• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • Grubbla

Anemon1, känner så väl igen mig i dina beskrivningar. Är sambo med en man med narcissistiska drag/ ps. Fick också reda på det genom en psykolog jag gick hos för ett tag sedan. Kändes skönt att få det svart på vitt samtidigt som det skrämde mig. Skönt att höra att det inte är mig det är fel på, fastän att jag vet att det inte är så egentligen. Att ständigt bli kritiserad tär dock på självkänslan. Har gått in i fällan att försöka behaga för att undvika gräl. Har under flera års tid gått som på nålar i mitt eget hem och gör så än idag till viss del. Allt för att undvika explosioner fr hans sida. Har det hjälpt? Nej. Känner att jag håller på att gå under. Orkar snart inte en dag till. Hans ombytliga sätt gör mig förvirrad och knäpp. Man vet aldrig på vilket humör han ska vara på. Har så mycket att berätta! Ett stort behov av att bolla med andra i liknande situation. Kanske bara kommer att skriva på. Skönt att dela med sig. Svara gärna!

• Grubbla

Så mkt som är likt det ni beskriver. Nästan kusligt. Det värsta är hur han emellanåt bemöter vårt barn på 3 år. Han kan vara hur bra som helst med henne men så snart hon visar minsta tecken på svaghet i hans ögon så blir han iskall. Om hon slår sig skrattar han el säger att det är rätt åt henne. Alternativt skäller ut henne. Att trösta är löjligt i hans ögon. Detsamma gäller mig. Om jag skadar mig frågar han aldrig hur det gick ( frågar överhuvudtaget aldrig hur jag mår el har haft det). Om jag blir ledsen av det han säger el gör ser han ner på mig, blir arg och säger elaka saker som gör mig ännu mer ledsen. Empati= noll i dessa situationer. Oftast blir han faktiskt arg på mig när jag visar "svaghet". Om jag är stressad blir han ännu mer stressad än mig och börjar skälla. Han kan inte lugna mig utan reagerar med samma känsla tillbaka. Jag är t ex väldigt lättskrämd av mig (av ljud osv) och brukar då skrika till (är i övrigt en orädd person). I dessa lägen blir han rasande. Det är som att han inte klarar att härbärgera andras känslor utan tar in dem som sina egna. Det gör att man ständigt går omkring och döljer vad man känner för att undvika urladdningar. Och det tär. Är nu i läget att jag allvarligt överväger att lämna honom. Mitt liv går och jag har börjat tappa hoppet om förändring. Anemon1,skrev något väldigt klokt gällande att skaffa nya vänskapsband med andra män för att ha en frisk referensram. Det tror jag jättemycket på. Tillslut vet man inte vad som är normalt och inte längre. Av en slump har jag fått en ny manlig vän in i mitt liv. Han hjälper mig bara genom att vara sig själv och utan att veta om det. Han påminner mig om vad som är ok och inte. Tror han kom för att visa mig att det finns en annan väg att gå i livet. En väg jag blundat för under en längre tid. Kan känna mig fri bara jag tänker på mig själv som singel nu. Ett liv utan rädsla och ständig anspänning. Ser att det finns en utväg, även om det kommer att bli sjukt jobbigt och smärtsamt. Är inte riktigt där ännu men tanken går åt det hållet. Oj det blev visst längre än planerat. Så himla skönt att bara skriva av sig. Tack för att ni lyssnar! Betyder mkt... Sov så gott

• anemon1

Hej Grubbla,

Bra att du skriver av dig, blev ledsen när jag hörde hur han behandlar er dotter, känslig ålder dessutom, jag har själ reagerat på detta hos min man, men det är inte riktigt lika utpräglad hos honom. Men absolut, han är inte den som frågar hur det gått om man skrapat knät, eller ngt, han ogillar svagheter hos barnen. Helt sjukt...!. Våra barn tyr sig till mig av den anledningen och det känns bra - hos mig får de tröst och får känna sig små om de behöver.

Du har säkert allt din dotter behöver, håll henne borta från hans kylighet så mycket du har möjlighet till,
    och ge så mycket du bara kan av kärlek till henne. Jag har, efter att ha fått klarhet om hur min man mår, hos terapeuten faktiskt också kort förklarat för äldsta barnet att "pappa inte mår bra" och att om han säger och gör något som han blir ledsen av ska han komma till mig för att prata. De måste få en aning om vad som är normalt och inte. Du är säkert världens bästa mamma - låt inte din trygghet och värme förstöras av en sjuk person.
    Jättebra att du har en man som får dig att känna dig som du - det var min "nyckel" till att kunna ta ordentlig distans och se nyktert på situationen utan att vara en "spelbricka".

