• Anna227

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

anemon1 skrev 2015-01-31 18:13:56 följande:
    Det är just detta du måste börja med, ta i tu med på allvar. Det svåraste är att hantera rädslan och ångesten över konsekvenserna eftersom de är så oberäkneliga. Speciellt om det finns barn med i bilden som de kan "använda". Jag har kommit så långt att jag "kört över" och kunnat hantera konsekvenserna hyggligt. Mått dåligt men kommit igen (har tagit tre år att komma hit, terapi och samtal med andra i samma situation, och en jurist på det).

Mitt bästa råd är noll-kontakt. Du känner ju själv skillnaden mellan må bra och dåligt när du slipper kontakten.

Du ska lära honom (tänk typ hur man tränar en "hund", hur farliga de skulle kunna bli om du inte berättar konsekvent vad som gäller, narcar har beteenden av en 2-åring, du har makten - tänk så, hela tiden, utan att vika) att du inte kompromissar. Aldrig, inte nu och inte i framtiden. Han får hitta en annan (och det kommer han att göra) som han dränerar (men just nu inte du). 

Kram och stryka till dig. Finn ett liv där du hittar någon form av glädje, hitta styrkan i dig.
    Du skriver så klokt!
    Har du fler exempel eller tips på hur man hanterar ett narcissistiskt ex när det finns gemensamma barn? Det här exet tvekar inte en sekund att använda barnen för att få sin vilja igenom.
    Jag tror att det är rätt väg att ändå inte ge efter. Men hur stöttar man barnen? De här barnen bor till stor del hos sin narcissistiska förälder (som enligt sig själv är den bästa föräldern i världen) och får höra mycket skit om sin andra förälder och har mycket att stå ut med i sin vardag.
  • Anna227
    anemon1 skrev 2015-02-07 20:48:15 följande:
    Hej,

Tack vad snällt sagt:). Jag kan bara beskriva och ge råd från min egen erfarenhet, har haft en lång resa med många insikter så lite hjälp kan jag nog ge. För det första måste man bli sams med det faktum att när barnen är hos narcissist-exet, så måste man låta det vara som det är. Låta dem köra sitt race, även om det är svårt. Kritik fungerar inte på en narcissist, så om man måste ha kontakt på något vis, så är det bättre att berätta något man tyckte var ok t om bra som han gjort (peppa dem med att de är "duktig pappa/mamma"), det gynnar barnen då en arg och kränkt narcissist blir en dålig pappa (de blir den lilla tvååringen och reagerar lika barnsligt även om de har vuxenansvar, kan bli farligt., jag har flera exempel som hänt oss....).

Det jag har jobbat med, framför allt hos det äldre barnet, är att bygga en bra och trygg relation, där vi pratar mycket. Den äldre berättar då och då saker som varit markliga, och som han vill veta varför pappa gjort. Det kan handla om att han sagt något som aldrig blev av, sagt något elakt utan att han förstår varför, retat upp någon utomstående så det blev pinsamt etc etc. Jag brukar då ta ett milt exempel bland mina erfarenheter av hans far, och säga att jag förstår och att jag upplevt liknande och att det absolut inte är fel på honom, utan att det är hans far som borde ha gjort annorlunda i den situationen. När de ibland säger att pappa sagt si och så om mig, så brukar jag hålla tillbaka känslorna (känns inte så mycket längre faktiskt:), och säga så oberört man kan att  t ex "ja, han säger så mycket - men det är inget jag bryr mig om, så barnsligt att hålla på så".

Tror inte att man kan göra så mycket mer, men kärnan är att inte normalisera det som är stört och låta bli att bekräfta det iakttagelser som barnet gjort och de slutsatser barnet gjort. I slutänden tror jag barnen inom sig ser vem som är den som har vett, och den som inte har det.
    Tack! Det där ger mig lite att tänka på.

Ditt första stycke, att låta bli att kritisera, det klarar vi relativt väl tror jag.

Värre med att inte normalisera det som är stört. Tror att vi låter alldeles för mycket tokigheter passera som om de vore normala. Vilket ju skickar fel signaler till barnen. Men... är man van att lyda en narcissist så blir det nog lätt att man fortsätter med det utan att ens reflektera över märkligheterna. Det är nog så att man måste börja bottna själv i vad som är normala sunda värderingar innan man kan visa det för barnen.
  • Anna227
    Eternalsunshine skrev 2015-05-18 18:18:24 följande:

Jag vill gärna ses om det blir någon mer gång! Önskar SÅ att jag hade kunnat vara med! Flyttade ut för 1,5vecka sen och börjar så smått kunna andas igen. Men livrädd att jag ska trilla dit igen (hur kommer det sig att man får för sig att man vill något som man VET långsamt tar död på en?? Min terapeut sa idag att en grupp likt AA skulle vara perfekt för att minnas och bli påmind).

