• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • PoL
    Hjärta
    Jeanett skrev 2013-05-02 19:11:20 följande:
    åh tack för tips och råd!
    ni är fantastiska! 
  • PaulaRi

Jag känner så väl igen det du skriver. Min mamma uppvisar nästan alla symptom på narcissism och hennes mamma före det. Det är i princip omöjligt att resonera med en narcissist. Sedan jag insåg det här, vid 27 års ålder, har jag varit tvungen att bete mig helt annorlunda gentemot henne. Det mest effektiva är att inte ge vare sig positiv eller negativ uppmärksamhet. Narcissister älskar ofta drama, konflikter och att få stå i centrum. Det bästa är att bete sig som en zombie och vara oerhört saklig och robotaktig. Min mor är dessutom psykolog. Man blir så medveten om de här människorna när man väl börjar lägga märke till dem. Och om jag var du skulle jag även fundera över om jag själv har en narcissistisk förälder och försöka tänka var som gör att du drar till narcissister. Jag var förut ALLTID tillsammans med antingen narcissister eller "codependents" som jag själv, som överdrev sin omtanke så att det blev till manipulation. Terapi är inte helt fel heller. Lycka till!

• anemon1
    PaulaRi skrev 2013-05-07 15:28:10 följande:
    Jag var förut ALLTID tillsammans med antingen narcissister eller "codependents" som jag själv, som överdrev sin omtanke så att det blev till manipulation. Terapi är inte helt fel heller. Lycka till!
    Vad intressant, för jag har lagt märke till att den enda "riktiga" vän som min exman har är en man som är gift med en kvinna med liknande symptom. Jag tänker ibland, han är hjärntvättad - om han fick hjälp skulle han bryta med min man. Innan denne man gifte sig var han en helt annan typ av person, kan jag tillägga.
  • PaulaRi

Det där känner jag igen. Man blir ju hjärntvättad efter flera år med någon som konstant kritiserar en. Då tappar man till slut tilliten till sin egen tankeförmåga. Jag känner också igen det där med att narcissister saknar riktiga vänner. Det är få med god självkänsla som står ut helt enkelt. Så starkt av dig att ta dig ur relationen. Det krävs så sjukt mycket styrka att orka förstå och ta tag i situationen...

• anemon1
    PaulaRi skrev 2013-05-10 10:48:37 följande:
    Det där känner jag igen. Man blir ju hjärntvättad efter flera år med någon som konstant kritiserar en. Då tappar man till slut tilliten till sin egen tankeförmåga. Jag känner också igen det där med att narcissister saknar riktiga vänner. Det är få med god självkänsla som står ut helt enkelt. Så starkt av dig att ta dig ur relationen. Det krävs så sjukt mycket styrka att orka förstå och ta tag i situationen...

Tack, det som inte dödar en stärker en brukar man ju lite drastiskt säga, det har tagit år att förstå och få distans.

När jag var mitt i eländet av denna relation och hans "marionett" och förlängning av sitt eget jag, så försökte jag hela tiden normalisera det onormala hos honom och skylla på den ena och andra. Det är så obegripligt, så svårt att förstå att den man levt med så länge saknar många viktiga bitar som är helt nödvändiga i en relation - såsom empati och inlevelseförmåga (om än så lite...).

Och inte är väl det första man tänker .... att ens man är "störd på riktigt".
  • PaulaRi

Nej, verkligen inte. Jag känner verkligen igen det du skriver och den känslan. När man inser hur märklig situationen är, känns det overkligt. Man vill inte tro att det finns människor som beter sig på det här viset. Jag hoppas verkligen att det blir ett mer känt fenomen med narcissism.

• anemon1
    PaulaRi skrev 2013-05-13 11:25:17 följande:
    Nej, verkligen inte. Jag känner verkligen igen det du skriver och den känslan. När man inser hur märklig situationen är, känns det overkligt. Man vill inte tro att det finns människor som beter sig på det här viset. Jag hoppas verkligen att det blir ett mer känt fenomen med narcissism.
    Ja, och hur svårt det är när man ibland glömmer sig och berättar det man vet för andra. Det märks så tydligt hur svårt andra har att sätta sig in i ens situation, så till slut inser man att det är för stor ansträngning att förklara, tycker jag. Andra kanske vill hjälpa, men de har så olika referensramar än en själv - det är lätt att de lägger in det man säger i en mall för "normala mäns" beteenden. Att normalisera är ju det sista man vill, nu när man vet vad det handlar om.
  • PaulaRi

Jag kan bara hålla med. Folk vill så gärna vara öppensinnade och tänker nog ofta att man dömer alldeles för hårt när man behöver uttrycka sin frustration. Det hjälper ju inte heller att dessa människor har en livstids träning i hur man kan komma in i en martyrroll och få sympati. Och då framstår man själv som förövaren. Det här måste vara ett jätteproblem för många i samband med vårdnadstvister där de narcissistiska föräldrarna framstår som fantastiska, självuppoffrande föräldrar. Oerhört obehagligt när man lär sig se igenom fasaden och förstår hur många missförstånd som uppstår. Det bästa är verkligen att begränsa kontakten med människor som inte kan empatisera (samt energitjuvar) om man själv har ett stort behov av det runtomkring sig. 

• anemon1
    PaulaRi skrev 2013-05-15 11:15:26 följande:
    Jag kan bara hålla med. Folk vill så gärna vara öppensinnade och tänker nog ofta att man dömer alldeles för hårt när man behöver uttrycka sin frustration. Det hjälper ju inte heller att dessa människor har en livstids träning i hur man kan komma in i en martyrroll och få sympati. Och då framstår man själv som förövaren. Det här måste vara ett jätteproblem för många i samband med vårdnadstvister där de narcissistiska föräldrarna framstår som fantastiska, självuppoffrande föräldrar. Oerhört obehagligt när man lär sig se igenom fasaden och förstår hur många missförstånd som uppstår. Det bästa är verkligen att begränsa kontakten med människor som inte kan empatisera (samt energitjuvar) om man själv har ett stort behov av det runtomkring sig. 
    Absolut, och jag arbetar just nu med att försöka få skilsmässa efter de senaste hemska åren i hans "energiutsugning", men han ska hela tiden vinkla det som att jag inte gett förhållandet en chans och ger upp för lätt.

Gissa vilken roll jag kommer att få när allt väl går igenom. "Stackars" min man som verkligen försökte kämpa för familjesammanhållningen och hans fru som gav upp allt med en klackspark för att hon "fick lust" med det. Vilken mamma som utsätter sina barn för det, vilken egocentrisk mara?

Vad göra ....
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning