Så här ser en helt vanlig dag på förskolan ut.
7:00 Kommer till förskolan och hår direkt till öppningsavdelningen för att hälsa på barn och personal och ta emot barnen som kommer. Hör mig för hur det ser ut på huset idag. 3 pedagoger ska vara borta så vi börjar fundera kring hur vi ska lösa dagen. Behövs vikarie? Jo egentligen men vi måste ju täcka på budgeten så vi väljer att inte ta in en vikarie så länge "bara" 3 är borta.
7:30 Frukost med ett 10-tal barn där många är små och behöver hjälp med allt.
7:50 Börja klä på barnen och gå ut samtidigt som jag tar emot barn och föräldrar. Något barn vill inte gå ut, något river ner något från en hylla. Ofta väldigt stressande stund och snabbt ska det gå för att ge utrymme i hallen för nästa gäng barn.
ca 8 -10 Vara på gården och ta emot barn och föräldrar. från min avdelning är vi 2 pedagoger som är ute med 14 småbarn. Vi ska även hjälpa de andra avdelningarna. Alla barnen ska ha det meningsfullt ute och hela tiden behöver nåt barn tröstas samtidigt som någon förälder skäller för att kalles mössa är borta. telefonen ringer konstant.
10-11 Gå in, klä av barnen, ha samling, förbereda lunchen osv
11-11:30 lunch, sällan hinnar man få i sig sin utan man får kasta i sig i slutet.
11:30- ca 13 Vila, samtidigt som alla raster ska tas ut.
13:30 -14 projekt vatten
14-14:30 mellanmål
'
14:30-15 En del barn går hem andra få leka
15-15:30 Min planeringstid men då de fattas personal kan jag ej ta ut den
15:30-16 Städa på avdelningen, samtala med föräldrar om dagen
16:00 Slutar, skynda att hämta mina barn
17:00 Middag, sen lekstund, badning och nattning
20:00-22.00 sätter mig framför datorn för att utvärdera dagens arbete i projektet samt planera för nästa dag. Tittar på fotografierna och dokumenterar.
2200 Läger jag mig i sängen med projektet kvar i tankarna