• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Jullesmamma
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:38:12 följande:
    Läste du vad jag skrev? Att de måste kanske inte haledigt mellan 23.12 och 9.1 och  8 veckor på sommaren. Och sport, påst och höstlov....de har BETYDLIGT mer ledigt med sina ungar än jag har med mina som det är.

Jag kan inte ta ut fp för min dotter längre, dagarna är slut. (och nej, jag kunde inte "räkna med " att jag skulle behöva spara 4 dagar per år för dessa ändamål innan hennes dagar tog slut)  

sen har de lön därefter...
  • Anna Paulita
    Jullesmamma skrev 2012-01-06 23:35:22 följande:

På helgen!?!

Ja, det hade de. Och som jag skrev, jag vet att det inte funkar överallt men jag tycker det var bra ändå.
  • MintMint

Fast planeringsdagarna ligger faktisk INNAN vårterminen drar igång! Jag börjar jobba den 9/1, och eleverna börjar den 11/1.  Läsåret börjar alltså INTE med studiedagar, läsåret börjar den 11/1 och inget annat.  Vad hade det gjort för skillnad om vi hade haft planeringsdagarna igår och idag, och sen låtit läsåret börjat på måndag med två lovdagar?

• pluttskrutt

Intressant. Så jag som lärare ska sitta under mitt lov för att planera lektioner så att du inte behöver vara hemma med dina barn? Jag har också barn, förskolan har också studiedagar och jag/vi behöver också pussla för att få dagarna att gå ihop. Men tro mig, vi behöver våra lov, vi arbetar in dem och som nyutexaminerad lärare... 40,5 timmars arbetsvecka? Skämtar du? Vissa veckor lägger jag säkert sextio timmar för att få min planering att gå ihop/ har utvecklingssamtal / har samtal med föräldrar och elever pga bråk, stölder, betygsvarningar, omprövningar m.m m.m.... Hade jag inte haft hela mitt jullov utan att behöva tänka på jobbet så hade jag inte orkat med vårterminen. Om våra planeringsdagar inte hade legat först på terminen så hade jag ägnat helgen innan skolan börjat med att planera lektioner. Jag hade kännt mig obekväm med att inte vara ordentligt förberedd/ ha plockat fram och testat allt jag skulle göra i lugn och ro för att inte tala om alla föräldrar som hade ringt och klagat på att det inte fanns färdiga planeringar inför vårterminen.

• Anna Paulita
    Panda87 skrev 2012-01-06 23:41:12 följande:
    Vårterminen börjar inte förrän den 11 januari!
    Däremot så börjar lärarna att arbeta två dagar tidigare.Lika så har lärarna två-tre arbetsdagar efter det att eleverna gått på sommarlov.  Alltså, dessa planeringsdagar är förlagda på skollov.

Eleverna har ett vist antal skoldagar per läsår och det är upp till skolan/kommunen att fördela dessa under läsåret. 

Om eleverna skulle börja på måndag så skulle det innebära att skolan skulle sluta tidigare till sommaren eller ha fler studiedagar under terminens gång.

På vissa skolor är även fritids stängda ibland alt öppna med vikarier.

Hoppas detta var till någon "hjälp".

Okej, hos oss börjar terminen den 9.1, både på skolan min dotter går på och i skolan jag arbetar på.
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:41:23 följande:
    Det är nog väldig varierande, min dotters lärare är aldrig där innan 8.00 (vi lämnar 8.00) och har alltid gått 15.30. På skolan jag arbetar så drar lärarna som en aväning 15.30 alla dagar utan fredag, då kl 14.00.
    Fast vårt jobb tar inte slut, när vi lämnar skolbyggnaden...
  • Anna Paulita
    jessin skrev 2012-01-06 23:41:35 följande:
    Som lärare är man inte ledig lika mycket som eleverna. Vi gör mycket annat som folk inte tror att lärare gör som t ex städar och ställer i ordning i klassrummen, byter gardiner, dokumenterar, går på fortbildning m.m.
    Folk tror att lärare har 9 veckors sommarlov. Jag kan meddela att jag endast har 7 samt inget höstlov. Att få vara ledig på på sommaren, julen m.m är fantastiskt men jag jobbar oftast mer än 45h/v så tiden är helt klart inarbetad. Skulle ibland önska att det fanns stämpelklocka på jobbet så att vi folk inser hur mycket lärare jobbar.

Jag har också problem med att förskolan har planeringsdagar samma dagar som jag har det med mitt jobb. Jag har inte möjlighet att ta ledigt dessa dagar. PLaneringsdagarna är oerhört viktiga. Det är endast dessa dagar som all personal kan vara med. Annan planeringstid så jobbar t ex förskollärarna och fritidspedagogerna på frirtids. För att verksamheten ska fungera bra så är det viktigt på en arbetsplats att alla kan få planera tillsammans några få tillfällen/år.

Jag vet allt det där, jag trodde förvisso ni hade 8 veckors sommarledigt men det var fel av mig. Det är inte planeringsdagarna i sig jag har ngt emot utan att de läggs precis när en ny termin sätter i gång.
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:38:12 följande:
    Läste du vad jag skrev? Att de måste kanske inte haledigt mellan 23.12 och 9.1 och  8 veckor på sommaren. Och sport, påst och höstlov....de har BETYDLIGT mer ledigt med sina ungar än jag har med mina som det är.

Jag kan inte ta ut fp för min dotter längre, dagarna är slut. (och nej, jag kunde inte "räkna med " att jag skulle behöva spara 4 dagar per år för dessa ändamål innan hennes dagar tog slut)  

Ja de som arbetar inom skola, men de som arbetar inom förskola har inte mer ledigt än dig. Ska de också låta bli att vara lediga med sina barn? för föräldrar till förskolebarn måste väl också ta ledigt?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?