Inlägg från: MintMint |Visa alla inlägg
  • MintMint

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Fast planeringsdagarna ligger faktisk INNAN vårterminen drar igång! Jag börjar jobba den 9/1, och eleverna börjar den 11/1.  Läsåret börjar alltså INTE med studiedagar, läsåret börjar den 11/1 och inget annat.  Vad hade det gjort för skillnad om vi hade haft planeringsdagarna igår och idag, och sen låtit läsåret börjat på måndag med två lovdagar?

• MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:41:23 följande:
    Det är nog väldig varierande, min dotters lärare är aldrig där innan 8.00 (vi lämnar 8.00) och har alltid gått 15.30. På skolan jag arbetar så drar lärarna som en aväning 15.30 alla dagar utan fredag, då kl 14.00.
    Fast vårt jobb tar inte slut, när vi lämnar skolbyggnaden...
  • MintMint
    Jullesmamma skrev 2012-01-06 23:52:38 följande:
    Här börjar de 9/1! Är det fel då? Är det olika från olika kommuner?
    Det är möjligt att man väljer att lägga terminsstarten på lite olika sätt, men på de flesta ställen så tror jag att terminen startar den 11/1, alltså efter lärarnas planeringsdagar. Men ett läsår består alltid av samma antal dagar i vilket fall som helst, så det spelar ju mindre roll hur man väljer att lägga det. Likaväl som att en lärare har samma antal arbetsdagar överallt.
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:57:34 följande:
    Hon jobbar alltdå 8-15.30 4 dagar i veckan och 8-14 1 dag i veckan, det ger 36 timmar, det ger henne 9,5 timmar ytterligare. Funderar verkligen på om hon lägger den tiden efter hon lämnar jobbet då hon är lärare i 1-2an. Med detta säger jag inte att hon är en dålig lärare, hon är jättebra.
    Ja, det kan inte jag svara på hur just den läraren gör. Men tro mig det finns massor av jobb att göra utanför den fasta arbetstiden. Och just nu så är det dessutom extra mycket jobb att ägna sig åt i och med den nya läroplanen och kursplanerna. Sådant som man får läsa in utanför den fasta arbetstiden.
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:02:11 följande:
    För mig personligen ställer det till det, som jag skrev är chansen större att vi (någon av oss) redan är hemma och lediga som i onsdags och i torsdags, där i ligger skillnaden.
    Men vad är skillnaden för dig och för alla som jobbar som lärare? Vi är heller aldrig lediga, när barnen har studiedagar...
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:14:43 följande:
    Fast jag valde inte heller att bli lärare. Om man är uska, tex, då jobbar man förmodligen ob arbetstider, är man sopgubbe luktar det illa på jobbet, är man lärare jobbar man när ens ungar har studiedagar (om de sammanfallar) och om man är ekonom kan man aldrig vara ledig vid ett årsbokslut. Saker man får räkna med när man utbildar sig och tar ett jobb.
    Men det gäller bara andra och inte dig?
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:19:10 följande:
    Jag är vare sig uska, sopgubbe eller lärare.
    Jag syftade på din sista mening. Om du nu har valt att utbilda dig till ett yrke och ha ett jobb, som innebär att det är svårt att vara ledig när dina barn är det så får du väl räkna med det. Precis som alla andra får göra.
  • MintMint
    aussie skrev 2012-01-07 00:34:52 följande:
    hm... vilken tjatig tråd insåg jag nu efter att ha läst några riktigt präktiga inlägg...

Lösningen borde rimligtvis vara att fritidsledarna har sin planerar-dag en dag, och lärarna en annan.
    Fast det skulle inte fungera heller, eftersom det förmodligen många gånger handlar om att de har någon form av gemensamt arbete den dagen. (Jag vet inte hur upplägget ser ut för de lägre åldrarna, då jag arbetar på högstadiet.)
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:36:15 följande:
    Nej, jag är helt oförstående faktiskt till att ha studiedagar på ungarnas terminer. Däremot är jag inte oförstående till lärarnas planeringsdagar. De borde bara ligga annorlunda. Och du måste inte haka upp dig på just månaden oktober, det var en tanke inget som jag bygger min ide´på.
    Kan inte du då ge ett exempel på ett vettigt upplägg? Du får 178 skoldagar och 194 arbetsdagar att lägga upp på ett bra sätt.
  • MintMint
    pluttskrutt skrev 2012-01-07 00:46:29 följande:
    Då antar jag att det är planeringsdagar på helgerna då? Jag kan riktigt se fram emot härliga åttiotimmarsveckor, härligt! Och en massa övertid, bra när lönen kommer! Jag antar att det resulterar i att det måste skäras ner på tjänster, att klasserna blir större (har ju bara 33 i klassen, vi får nog in några till), att lärarna har ännu mer att göra, att veckoplaneringen blir sämre och att eleverna blir sämre. Skönt att man har ett sådant uppskattat yrke!
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?