Ta hand om er, vänner och stå upp för er själva och era barn.
    Kram/A

• Grubbla

Tack för ditt fina svar Anemon1! Ja det som är absolut värst är när han behandlar vårt barn illa/felaktigt. I andra stunder kan han vara hur bra som helst med henne. Det är det som är så förvirrande. Är han själv stressad över nåt då går det dock direkt ut över oss, ffa mig men också vårt barn.det är som att känslorna ligger på utsidan och studsar emot en. Ibland fattar jag ingenting, varför reaktionen blir så stark för något så litet.han är så oerhört lättkränkt.Om han t ex berättar nåt så kräver han 100% närvaro. Annars blir han stött, sur och arg. Själv svarar han sällan el ens tittar mig i ögonen när jag berättar nåt. Det är som att prata med en vägg. Detta beteende har jag väldigt svårt att förhålla mig till.när jag påtalar det fattar han ingenting och blir som alltid arg.ilskan är ett oerhört starkt vapen för att döda all form av kommunikation.har märkt att jag sedan länge tystnat, slutat att försöka reda ut saker med honom. Går inte att reda ut saker med någon som inte kan se sin del i saker och som reagerar med ilska direkt, precis som ett barn på 2 år.

Någon av er nämnde att det var problematiskt med relationen till svärföräldrarna. Kände igen mig till 100%! Det är ett oerhört stort problem för oss. Han går inte ihop med min far överhuvudtaget. Klarar inte att min pappa säger vad han tycker om hans beteende el säger emot honom.blir alltid bråk dem emellan. Kvällen kan börja bra men slutar i princip alltid med en Norénpjäs.min sambo kan vara så sjukt otrevlig och provocerande.trycker alltid på känsliga knappar.själv spänner jag mig så jag mår illa och bara väntar in hans olika drag.skäms ofta för hans beteende.sen kan han vara hur hjälpsam som helst gentemot dem i andra sammanhang och vara hur charmig som helst mot okända eller bekanta.det är det dubbla beteendet som gör att jag hela tiden tänker om, glömmer och förlåter.så fort det hettar till mellan oss drar han upp min far och pratar illa om honom. Rejält illa.

• Grubbla

Fortsätter lite till... Sen är det sjukt hur man anpassar sig. Har nästan blivit vardagsmat att han säger håll käften till mig t ex. Att lyssna på hans snack om vilka idioter alla andra är likaså. Liksom att han ska lämna mig och min dotter. Fast han brukar lägga över det på mig, "varför drar du inte och hittar en ny bättre man istället?" eller "släng ut mig,jag kommer ändå inte stanna kvar!".

En annan jobbig grej är att så fort jag är glad för nåt dras jag ner i hans missnöje och negativitet. Om jag roat mig på egen hand så ställer han aldrig några frågor eller undrar hur jag haft det. Iaf väldigt sällan.istället möts man av hans bistra uppsyn och får höra hur hemskt hans liv är och hur lite jag gör i relation till honom.allt kretsar i princip runt honom! Han kan liksom inte glädjas för min skull utan känner sig då istället åsidosatt. Skulle inte kalla honom för en egoist, snarare väldigt osäker. min glädje/sorg/stress/oro vänds till "men jag då?".

En typisk egenskap som narcissister ofta har är det här beteendet att glänsa utåt,skryta, visa sin storhet på olika sätt. Min sambo har inte riktigt detta beteende, iaf inte så tydligt. Han kan snarare skämmas över fina ägodelar och vill gärna leva enkelt. Sen vet han dock alltid bäst i alla sammanhang. Och då menar jag ALLA sammanhang. Spelar ingen roll om motståndaren är världsmästare i "grenen". Blir pinsamt emellanåt och kan väcka en hel del irritation hos andra.

Sen en fråga...har ni funderat på hur den narcissistiska personlighetsstörningen utvecklats/uppkommit hos era partners? Vet ganska lite om min partners uppväxt. I alla fall hur han hade det rent känslomässigt. Inget han vill prata om el minns särskilt mkt av. Hur ser det ut med ärftligheten förresten? Syftar då på genetiken och inte det känslomässiga el sociala arvet.

Ok, that's all for now! Ser fram emot era reflektioner! Hej så länge!

• anemon1

Hej grubbla,

Ja, jag behöver inte säga till dig att du inte ska acceptera  "skällsord" av det slaget, det vet du - men jag vet också verkligen att det är lättare sagt än gjort att tänka så. De kommer när man minst anar det och ibland taget ur luften utan logisk koppling till sammanhanget - och ibland ofta och i obekväma sociala sammanhang att man inte orkar "ta i tu med det", speciellt eftersom det inte berör narcissistens samvete märkbart och följs därför inte naturligt av ursäkter och ånger.

Min terapeut förklarar det med att det händer något i en narcissists sinne, när han utsätts för en viss typ av yttre "provokation" . Det kan vara någons beteende eller agerande som stör, ett beteende som kan verka helt naturligt eller sympatiskt hos omgivningen i övrigt. Provokationen kan vara "osynlig" för oss andra och det är därför man blir så överraskad chockad över en narcissists märkliga reaktioner. Reaktionen sker ofta på "reptilhjärnenivå" alltså snabbt genom det undermedvetna, så ibland registreras det inte i hans/hennes sinne så som hos en "vanlig" person. Han är alltså ibland knappt medveten om vad hann sagt/gjort i sitt försvar (försvaret gäller att skydda det lilla barnet, 2-åringen som blivit beskylld, kränkt ignorerad). Komplicerat men ändå inte.

Den känsliga punkten hos en nercissist är självkänslan. De har en skadad självkänsla som skyddas av ett "falskt jag" . Det är det jaget som blir så "farligt" för oss andra. i min mans fall handlar det troligtvis om en far med ett märkligt avvisande beteende, en effekt av att pappan själv har mycket trubbel med sig själv innerst inne. Jag tror det blev jobbigt för min man som liten, men vad vet man säkert egentligen...?

Ja det var lite vad jag lärt mig hos min terapeut,
    Ta väl hand om dig

(och när du får höra hans elakheter igen, tänk att det är en "störning" som talar. Du
    förtjänar inte det tilltalet=)

Kam kram/A

• Fröken66

Gokväll på er!,nåt som verkligen hjälpte mej Att förstå att min fd sambo var frisk,var att jag blev vän med killar som hade normala ramar,och även kompisar till exet öppnade jag mej mer åt och pratade med och dom har aldrigt skvallrat!,jag fick någon slags ventil i kaoset..För många gånger rann det över på en själv,man kände sej tokig,ledsen,nån som tog varenda gnutta energi ifrån en!
    // kram

• anemon1

God morgon, 

klokt tänkt av fröken66, jag har nu hamnat i den situationen att jag börjar tycka att separation är enda utvägen, orsaken är ett mönster av otrohet (inte sällan förekommande hos en narcissist för att upprätthålla bilden av honom som åtrådd och beundrad) Att han är i 40-årskris lär inte leda honom i annan riktning. Har dock ingen aning m hur han skulle reagera på om jag på allvar satte i gång en separation, har en varningsklocka som ringer. Någon som varit med om detta...? Jag vill ha en ny frisk relation med en "vanlig" man. 

• Fröken66

Hjälp hjälp!,fick ett brev hem med posten idag,från en advokat som exet kontaktat,i detta stod det att min son skulle må bäst om han bodde med pappan detta pga att skolan inte går bra osv,jag går på utredning på bup med sonen,för ev adhd/add..
    Skall ringa familjerätten direkt i morgon och fråga hur jag ska gå tillväga,,usch är så trött på att aldrig få ett lugn i livet..alltid är det fel på oss andra,och är det inte oss så är det skolan som är odugliga enligt x:et..men att försöka ge sitt barn en sund värdering om saker och ting har blivit svårare och svårare,han pratar och beter sig mer och mer som sin pappa..vad ska jag göra,Hjälp!!

• Kulla Gulla

Jag känner att jag behöver stöd och hjälp. Lever med en man som med all sannolikhet har borderline. Jag hade aldrig ens funderat på en diagnos innan jag slutligen ringde och pratade med hans ex och för att höra hur han var mot henne i deras förhållande, alla dessa svängningar och utbrott. Det var inte några kul saker jag fick höra, men hon har märkt en stor förändring sen han mötte mig, så något har jag väl gjort rätt.... Han är den mest fantastiska människa jag har mött så jag vill verkligen få det att fungera.

De råden som som du har fått, hur man slutar "jamsa" som du skriver tar jag oerhört tacksamt emot. Alla råd jag kan få möjlighet att rädda vårt förhållande. För jag kommer inte orka annars.

Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning