• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2012-01-07 01:04:47 följande:
    Fast nu har jag VALT att bli lärare, vilket då innebär en sammanhängande julledighet...så tyvärr avstår jag ifrån det förslaget.

Å andra sidan är ju sådant som kan ändras, villkor på jobbet ändras ju titt som tätt.
  • Anna Paulita
    pluttskrutt skrev 2012-01-07 01:05:33 följande:

28-29 december? Underbart, bra, då lägger jag julafton till att planera dessa dagar! Skönt med inte alls helt bortslösade dagar, eleverna är ju så pigga och duktiga de sista dagarna före jullovet så mitt i jullovet är de säkert ännu piggare och fulla av energi och lust att lära!
    I onsdags och i torsdags var det inte 28-29 december i min kalender iallafall.
  • Polly S
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 01:08:02 följande:
    45 timmars veckor har jag inte, och visst kan jag ta semester vid andra tillfällen än loven, men jag kan inte direkt resa någonstanns med min dotter då min dotters skola nu är väldigt restrektiva med ledigheten de beviljar.  

vilket jag tycker är bra -det är ett elände att ha elever som ska ta igen det de missat när de varit iväg 2 veckor i Thailand...
  • Mumu

MEN! Däremot tycker jag du ska kolla upp om inte skolan är skyldig att anordna fritids till de som har omsorgsbehov på en studiedag! Det gör vi nämligen i min kommun. De dagar skolan är stängd (de studiedagar som vi behöver både lärare och fritidspedagoger tillsammans på, vilket inte är planeringsdagar) så är vi ändå skyldiga att antingen hålla en avdelning öppen eller anordna en tillfällig fritidsplats på en skola i närheten.

• MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 01:08:49 följande:
    Å andra sidan är ju sådant som kan ändras, villkor på jobbet ändras ju titt som tätt.
    Jo, men då försöker man ju i så fall ändra villkor för att förbättra inte försämra. Det finns liksom ingen som helt logik i att säga att lärare ska vara ledig x antal dagar i samband med jul och sen jobba ett par dagar för att sen ha några lovdagar innan eleverna börjar. Det borde du ju rimligtvis inse själv också? Eller varför arbetade inte du onsdag och torsdag förra veckan, så du hade kunnat vara ledig måndag och tisdag nästa vecka?
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2012-01-07 01:14:48 följande:
    Jo, men då försöker man ju i så fall ändra villkor för att förbättra inte försämra. Det finns liksom ingen som helt logik i att säga att lärare ska vara ledig x antal dagar i samband med jul och sen jobba ett par dagar för att sen ha några lovdagar innan eleverna börjar. Det borde du ju rimligtvis inse själv också? Eller varför arbetade inte du onsdag och torsdag förra veckan, så du hade kunnat vara ledig måndag och tisdag nästa vecka?

Hur vet du att jag inte gjorde det? Däremot hade jag verkligen behövt vara på jobbet måndag och tisdag då ungarna nu mer än någonsinn är beroende av vägledning. Den 15e kommer inloggningen för gymnasieantagningen.
  • pluttskrutt
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 01:09:40 följande:
    I onsdags och i torsdags var det inte 28-29 december i min kalender iallafall.

Onsdag och torsdag förra veckan var 28-29 dec i min kalender iaf, men jag har ju haft så mycket ledighet att jag kanske håller på att bli helt snurrig?
  • pluttskrutt
    Mumu skrev 2012-01-07 01:06:28 följande:
    Jag tycker faktiskt att studievägledare inte behöver mer än tre veckors semester om året. Det passar mig bra att de tar den semestern i april, för då behöver jag i gen studievägledning. Konstigt resonemang? Tja... Ungefär lika konstigt som att någon tycker att lärares arbetstid ska ökas genom att lärarna ska planera på ledig tid. Det är liksom så att vi lärare har en viss årsarbetstid som ska göras och den gör vi. Sen spelar det inte så stor roll om nån tycker att vi "kanske inte behöver vara lediga hela loven, utan kan planera då istället". Våra avtal ser ut så här och för att förändra det behöver man nog ta en rejäl omgång med lärarfacken. Ingen lärare kommer ju nånsin att tycka att det är en bra idé att öka vår arbetstid så att vi arbetar mer på loven (ja, för tro det eller ej, vi arbetar redan en del på lovtid). Däremot kan vi inte påverka NÄR våra studie- och planeringsdagar läggs, det bestäms i kommun/skolenhet/skola, lite beroende på var man bor.

• pluttskrutt
    pluttskrutt skrev 2012-01-07 01:24:22 följande:
    Onsdag och torsdag förra veckan var 28-29 dec i min kalender iaf, men jag har ju haft så mycket ledighet att jag kanske håller på att bli helt snurrig?

Fast, du kanske viker tid till jobb på helgerna, för vissa är ju veckan slut på en fredag... Somliga har det bra!
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 01:17:35 följande:
    Hur vet du att jag inte gjorde det? Däremot hade jag verkligen behövt vara på jobbet måndag och tisdag då ungarna nu mer än någonsinn är beroende av vägledning. Den 15e kommer inloggningen för gymnasieantagningen.
    Men den vägledningen borde du ju ha sett till att de fick innan jullovet i så fall.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?