• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • ebbebulan

lärares o elevers terminstartar ligger nästan alltid på olika dagar. Om du nu tjafsar om två dagar efter jullovet hur skulle du i så fall lösa 1 vecka av planeringsdagar i augusti??? För ja, terminen börjar ju även då i så fall med studiedagar enligt ditt resonemang. Du får kanske göra som många av oss lärare gör när de egna barnens skola/förskola har sina planeringsdagar o inte kan lösa passning av barnen, jag får helt enkelt ta med mig dom. Sim Sala bim - problemet är löst....

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.blogspot.com
  • Anna Paulita

MintMint skrev 2012-01-07 01:14:48 följande:
    Jo, men då försöker man ju i så fall ändra villkor för att förbättra inte försämra. Det finns liksom ingen som helt logik i att säga att lärare ska vara ledig x antal dagar i samband med jul och sen jobba ett par dagar för att sen ha några lovdagar innan eleverna börjar. Det borde du ju rimligtvis inse själv också? Eller varför arbetade inte du onsdag och torsdag förra veckan, så du hade kunnat vara ledig måndag och tisdag nästa vecka?

I slutändan är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, så de kan, tyvärr (gäller samma för alla grupper) göra lite som de vill om de anser att det gynnar verksamheten på något sätt.

• Natulcien
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:25:01 följande:
    Det har jag knappast gjort heller. Men precis som en lärare skulle även jag tycka att sammanhängade ledighet hade varit trevligt.
    Jaha...men utbilda dig till lärare då om du tycker att det vore "trevligt"...
    Men det är inte säkert att du klarar av det. Det är ett tufft jobb ska du veta. Och ytterst få väljer jobbet p.g.a det vore "trevligt" med sammanhängande ledighet.

Du har hört uttrycket "Gå 1000 mil i mina skor...etc", va? Kanske något att fundera djupare på?

Jag har jobbat som lärare i 16 år och har många gånger varit nära att bli utbränd och funderat på att byta jobb, men eftersom jag älskar att undervisa (ja, det är det jag älskar, inte juni, juli och augusti...) så fortsätter jag.

Vi har 7,5 veckor sommarlov, 2 veckor jullov, 1 vecka sport- resp. påsklov. Inget hörslov. Det blir 11,5 veckor. Och de är fastlagda på bestämda tider och vi kan omöjligen ta ut ledigt då resor är billigare som "alla andra" gör. (Hade du varit lärare så hade du säkert gnällt på det istället...)
    Vi jobbar 45 timmar i veckan, och arbetar därmed in loven.
    Utöver det finns naturligtvis massor av andra villkor och förmåner som du kanske har, men inte lärare, så det är helt skevt att bara stirra  och gnälla på dessa lov som många med dig gör. Skaka av skygglapparna och se vilket fantastiskt jobb lärarna gör med dina barn istället.
  • Anna Paulita
    pluttskrutt skrev 2012-01-07 01:24:22 följande:

Onsdag och torsdag förra veckan var 28-29 dec i min kalender iaf, men jag har ju haft så mycket ledighet att jag kanske håller på att bli helt snurrig?

Jag menar onsdagen och torsdagen som var här närmast.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2012-01-07 01:30:31 följande:
    Men den vägledningen borde du ju ha sett till att de fick innan jullovet i så fall.

Absolut, och det har jag men det finns alltid de som vill komma 2 eller 3 gånger samt att vissa har svårigheter att rent praktiskt söka, så det behöver få hjälp med hur man gör.
  • Natulcien
    ebbebulan skrev 2012-01-07 08:45:20 följande:
    Du får kanske göra som många av oss lärare gör när de egna barnens skola/förskola har sina planeringsdagar o inte kan lösa passning av barnen, jag får helt enkelt ta med mig dom. Sim Sala bim - problemet är löst....
    Det är nog bara vi lärare som kan fixa sånt...trolla med knäna...eftersom vi är så vana vid det... Flört
  • Dagny

På mina barns skola har de inte så. Men oavsett så fixar vi ledigheten ändå, själv ser jag det som ett tillfälle att få vara ledig med barnen. Hör ju föräldraskapet till, att se till att fixa ledigheten oavsett orsak!?

• Anna Paulita
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2012-01-07 05:35:54 följande:
    Om TS inte visste det så arbetar en lärare exakt lika många timmar / år som alla andra och de har EXAKT LIKA MYCKET TID till att umgås med sina barn som du TS. De har under de veckor du arbetat 30 timmar arbetat 45 timmar och varje vecka fått 15 timmar mindre än du med sina barn så sluta babbla om att "de inte behöver vara lediga mellan 23/12 - 9/1 ..." ... En lärares arbetstider är INGENTING att vara avundsjuk på, men är det så att du hellre arbetar 45 timmar per vecka så går det säkert att ordna...

30 timmar? Vem som arbetar heltid arbetar 30 timmar?
  • Tettan

Jag håller nog med TS lite här... För mig är inte problemet i att ha semesterdagar eller kompdagar att ta ut, det blir ju som ni andra säger lika många när de än lägger sina semesterdagar...

För oss (och säkert många andra) så ligger problemet i att vara borta från jobbet så länge. Jag var ledig 2 dgr före jul, jobbade mellan jul och nyår (sambon ledig) och jag har varit ledig denna veckan. Jobbar som redovisningskonsult där jag bokför och sköter löner/betalningar åt ett 15-tal företag utan ersättare när jag är borta. Alltså växer högarna och redovisning skall vara inne till Skatteverket den 17/1...

Sambon är elektriker på en industri och de har haft fullt upp med stoppjobb under julhelgerna så där är de också kort om folk...

Så för oss hade det varit mycket bättre om vi fått jobba en vecka eller två innan planeringsdagar (gäller det vårterminen så kan de kanske ha haft dem i slutet på höstterminen i stället?

• Bambiblogg

Jag är gymnasielärare och vi har studiedag på måndag och då ska vi ha konferenser hela dagen. Men vi börjar jobba två veckor innan terminen startar på hösten, så nog allt planerar vi mycket innan också!

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?