• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Frila2
    AW76 skrev 2012-01-07 10:21:13 följande:
    Nu svarade jag inte på själva ts. Men.. det här är väl inget NYTT? Har man varit förälder ett tag så lär man sig väl att ja, skola och förskola har planeringsdagar i början av terminerna. Även mina barn blir "drabbade", men vi har ALLTID kunnat lösa det. Antingen med hjälp av farmor/farfar eller om de har ordnat med extraomsorg på förskolan.

Eftersom BÅDE jag o min man är lärare, så kan vi aldrig vara lediga själva med våra barn på de (för oss) viktiga planeringsdagarna. De sammanfaller ju ofta. Det borde alltså vara lättare för en förälder med annat jobb att fixa ledigt.. 
    Nu svarar jag dig delvis men menar mer allmänt också.

Det är möjligt att det är lättare att få ledigt för oss som inte är lärare men det som man inte tänker på är att de flesta av oss som arbetar inom vården arbetar ALLA röda dagar, ALLA klämdagar mm vilket gör att fyra planeringsdagar kanske gör att man inte ens kan få fyra semesterveckor på sommaren. I genomsnitt är det 12 dagar per år som man inom vården arbetar trots att "alla andra" är lediga. Som tur är brukar man inte åka på både jul och midsommar men det är oftast 10 dagar man åker på. Runt påsk så är förskolor och skolor stängda både fredag och måndag tex med vårdpersonal arbetar som vanligt. Att det då blir 4 planeringsdagar innebär att det är 14 dagar som man som föräldrar behöver ordna ledigt, kanske 7 dagar per förälder. Det är riktigt mycket när man får 25 semesterdagar per år.
    Sedan bryr jag mig inte om när de är placerade för det innebär ingen skillnad för mig och min man.
  • MintMint
    Bling1975 skrev 2012-01-07 01:48:40 följande:
    Då kanske vi ska ändra semesterreglerna istället så att även andra vuxna har ledigt 10-13 veckor om året. Varför är du motståndare till en skola/verksamhet som gör det möjligt för alla att kombinera yrkesliv med föräldraskap oavsett vilket yrke man har eller om man lever i en parrelation eller inte?

Jag har aldrig föreslagit att det ska göras genom att enskilda lärare ska arbeta 60 timmar i veckan, det handlar ju om en politisk fråga där man kanske måste anpassa skolan/barnomsorgen till den verklighet som finns idag 2012. Kan man lösa det så att föräldrar med 3-åringar kan arbeta utan att förlita sig på släktingar eller dela ansvaret med andra föräldrar så borde man kunna lösa det så att föräldrar med 8-åringar kan arbeta. Det verkar vara stressigt nog att få pusslet att gå ihop mellan familjeliv och arbetsliv.

Jag har själv inga barn ännu och som egen företagare så kan jag planera min tid så att det passar mitt barn så jag kommer inte ha det här problemet. Men jag tycker ändå att skolans alla lov känns lite gammalmodiga.
    Därför att det ligger inte i skolans uppdrag att agera barnomsorg. Det finns det redan en verksamhet som gör, kallas i folkmun för fritids och dagis. Det går alldeles ypperligt att kombinera yrkesliv med föräldraskap. Men sen finns det alltid människor som gnäller över att de måste vara lediga ett par dagar, när den verksamheten har planeringsdagar. I övrigt så är det en verksamhet som har öppet under loven, när skolan är stängd. En del barnomsorgsverksamheter stänger fyra veckor på sommaren, och de har rätt till 4 planeringsdagar under läsåret. Såvitt jag vet så har väl de allra flesta arbetande människor rätt till 5 veckors semester? Det går alldeles utmärkt att planera för att lägga in semesterdagar, när barnomsorgen har en planeringsdag.
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 09:27:51 följande:
    MintMint skrev 2012-01-07 01:14:48 följande:
    Jo, men då försöker man ju i så fall ändra villkor för att förbättra inte försämra. Det finns liksom ingen som helt logik i att säga att lärare ska vara ledig x antal dagar i samband med jul och sen jobba ett par dagar för att sen ha några lovdagar innan eleverna börjar. Det borde du ju rimligtvis inse själv också? Eller varför arbetade inte du onsdag och torsdag förra veckan, så du hade kunnat vara ledig måndag och tisdag nästa vecka?

I slutändan är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, så de kan, tyvärr (gäller samma för alla grupper) göra lite som de vill om de anser att det gynnar verksamheten på något sätt.

Ja, men det finns nog inte en enda rektor som anser att det på något vis skulle gynna verksamheten att  stycka upp lärarens jullov.  För dig var det ju tydligen väldigt viktigt med en längre sammanhängande ledighet, varför ska inte jag få ha det?
  • mamma till 2 frön

Hos oss gick man ut och frågade om när det passade föräldrarna bäst med studiedagar och då var det helt övervägande i samband med andra lov.

Personligen som lärare är dagarna guld värda då vi har chans att planera upp terminen i stora drag, tema, studiebesök mm. Vi startar året med två studiedagar i år, vara av fritids stänger en så att vi kan samköra den personal som jobbar både i skola/förskoleklass och fritids samt hitta samarbetspunkter mellan fritids verksamhet och det som händer i skolan. Att ständigt bli ifrågasatt eller få ironiska kommentarer hur vida vi är lediga, arbetar mm har jag efter snart 20 år i yrket helt stängt av på. Jag vet att jag gör min tid med råge och att mina elever får det de har rätt till sen kan allt bli bättre. Jag väljer ofta att göra delar av min förtroendetid på loven, grovplanera, utvärdera och läsa in nya studier mm på så sätt "köper" jag mig tid till mina barn på veckorna. Vilket arbeta har inte flexibel arbetstid idag som handlar om papper och annat planeringsarbete

• AW76
    Frila2 skrev 2012-01-07 10:39:50 följande:
    Nu svarar jag dig delvis men menar mer allmänt också.

Det är möjligt att det är lättare att få ledigt för oss som inte är lärare men det som man inte tänker på är att de flesta av oss som arbetar inom vården arbetar ALLA röda dagar, ALLA klämdagar mm vilket gör att fyra planeringsdagar kanske gör att man inte ens kan få fyra semesterveckor på sommaren. I genomsnitt är det 12 dagar per år som man inom vården arbetar trots att "alla andra" är lediga. Som tur är brukar man inte åka på både jul och midsommar men det är oftast 10 dagar man åker på. Runt påsk så är förskolor och skolor stängda både fredag och måndag tex med vårdpersonal arbetar som vanligt. Att det då blir 4 planeringsdagar innebär att det är 14 dagar som man som föräldrar behöver ordna ledigt, kanske 7 dagar per förälder. Det är riktigt mycket när man får 25 semesterdagar per år.
    Sedan bryr jag mig inte om när de är placerade för det innebär ingen skillnad för mig och min man.
    Förstår att det är surt att ta 4 semesterdagar för planeringsdagarna. Men fp-dagarna då? Har allas fp-dagar tagit slut när barnet är typ 2 år, eller vad? Mina barn är 4 resp 6 år och jag har fp-dagar kvar för båda (ifs bara lägstanivådagar kvar för 6-åringen, men ändå). Och då har jag ändå tagit  2 veckor f-ledigt två somrar i rad när jag inte jobbade som lärare.
  • MintMint
    Tettan skrev 2012-01-07 09:36:44 följande:
    Så för oss hade det varit mycket bättre om vi fått jobba en vecka eller två innan planeringsdagar (gäller det vårterminen så kan de kanske ha haft dem i slutet på höstterminen i stället?
    Med tanke på att eleverna slutade torsdagen den 22 december, så skulle det då innebära planeringsdagar den 23 och 24 december. Inte så många som är sugna på det kanske. Sen vore det ju extremt korkat att lägga planeringsdagar i slutet av en termin, när alla är som tröttast och det är som mest att göra på jobbet (betygsättning, uppföljning av åtgärdsprogram etc.). Det skulle inte bli speciellt bra jobb utfört. Och man kan ju inte stoppa verksamheten efter ett par veckor, för att då ha planeringsdagar. Planeringsdagarna går ju bl.a ut på att planera en bra termin inkl. terminsstarten.  
  • cloudberry79

Buhu TS, tänk då att jag KAN inte ens ta ledigt för att ta hand om mitt barn eftersom jag själv är lärare. Förskolan är alltså stängd och jag har en av årets viktigaste arbetsdagar på måndag. Maken är bortrest på utbildning hela veckan, så vi får leja en bekant att vara barnvakt från 7.30-17 på måndag. Sååå kul är det inte att fråga folk om de kan ta hand om ens barn en hel dag.

If you love me - please don't feed me!
  • AW76
    cloudberry79 skrev 2012-01-07 10:58:05 följande:
    Buhu TS, tänk då att jag KAN inte ens ta ledigt för att ta hand om mitt barn eftersom jag själv är lärare. Förskolan är alltså stängd och jag har en av årets viktigaste arbetsdagar på måndag. Maken är bortrest på utbildning hela veckan, så vi får leja en bekant att vara barnvakt från 7.30-17 på måndag. Sååå kul är det inte att fråga folk om de kan ta hand om ens barn en hel dag.
    Precis! Så ser det ut för oss lärare, men vi gnäller inte eftersom vi vet att det är en sån viktig dag för alla lärare. 
  • Wilowa

Problemet är ju inte att skolan har studiedagar utan att fritids har det. När skolan är stängd på loven har fritids oftast öppet och som förälder slipper man ta ledigt. Att skolans studiedagar ligger i början av terminen gör ju bara att barnens lov blir några dagar längre än lärarnas och att dessa studiedagar inte läggs mitt under läsåret istället. Däremot krävs det att mans om förälder tar ledigt de dagar som fritids har planeringsdagar, men det måste man oavsett om de dagarna ligger i början elelr mitt i terminen.

• syskonen

Om inte jag minns helt galet studerar du till syo TS?
    I så fall är detta grundläggande förståelse du måste ha i ditt kommande yrke.
    Syo i min kommun sysslar förutom att vägleda elever till rätt utbildning även med att sätta ihop studieplaner mm.
    Hur skolan fungerar måste bara en syo veta och varför det funkar som det gör.

Om det inte stämmer med ditt yrke ber jag om ursäkt på förhand men jag reagerade på det jag minns att jag läst i trådar med dig och det du säger här men jag kanske minns helt tokigt.

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?