Han sa en annan intressant sak också. Det är få terapeuter som vill ta en narcissist i terapi (vilket i sig händer otroligt sällan, att de söker hjälp liksom ..) eftersom narcissisten även förvrider huvudet på terapeuten ... En liten tanke om hur skickliga de är... Stor kram alla!

Grattis till att du flyttat ut!

Jag bröt en destruktiv relation för några år sedan och första tiden skrev jag mycket anteckningar, skrev ner minnen och händelser.
    Det var både till hjälp då för att få det ur mig men även i efterhand. Saker jag skrev ner då som kändes "normala" ser jag när jag läser dem ex efter ett år att oj, hur kunde jag tycka att det där var normalt beteende??

Det har hjälpt mig att läka och förstå, gradvis.
  • Anna227
    Marie 1 skrev 2016-07-10 21:54:51 följande:

Tror du det går att leva med en sådan person om man vet om alla drag och inte går in i fällorna? Tänker pm man ser det som en svaghet personen har bara..

Om man har barn tillsammans så tror jag att det är omöjligt. Förr eller senare går narcissistens beteende ut över barnen. Och en person som psykiskt misshandlar sina barn och använder dem som verktyg för att få sin vilja igenom skulle jag inte i längden kunna älska eller leva med.

I annat fall vet jag inte. Jag skulle inte klara det, att ständigt vara så på min vakt mot den person i livet som ska stå mig närmast.
  • Anna227
    Marie 1 skrev 2016-07-11 11:10:44 följande:

Är så kluven. Vi har barn tillsammans. Kan det vara så att han kommit till insikt när hans familj försvann? Skulle han inte bara gått vidare ned någon annan om han inte genuint brydde sig om sina barn?

Jag är osäker på hur du menar... men jag tror att det är väldigt ovanligt att en narcissist kommer till insikt, har eller får självinsikt.

Och vad innebär det att genuint bry sig om sina barn? Kan en narcissist genuint bry sig om någon eller är det bara kontroll och maktutövning?

Jag för min del har "gått vidare med någon annan" dvs gift om mig efter en skilsmässa och jag bryr mig genuint om mina barn. Jag vill bara inte leva med mitt ex längre.
  • Anna227
    Marie 1 skrev 2016-07-11 11:49:15 följande:

Vad har dina barn för relation till sin pappa nu?

Jag vet inte om han har bara en släng av det om du förstår? Mycket tydde på det när vi var tillsammans men samtidigt drack han mycket då, nära på att bli alkoholist. Nu har han slutat med det och ändrat på mycket i sin livsstil som då var negativt.

Vet inte hur mycket av hans beteende berodde på alkohol och andra yttre omständigheter..

Men beter han sig inte längre som en narcissist menar du? Går han att samarbeta med, visar han empati?

Barnens relation är olika beroende på ålder och mognad samt "utvaldhet". Från "mednarcissist" (jag hoppas det är en tillfällig överlevnadsstrategi) till totalt avståndstagande från narcissisten. Det är tonåringar det handlar om här.
  • Anna227
    anemon1 skrev 2016-07-11 12:05:18 följande:

Detta stämmer och är så oerhört sorgligt och svårt att hantera. Ibland frågar jag mig vilket som är viktigast, att stå upp för mig själv villat jag ju lovat mig att göra (vilket ibland drabbar barnen i hans hämndaktioner), eller att krypa och säga "ja" och få dem att slippa undan hans sjuka "bestraffningar".

Är ni inte med mig - är ni emot mig. (Narcissistiskt "talesätt")

Inget är så utmattande som en narcissist som upplever sig som kränkt (mitt "talesätt")

Här har det krupits massor men när barnen nådde tonåren slutade jag, det höll inte längre, jag gick sönder. Numera nästan noll-kontakt. Det går ut över barnen det med men... det gör det ju vad man än gör.

Det där med att hindra barnen att ha telefonkontakt verkar vara en gemensam nämnare för många!
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning