• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • Fröken66

Detta malinotwska påminner otroligt om mitt ex..
    Man skulle ställa upp och hjälpa exakt när han behövde hjälp,spelar ingen roll om jag behövde åka halva Sverige för det,och han fick en att må dåligt om man hade andra planer,för han satt i nödläge,som vanligt.. En sak slog mej nu,vi har aldrig någonsin gått och handlat ex mat tillsammans under våra 5 år,aldrig gått tillsammans i en mataffär med en kundvagn,det tror jag han tyckte var pinsamt på något sätt..han var lite för viktig för att göra såna saker..

• malinowska

Fröken 66: min man var tvärtom, vi handlade nästan alltid tillsammans... vi gjorde det mesta ihop och han lagade ofta middagen eftersom han var hemma och jag jobbade. Ibland hade han fixat frukost oxå ifall han varit uppe hela natten... Däremot ifall vi glömt köpa nåt så var det mitt fel av nån outgrundlig anledning...

• malinowska

Ja det där att ställa upp jämt och han klantade sig alltid. Suck alltså.
    Jag funderar på att skriva en bok om de tio åren med honom. Som terapi...

• anemon1

Hej vänner,

kusligt likt det jag har bakom mig i vissa avseenden. Känner igen mig i att:

.det var min familj som drev honom i in i depression och att han mådde dåligt i förhållandet. Du är antingen med dem eller med mig, handlade ultmatum om. Svårt för mig att få umgår normalt med dem. Härskarteknik  el vad man ska kalla det - när de väl var på besök satt han och var butter eller direkt otrevlig. Jobbigt att ursäkta en sdn person, om man nu orkar...

. orimliga utskällningar när jag glömt handla ngt eller något felköp i matkassen

. orimliga krav på att ställa upp, även om det skulle kunna vara något som utsatte mig för risker, orimlig "börda".

Ska till terepeuten idag faktiskt, då ska jag berätta att jag faktiskt för första gången kommit honom in på livet (om det inte var en del i hans manipulativa beteende), angående hans självkänsla. Denär i botten - det var skönt hur som helst att få höra honom säga det. Ett erkännande på ngt vis, kanske något att förhålla sig till. Ett tips till er som fortfarande känner er "fångna" och styrda i förhållandet. Bygg vid sidan om en relation med en normal man. Inte ett sex-eller kärleksförhållande, utan ett vänskapsförhållande, där ni får möjlighet att betrakta det "gamla" ur ett nytt perspektiv , se hur en normal relation med en man kan vara och stärka er. Jag gjorde så och det hjälpte mig. Känner mig som mig själv - starkare och kan se hans dumheter som patetiska istället för att "leva i dem".

Kram på er - jag tror på er=)

• Fröken66

Tror att skriva en bok,kan bli en bra terapi!,tycker du ska skriva!
    Jag känner ibland att jag inte kommer ihåg mycket av åren tillbaka,känns som jag förträngt allt otroligt väl,och detta har inte varit lätt när jag träffade min nuvarande sambo,i början av vårt förhållande var det svajit,han bad mej många gånger att inte jämföra han med mitt ex!,tyckte jag inte gjorde det,men djupt innerst inne tror jag gjorde det!,jobbigaste tankarna var att inte kunna vara ärlig,fast han var det!,har vilket fall otroligt svårt att lita!,men det är bättre nu!,har aldrig gått terapi,men det skulle inte skada,dock äter jag antidepressiva tabletter till kvällen,för jag inte kunnat sova på flera flera år..

• anemon1

Hej fröken66,

Jag tycker du ska ge terapi en chans, vännen - har själv gått ett halvår, varannan vecka - och idag när vi avslutade sessionen, kände jag mig så fri. Skriva bok som någon sa, ja varför inte..=). Jag tänkte så här, jag måste få må bra nu - till vilket pris som helst (en god vän till mig var klok nog och la till...men sjunk aldrig lika djupt som X, som till slut var otrogen, lögnare och elak). Det följde jag och jag har ett övertag, ser hans brister klarare och är inte med i hans spel, jag betraktar det. Klarar att sätta gränser. 

kram! 

• siamesia

Min far är en komplett galen narcissist med starka antisociala drag. Han är dessutom mycket våldsbenägen och pervers. Man kan säga att att växa upp i hans skugga inte varit lätt...

Jag blev på sätt och vis uppfostrad till att bli ett "offer", min far kränkte, slog och våldförde sig ideligen på både mig, syskon och mamma och jag var ett väldigt kuvat barn, livrädd för att säga eller göra något som skulle kunna utlösa min fars missnöjda vrede. Naturligtvis var min far inte nöjd med mig när jag var tyst, blek och "livlös" heller, då var ju det något han retade sig på istället, så då fick jag försöka vara "tuff" och framåt istället i hopp om att det skulle behaga honom mer så att jag slapp drabbas av hans vrede.

Hela uppväxten handlade om att ständigt försöka parera och hantera min fars galenskap. Jag hade ingen energi kvar till något annat, var alltid trött i skolan och orkade aldrig försöka interagera med andra barn tex. Jag blev oerhört mobbad för att jag var så egendomligt tyst och konturlös och jag var på något vis fast i den roll min far hade gett mig- som hackkyckling och slagpåse.

Jag flydde hemifrån direkt efter nian och började leva ett jättedestruktivt liv. Efter några år mötte jag en man som jag trodde var "mannen i mitt liv". Han var missbrukare och visade sig ha borderline med narcissistiska drag. Jag satt fast med honom i tolv år, det var nästan rakt igenom en upprepning av min barndom med våld, hot och kränkningar.

Jag vet så väl vad ni talar om när ni berättar om era narcissistiska anhöriga. Det är oerhört farliga människor att ha inpå sig, de är ett slags emotionella parasiter som livnär sig på andras energi men inte har förmågan att bli mätta.
    Personlighetsstörda människor är "tidigt störda", deras störningar har uppkommit i tidig ålder, och många av de behov de livet igenom kämpar för att få uppfyllda är det lilla barnets behov och deras beteenden är små barns beteenden fast i vuxen tappning (som vuxna kanske de inte lägger sig raklånga på golvet i affären och skriker när de inte får sin vilja igenom, de använder mer raffinerade metoder, men det är dock fortfarande samma barnsliga behov de kämpar med) .
    De fick aldrig tillräcklig stimulans och tillräckligt stöd för att kunna ta sig igenom sina psykologiska utvecklingsfaser då de var barn, därför är de på sätt och vis för evigt små barn psykologiskt, med exempelvis en grandios självbild och önskningar om att hela världen ska finnas till för dem alltid och hela tiden (vilket ju är normala och sunda förväntningar att ha på sin omvärld när man är ett litet barn, men vilket blir oerhört dränerande och kränkande för ens omgivning när man inte längre är ett barn utan en fullvuxen person).

Det finns en utmärkt anhörigbok för anhöriga till borderlinepersoner som jag tror att man även kan ha glädje av när man lever med en narcissist. Boken heter "Farliga relationer" och är skriven av Silfving/Nilson. Den tar upp hur det är att leva med någon som har en personlighetsstörning på ett väldigt lättillgängligt sätt och jag själv tycker att jag kunnat hämta en hel del styrka i den när det gäller att möta de personlighetsstörda i min närhet.

Själv har jag hanterat alltihop genom att lära mig mer och mer och mer om det mänskliga psyket, både för min egen utvecklings skull, för att jag ska kunna hitta ett sunt sätt att leva mitt liv på där jag inte automatiskt halkar tillbaka i gamla spår och hamnar i klorna på nya narcissister, psykopater eller borderlinepersoner, och för att när man  lär sig om något, när man förstår något, så blir det ofta lättare att hantera.
    Tar man upp trollen i solen spricker de...(eller: de visar sig kanske vara jättestora bebisbarn som förgäves kämpar för att bli mammade. Då är det lättare att stå upp för sig själv och säga (åtminstone i tanken) att: nej, tyvärr, jag kan inte hjälpa dig med det här, jag är inte din mamma och du är vuxen och måste själv klara av att hantera dina egna känslor")

Kram på er alla, kämpa på och stå upp för er självaGlad!

• malinowska

Tack Siamesia!
    Kan inte föreställa mig din uppväxt även om min inte var den bästa heller.
    Jag känner verkligen igen det där med att bete sig som ett barn. Min man var som ett barn och vi försökte seriöst reda ut hur vi hade hamnat i det här mor - son - förhållandet. Han var sjuk i många år, vilket är sant, men han överdrev det givetvis. Jag tog hand om honom och hade svårt att släppa... jag har tagit hand om min egen mamma och min syster så det var väl naturligt för mig.

Min man var aldrig fysiskt våldsam och inte riktigt elak utan jag kunde se hur det var ett stort försvar när något gick emot honom. Vårt förhållande var himmel och helvete på samma gång. Han är som en skadad fågel. Jag vet att det finns en bra kille där inne nånstans, men jag orkar inte försöka hjälpa, måste överleva själv ju.

Känns bra att höra att du verkar vara vettig och ha tagit dig ur ditt mönster :)

Jag ska definitivt gå hos en psykolog. Jag vill lära mig sätta gränser... hur kan jag lita på mitt omdöme med nästa person?

Fröken66: ja gå hos någon! Antidepressiva gör det bara värre i längden. De är till för en kort tid men de flesta läkare verkar inte bry sig.

Förresten, är det någon av er som bor i Stockholm som faktiskt kan tänka sig träffa mig över en fika och snacka? Känns jättestort för mig att jag inte är ensam om det här...

• anemon1

Känner verkligen med dig, Siamesia. Allt ljus till dig i det du tvingades gå igenom, fast du var värd något mycket, mycket bättre! Är ingen expert, men känner starkt när jag läser vad du skrev om att du är just en sådan som förtjänar så innerligt  mycket att känna på riktigt hur det är att uppleva en sund frisk relation med en man (eftersom de var de som ställt till det för dig).

Detta nedan låter kanske som en märklig strategi i allas öron (men å andra sidan - inget är märkligt jämfört med hur en narcissist plågar och tär sin omgivning...), men en vanlig dejtingsite kan vara ett bra forum för att lära sig sålla "agnarna från vetet" i det fallet. Var tydlig med att det är en vänskapsrelation du är ute efter och behåll strikt detta fokus hela tiden. Det ger så mycket frisk energi in i själen att få se hur det "kan fungera" (i mitt fall var det ju just parrelationen som var aktuell...) med en "normal" man och ger ledning för vilken sorts människor man ska programmera om "sökmotorn" på. Men samtidigt får man slåss med sig själv för att inte "falla in" i gamla vanor och det man är van att "klara av".

Bor i Stockholm - att de som har möjlighet träffas kanske är en bra idé. Vi är tydligen inte ensamma med våra erfarenheter i alla fall, det var ju skönt.

Trevlig helg - sköt om er!

• Fröken66

Tack för rådet,tror det bara kan bli till en positiv fördel att gå till en psykolog,ska prata med min läkare.
    Min son har nu fått tid till bup för utredning varför han har koncentrations svårigheter i skolan,men skolan han går på är jättebra,har fått bra kontakt med skolkurator och fröken,den har fått bakomliggande bild hur livet ser ut och hur det sett ut för sonen.
    Men sonen har så många drag av sin pappa och farmor,och dom gör jämt rätt tycker sonen,är otrolig såklart att generna förts vidare,men jag kommer kämpa vidare!,sonen har väldigt dåligt självförtroende i botten och svårt att prata med människor!

Måste åka till jobbet nu
    Kram till er vänner

Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning