• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • violatricolor

Man måste vara medveten om baksidorna med att inte ha semestertjänst. Du kan aldrig ta semester när du känner för eller när det passar din ekonomi eller resten av familjen. Det är bara att anpassa sig efter terminstiderna. Vilket ofta innebär att du missar dina barns skolavslutningar t ex, för din klass har ju också avslutning och du måste vara på plats. Du jobbar dessutom ofta helg med planering och rättning, är inte ledig. Så att förlägga ännu mer arbete på helgtid tycker jag är dumt. Gemensamma planeringsdagar behövs och jag tycker det är bra om den förläggs i anslutning till lov, både för att det är vettigt att lärarna får planera de första dagarna av terminen och för att vissa barn då får lite längre lov. Bra för de som är ute och reser, t ex. Det borde dock finnas någon förskola och något fritids öppet i skolområdet (inte nödvändigtvis vanliga skolan) för de barn vars föräldrar inte kan lösa det på annat sätt. Men det kanske det inte brukar finnas?

• Polly S

jag har faktiskt trott att en anleddning till att studiedagarna läggs som de gör (i samband med lov, höstlov etc) är för att eleverna ska få längre sammanhängande ledighet.

• violatricolor
    Polly S skrev 2012-01-07 11:18:19 följande:
    jag har faktiskt trott att en anleddning till att studiedagarna läggs som de gör (i samband med lov, höstlov etc) är för att eleverna ska få längre sammanhängande ledighet.
    Det tyckte jag var skitbra när jag var barn Även om det självklart inte innebär samma glädje för alla. Men någonstans måste ju planeringsdagarna ligga.
  • jkmberglund

Jag går på Gymnasiet och vi brukar också ha studiedagar direkt efter lov men nu har vi faktiskt inte det. Nu är vår första lediga dag den tjugonde eller någonting, alla blev lite småchockade :)

• Polly S
    violatricolor skrev 2012-01-07 11:21:31 följande:
    Det tyckte jag var skitbra när jag var barn Även om det självklart inte innebär samma glädje för alla. Men någonstans måste ju planeringsdagarna ligga.

ja, och logiskt känns det naturligt att de ligger innan vår verksamhet drar igång...
  • Havsjungfrun
    MintMint skrev 2012-01-07 10:54:00 följande:
    Med tanke på att eleverna slutade torsdagen den 22 december, så skulle det då innebära planeringsdagar den 23 och 24 december. Inte så många som är sugna på det kanske. Sen vore det ju extremt korkat att lägga planeringsdagar i slutet av en termin, när alla är som tröttast och det är som mest att göra på jobbet (betygsättning, uppföljning av åtgärdsprogram etc.). Det skulle inte bli speciellt bra jobb utfört. Och man kan ju inte stoppa verksamheten efter ett par veckor, för att då ha planeringsdagar. Planeringsdagarna går ju bl.a ut på att planera en bra termin inkl. terminsstarten.  
    cloudberry79 skrev 2012-01-07 10:58:05 följande:
    Buhu TS, tänk då att jag KAN inte ens ta ledigt för att ta hand om mitt barn eftersom jag själv är lärare. Förskolan är alltså stängd och jag har en av årets viktigaste arbetsdagar på måndag. Maken är bortrest på utbildning hela veckan, så vi får leja en bekant att vara barnvakt från 7.30-17 på måndag. Sååå kul är det inte att fråga folk om de kan ta hand om ens barn en hel dag.
    Exakt! vi är dessutom lärare båda två Hade vi inte haft farmor och farfar dessa dagar vet jag inte vad vi skulle ha gjort. Men gnällas ska det förståss över att vi ska planera en bra verksamhet för era barn... Fp-dagar bör man som "vanligt" arbetande föräldrar spara till dessa dagar så blir inte semestern drabbad.

• violatricolor
    Polly S skrev 2012-01-07 11:23:20 följande:
    ja, och logiskt känns det naturligt att de ligger innan vår verksamhet drar igång...
    Det är nog vad de flesta föräldrar vill också. Jag hoppas i alla fall att det ser ut så på mina barns skolor!
  • mamma till 2 frön
    Havsjungfrun skrev 2012-01-07 11:23:25 följande:
    cloudberry79 skrev 2012-01-07 10:58:05 följande:
    Buhu TS, tänk då att jag KAN inte ens ta ledigt för att ta hand om mitt barn eftersom jag själv är lärare. Förskolan är alltså stängd och jag har en av årets viktigaste arbetsdagar på måndag. Maken är bortrest på utbildning hela veckan, så vi får leja en bekant att vara barnvakt från 7.30-17 på måndag. Sååå kul är det inte att fråga folk om de kan ta hand om ens barn en hel dag.
    Exakt! vi är dessutom lärare båda två Hade vi inte haft farmor och farfar dessa dagar vet jag inte vad vi skulle ha gjort. Men gnällas ska det förståss över att vi ska planera en bra verksamhet för era barn... Fp-dagar bör man som "vanligt" arbetande föräldrar spara till dessa dagar så blir inte semestern drabbad.
    Samma här! Tyvärr ingen barnvakt till någon av barnen på måndag då farmor som brukar hoppa in är bortrest . Dottern får följa med mig, vilket är bedrövligt och inte uppskattat kan jag lova av någon. Samt min son på 10 med funktionshinder får vara hemma själv en dela av dagen och sedan åker pappan hem och hämtar ser till att han får mat i sig och sedan får han vara med på hans skola på em, tur det finns datorer . Tror jag ska gnälla på fritids som håller stängt
  • Edwina

Det är ju samma i förskolan. När jag jobbade som fsklärare i Sthlm hade vi stängt för 5 planeringsdagar /år. Givetvis låg de i anslutning till semester och lov. Anledningen är såklart att det ska passa verksamheten bäst för att få ut så mycket som mögligt av tiden. Tex en dag för utvärdering av den gångna terminen och en dag för att planera den kommande. Det skulle man ju inte ha så mkt behållning av om dagarna låg i mars/april eller oktober/november då halva terminen redan gått och man mer eller mindre glömt bort terminen innan.

I vår familj är det alltid pappan som får vara hemma med föräldraledigt (lägsta nivådagar) alternativt farmor och farfar eller mormor eftersom jag alltid själv har planeringsdag med jobbet samma dagar som barnens förskola/skola. Ofta har man ju 6 månader att planera och lösa det eftersom man alltid får informationen redan i böörjan på året eller vid terminsstarten. Det brukar inte vara några problem för oss att lösa.

♥ E ♥ V ♥
  • MariaElionora

Jag har faktiskt svårt att förstå att lärare inom skolan ska ha rätt till så mycket lov. Jag har jobbat inom förskolan och vi jobbar minst lika mycket som lärarna med mycket övertid vilket leder till kompledighet som vi ofta inte får ta ut. Bara om det passar verksamheten vilket man aldrig vet på förhand. Vi har bara 5 veckors semester trots lika hård arbetsbelastning som bara ökar. Trots inarbetad komp skulle vi aldrig få vara lediga 7 veckor på sommaren.
    Så ja jag tycker lärarnas planeringsdagar kan ligga i slutet av deras julledighet.

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?