• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Anna Paulita
    Jullesmamma skrev 2012-01-07 00:20:04 följande:

Inte ta ledigt alla mellandagar till exempel för då måste väl ändå fritids va öppet.
    Någonstans måste dagarna finnas om man inte valt att ta ut alla semesterdagar i sträck!
    Det har jag knappast gjort heller. Men precis som en lärare skulle även jag tycka att sammanhängade ledighet hade varit trevligt.
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:21:52 följande:

Skrev du inte tidigare att du jobbade på skolan? vad gör du om du inte är lärare? Städerska?
    Det finns andra yrken inom skola än lärare och städerska.
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:25:31 följande:
    Det finns andra yrken inom skola än lärare och städerska.

Vaktmästare? Kokerska? nåja, det spelar ingen roll.
  • CocoC
    120126 A skrev 2012-01-07 00:19:36 följande:
    vad är det som säger att pappan inte kan vara hemma på studiedagarna?

Ingenting. Det var inte det som var min poäng alls. Jag förtydligar: jag läste någonstans att skolvärldens planering lever kvar i den tiden när en förälder inte var yrkesarbetande utan hemma med barnen (den tid jag menar är mitten på 1900-talet och då tror jag det var ganska ovanligt med hemmapappor).
  • ViVäntarLois

Men måste just du vara ledig från jobbet hela perioden? Pappan kanske kan ta några dagar också?

Och om hon ändå är över 8 år så är hon ju ändå ganska stor och kanske kan man turas om med andra föräldrar att ta en dag var t.ex. Dvs. ert barn leker där ena dagen och dagen där på passar ni deras barn. Inte ovanligt att barn i den åldern leker en hel dag och så stora är ju inte en jätteansträngning för föräldrarna.

Eller annan släkt som barnvakt? Eller se om typ en 4H-gård (eller vad barnet nu är intresserat av...) har några jullovsläger så att ni kan tjäna in några dagar? Eller, eller, eller. Finns ju massor av kreativa lösningar om man har svårt att ta ut semesterdagarna. 

Oavsett hur man löser det så är det ju knappast skolans fel att de lägger planeringsdagarna i början av terminen då det är logiskt att ha dessa dagar precis innan skolstart.  

• Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:24:05 följande:
    Jo jag läser exakt vad du skriver. Men alla vet ju att barn blir äldre och att man måste planera för framtiden. Gör man inte det så får man fint stå sitt kast och slösa semesterdagar tex...

Och jag har rätten att ha en åsikt, eller hur? Vare sig jag bräde alla FP i ett bräde eller ej. Jag skriver vad jag tycker och det enda du sysslar med är att försöka dumförklara mig och höja dig själv genom att "föregå med gott exempel". Du lägger dig på någon typ av personangreppsdiskussion, har du inget bättre kan du lämna denna diskussion.
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:25:01 följande:
    Det har jag knappast gjort heller. Men precis som en lärare skulle även jag tycka att sammanhängade ledighet hade varit trevligt.
    Vilket du fått om du tagit ut din semster sammanhängande med dessa dagar.
  • aussie
    Jullesmamma skrev 2012-01-06 23:33:44 följande:
    Här har man tillgång till fritids på studiedagar!
    Bra!

Det har inte vi. Jag undrar hur det är tänkt att man ska göra när BÅDE skola och fritids har stängt för planering?
    Jag har inga lediga dagar att plocka ut. Och det händer väldigt ofta. Håller med TS. Det borde finnas fritids öppna.
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:27:04 följande:

Vaktmästare? Kokerska? nåja, det spelar ingen roll.

Jag är studie och yrkesvägledare om det gör någon skillnad för dig i denna diskussion. (något jag har svårt att se)
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:27:43 följande:

Och jag har rätten att ha en åsikt, eller hur? Vare sig jag bräde alla FP i ett bräde eller ej. Jag skriver vad jag tycker och det enda du sysslar med är att försöka dumförklara mig och höja dig själv genom att "föregå med gott exempel". Du lägger dig på någon typ av personangreppsdiskussion, har du inget bättre kan du lämna denna diskussion.
    Nä jag undrar bara hur man tänker när man skäller på systemet när man själv inte tänkt från början. Att du måste ta ut semeste är Ditt eget fel. inte Skolans eller Lärarnas!
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?