Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
Äntligen. Äntligen. Det föll på plats. "Ledsna frågetecken hängdes efter" fick mig nästan att börja gråta. Efter tretton år är jag äntligen på väg ur. Bara vetskapen att det finns fler som försöker förstå, som sörjer söndertrasandet, som plötsligt en dag förstod att kränkningarna, hånen och nedtryckandet faktiskt INTE är normalt. Att anledningen till att det BARA INTE GÅR att ha att göra med honom inte är jag, det är inte mitt fel. När man försökt allt, och sen lite till, och sen på ett nytt sätt, och sen tvärtom, och sen med mothugg, och sen med medjamsande, och sen med tystnad och INGENTING duger. För mig föddes steget, precis som fler av er beskriver, genom att lära känna ett par andra män, som påminde om vad som inte är okej. Bara genom att vara sig själva. Nu lever jag på känslan när allt det här är över. Sorgen dock, med en treåring, och sorgen över illusionen över det som aldrig var. Ibland när jag tänker tillbaka på vad han sagt, gjort och hur jag tillåtit mig att bli en spillra vänder det sig i magen. Alla dessa år? Hur har jag orkat? Nu när jag vet lite mer ser jag plötsligt hans reaktioner så tydligt. Skrämmande hur lika främmande människor kan bete sig, ni ger exempel och det hade kunnat varit jag som skrivit :) kan han någonsin själv se problematiken? Vi gick länge till en parterapeut (en fantastisk man) och jag har fortsatt gå fot själv den här vintern. Det var han som förra veckan tipsade mig om vad min karl ev kan ha drag av, han förklarade hur en sådan fungerar och allt föll på plats. När jag sen på kvällen läste lite mer och hittade er känner jag både styrka och en undran över om man någonsin blir hel igen?