen över att man till slut inte vet varken ut eller in. Att vara säker på att han har gjort fel, men han lyckas alltid vända på det, att man själv blir den som ber om förlåtelse. Om han sagt något elakt lyckas han slingra sig förbi det, eller hävda att han aldrig sagt det, att jag bara missförstått eller att jag inte vill förstå. Han kan påstå att jag aldrig lär mig, aldrig förstår och när jag frågar om vad det är jag ska förstå kan han svara "om du inte kan lista ut det själv är du ändå inte kapabel till att förstå och då är du ohjälplig" trots att jag vet att jag inte gjort något. Jag vet innerst inne att det inte är något fel på mig. Jag är en väldigt omtänksam person och jag har börjat förstå att han projicerar. Men på något sätt får han mig att känna mig dålig över mig själv.

Det märkliga är att han kan vara så snäll och vänlig. Säger att han bryr sig om mig mest av allt. Men om han sårar mig och jag blir ledsen så kan han utbrista att jag tycker synd om mig själv eller att han inte orkar slösa sin tid på att trösta mig. För allt handlar om HANS tid. Och han är oförmögen till att kompromissa. Men på något vänster är det ändå alltid han som påstår att han är ett "offer".

Jag har bränt ut mig själv för att jag försökt anpassa mig. Att vara tillsammans med en narcissist är som att kämpa för att duga för någon som aldrig kommer bli nöjd. För det som man tror är rätt idag är ändå fel imorgon. Och det som är fel idag är rätt nästa vecka.

Häpnar när jag läser. Är det min karl du beskriver? Du sätter exakta ord på hur det fungerar/fungerat. Det är en liten tröst i eländet. Maktlösheten, förvirringen, det verbala misshandlandet (hur kan han INTE förstå att vissa saker säger man inte?!?) och alla de ledsna frågetecknen - det ska bli så skönt att komma ifrån. Sorgen över alla år, alla tårar, all förintad självkänsla, hoppas jag lindras med tiden. Tack för att ni delar, varje historia som skrivs in är både sorglig och stödjande <3
  • Eternalsunshine
    anemon1 skrev 2015-02-12 13:01:31 följande:

Ja, det är skönt att veta att det finns fler som delar samma erfarenheter. Just idag hämtar jag mig från ett jobbigt "utpressningsscenario" han kört, en härskarteknik som jag har svårt (omöjligt) att värja mig mot (barnens väl och ve). Har många tekniker att skydda mig men just när han inte skyr gränsen för att "spela" med dem involverade, det klarar jag nästan inte.

Ville någon träffas och prata? Det kanske är uppbyggande och stärkande, ingen har ju något med sig som vi skulle höja på ögonbrynen åt. Alla erfarenheter är lika sanslösa och utanför normala gränser:)

/TS

Sent tack för svar och pepp alla!

Skulle gärna ses men eftersom jag flyttar ut i början av maj (och sett till att begrava mig i jobb dessförinnan) så kommer jag ha svårt att komma ifrån. Särskilt som jag inte orkar med styrkeansamlingen som krävs för att "be" om att få göra något utanför husets fyra väggar (hur sjukt är inte det eg.....). Men vill gärna ses om det blir repris på Blå Porten!

Jag flyttar ut. Sorg blandat med hopp om livet. Ångrar mig varje dag, parallellt med att jag känner sån agg att jag knappt kan titta på honom. Min terapeut (som vi hade tillsammans i parterapi) säger att han måste prata med mig på samma sätt som han gjort med folk som kommit ur sekter, efter hjärntvätt. Det är lite så det känns. Snart är det över. Eller, aldrig över, men jag slipper att ha kritiken/hånet väntandes runt varje hörn i mitt vardagliga liv. Det har liksom varit det enda man tryggt och säkert vetat; att snart får jag höra hur fel jag är igen. De där ledsna frågetecknen man har hängandes efter sig - kan inte bestämma mig om jag att de ska blekna eller om jag vill ha dem kvar för att påminna mig. For a minute there - I lost myself. Aldrig mer. Snart börjar det :)
  • Eternalsunshine

Jag vill gärna ses om det blir någon mer gång! Önskar SÅ att jag hade kunnat vara med! Flyttade ut för 1,5vecka sen och börjar så smått kunna andas igen. Men livrädd att jag ska trilla dit igen (hur kommer det sig att man får för sig att man vill något som man VET långsamt tar död på en?? Min terapeut sa idag att en grupp likt AA skulle vara perfekt för att minnas och bli påmind).

Han sa en annan intressant sak också. Det är få terapeuter som vill ta en narcissist i terapi (vilket i sig händer otroligt sällan, att de söker hjälp liksom ..) eftersom narcissisten även förvrider huvudet på terapeuten ... En liten tanke om hur skickliga de är... Stor kram alla!

Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning