Inlägg från: MariaElionora |Visa alla inlägg
  • MariaElionora

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Jag har faktiskt svårt att förstå att lärare inom skolan ska ha rätt till så mycket lov. Jag har jobbat inom förskolan och vi jobbar minst lika mycket som lärarna med mycket övertid vilket leder till kompledighet som vi ofta inte får ta ut. Bara om det passar verksamheten vilket man aldrig vet på förhand. Vi har bara 5 veckors semester trots lika hård arbetsbelastning som bara ökar. Trots inarbetad komp skulle vi aldrig få vara lediga 7 veckor på sommaren.
    Så ja jag tycker lärarnas planeringsdagar kan ligga i slutet av deras julledighet.

• MariaElionora
    Havsjungfrun skrev 2012-01-07 11:43:24 följande:
    Har du 20-30 utvecklingssamtal/termin? Skriver du dokumentation i ca. 10 ämnen eller flera olika klasser/grupper? Har du 5-6 åtgärdsprogram att upprätta plus utvärdera ca. 1 gång/månad? M.m. Visst har ni för dåligt med planeringstid men omfattningen är ändå lite olika...
    Ja vi har också utvecklingssamtal i den omfattningen, planering av all verksamhet där det mesta sker utanför arbetstiden. Projektplenering, genomföranden, utvärderingar. Likabehandlingsplaner och massor med dokumentation.
  • MariaElionora
    ViVäntarLois skrev 2012-01-07 11:48:00 följande:
    Men inte sitter väl förskollärarna på kvällar och helger för att rätta prov och uppsatser? 
    Nej men sitter och planerar och dokumenterar eftersom palneringstiden under dagen inte räcker till på långa vägar. Ofta räcker den ingenstans eftersom det ofta är personal borta och allt handlar om att få dagen att gå ihop.
  • MariaElionora

Jag anser att lärare har det väldigt förmånligt som det är men ändå bara klagar trots att många drömmer om eran arbetssituation. jag tycker det är märklig inställning när föräldrar ber om ändring för att det ska fungera för dom så vägrar lärare vika sig en tum för de har minsann rätt osv. Jag vill bara visa att ni faktiskt har det väldigt förmånligt och förstår inte varför det är så svårt för er att underlätta för föräldrarna.

• MariaElionora
    AW76 skrev 2012-01-07 14:03:34 följande:
    Men ni behöver inte detaljplanera lektioner för en hel dag. Eller se till att ha en massa extramaterial jämt, för de elever som är snabba. Då kan ni ha "fri lek", det kan inte vi. En lärare måste planera oerhört mycket mer än en fsk-lärare, så är det bara! (har jobbat inom förskolan, så jag kan den verksamheten)
    Nej du man kan inte lägga in fri lek hur som helst utan projekten och åtaganden behöver planeras i detalj. Det hade jag 1,5 timme i veckan tid för. Tror du det räckte? Nej du jag satt många kvällar och helger med det helt utan ersättning eller ledighet. Jag är utbildad till åk 6 och har även arbetat i skolan och visst är det tufft i skolan med men i skolan får man ledighet för sitt slit till skillnad från förskolan!
  • MariaElionora

Så här ser en helt vanlig dag på förskolan ut.

7:00 Kommer till förskolan och hår direkt till öppningsavdelningen för att hälsa på barn och personal och ta emot barnen som kommer. Hör mig för hur det ser ut på huset idag. 3 pedagoger ska vara borta så vi börjar fundera kring hur vi ska lösa dagen. Behövs vikarie? Jo egentligen men vi måste ju täcka på budgeten så vi väljer att inte ta in en vikarie så länge "bara" 3 är borta.

7:30 Frukost med ett 10-tal barn där många är små och behöver hjälp med allt.

7:50 Börja klä på barnen och gå ut samtidigt som jag tar emot barn och föräldrar. Något barn vill inte gå ut, något river ner något från en hylla. Ofta väldigt stressande stund och snabbt ska det gå för att ge utrymme i hallen för nästa gäng barn.

ca 8 -10 Vara på gården och ta emot barn och föräldrar. från min avdelning är vi 2 pedagoger som är ute med 14 småbarn. Vi ska även hjälpa de andra avdelningarna. Alla barnen ska ha det meningsfullt ute och hela tiden behöver nåt barn tröstas samtidigt som någon förälder skäller för att kalles mössa är borta. telefonen ringer konstant.

10-11 Gå in, klä av barnen, ha samling, förbereda lunchen osv

11-11:30 lunch, sällan hinnar man få i sig sin utan man får kasta i sig i slutet.

11:30- ca 13 Vila, samtidigt som alla raster ska tas ut.

13:30 -14 projekt vatten

14-14:30 mellanmål
    '
    14:30-15 En del barn går hem andra få leka

15-15:30 Min planeringstid men då de fattas personal kan jag ej ta ut den

15:30-16 Städa på avdelningen, samtala med föräldrar om dagen

16:00 Slutar, skynda att hämta mina barn
    17:00 Middag, sen lekstund, badning och nattning

20:00-22.00 sätter mig framför datorn för att utvärdera dagens arbete i projektet samt planera för nästa dag. Tittar på fotografierna och dokumenterar.

2200 Läger jag mig i sängen med projektet kvar i tankarna

• MariaElionora
    MintMint skrev 2012-01-07 15:36:36 följande:
    Och hur mycket av den tiden behöver detaljplaneras?
    inte all tid men det behövs ju inte i skolan heller. Vi planer hela verksamheten, projekten, åtaganden och utflykter.
  • MariaElionora
    MintMint skrev 2012-01-07 15:48:00 följande:

Fast jag tror att vi lärare planerar mer än vad man gör på förskolenivå. Jag planerar alla dagens lektioner i detalj mer eller mindre.

Jag menade inte att ni inte behöver planeringstid också, men hur man än vänder och vrider på det så har en förskollärare och en lärare olika avtal om arbetstid etc.

ja vi har det och alla även lärare medger att lärare i skolan har det mycket förmånligare än förskolelärare vilket också visar sig i sökande till tjänsterna. Självklart kan lärare ha mer planering men de har också +- 20h elevfri tid medans förskollärare har mellan 1-4h barnfritid. Ser du inte skillnaden?
  • MariaElionora
    Polly S skrev 2012-01-07 15:51:12 följande:
    precis. jag tror inte vi jobbar hårdare än andra, det jag vänder mig emot är att andra tror de vet exakt vad vi gör (alla har ju gått i skolan och/eller har barn i skolan och vet preciiis hur mycket läraren jobbar...) och att vi _dessutom_ har så mycke ledigt. jag har, helt ärligt, aldrig hört _någon_ uttala sig lika tvärsäkert om ett annat yrke.
    det är väll så för att sjuksköterskor tex jobbar häcken av sig men får inte i närheten av er ledighet. Jag vickade i ett år som lärare och visst är det mycket att göra men nån vidare stress var det inte. Var många långa fika stunder i lärarrummet.
  • MariaElionora
    Natulcien skrev 2012-01-07 15:59:19 följande:
    Men snälla nån. Om denna "ledighet" nu är så åtråvärd - varför utbildar sig inte alla som vill åt den till lärare då?

Känner man inte till villkoren för det yrke man väljer? Eller vad är problemet???

Jag begriper verkligen inte detta gnäll på lärares ledighet. Jamen, utbilda er till lärare då, för guds skull. NU!

Men gnäll inte sen när ni får all denna "ledighet" och erfar hur tufft det är mellan ledigheterna...
    men det är ju lärarna som gnäller på hur viktiga de är och bla bla. Om lärare tog sig på lite mindre allvar så tror jag många skulle respektera lärare mer.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?