• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Havsjungfrun
    MariaElionora skrev 2012-01-07 11:40:29 följande:
    Jag har faktiskt svårt att förstå att lärare inom skolan ska ha rätt till så mycket lov. Jag har jobbat inom förskolan och vi jobbar minst lika mycket som lärarna med mycket övertid vilket leder till kompledighet som vi ofta inte får ta ut. Bara om det passar verksamheten vilket man aldrig vet på förhand. Vi har bara 5 veckors semester trots lika hård arbetsbelastning som bara ökar. Trots inarbetad komp skulle vi aldrig få vara lediga 7 veckor på sommaren.
    Så ja jag tycker lärarnas planeringsdagar kan ligga i slutet av deras julledighet.
    Har du 20-30 utvecklingssamtal/termin? Skriver du dokumentation i ca. 10 ämnen eller flera olika klasser/grupper? Har du 5-6 åtgärdsprogram att upprätta plus utvärdera ca. 1 gång/månad? M.m. Visst har ni för dåligt med planeringstid men omfattningen är ändå lite olika...
  • ViVäntarLois
    MariaElionora skrev 2012-01-07 11:40:29 följande:
    Jag har faktiskt svårt att förstå att lärare inom skolan ska ha rätt till så mycket lov. Jag har jobbat inom förskolan och vi jobbar minst lika mycket som lärarna med mycket övertid vilket leder till kompledighet som vi ofta inte får ta ut. Bara om det passar verksamheten vilket man aldrig vet på förhand. Vi har bara 5 veckors semester trots lika hård arbetsbelastning som bara ökar. Trots inarbetad komp skulle vi aldrig få vara lediga 7 veckor på sommaren.
    Så ja jag tycker lärarnas planeringsdagar kan ligga i slutet av deras julledighet.
    Men inte sitter väl förskollärarna på kvällar och helger för att rätta prov och uppsatser? 
  • MariaElionora
    Havsjungfrun skrev 2012-01-07 11:43:24 följande:
    Har du 20-30 utvecklingssamtal/termin? Skriver du dokumentation i ca. 10 ämnen eller flera olika klasser/grupper? Har du 5-6 åtgärdsprogram att upprätta plus utvärdera ca. 1 gång/månad? M.m. Visst har ni för dåligt med planeringstid men omfattningen är ändå lite olika...
    Ja vi har också utvecklingssamtal i den omfattningen, planering av all verksamhet där det mesta sker utanför arbetstiden. Projektplenering, genomföranden, utvärderingar. Likabehandlingsplaner och massor med dokumentation.
  • MariaElionora
    ViVäntarLois skrev 2012-01-07 11:48:00 följande:
    Men inte sitter väl förskollärarna på kvällar och helger för att rätta prov och uppsatser? 
    Nej men sitter och planerar och dokumenterar eftersom palneringstiden under dagen inte räcker till på långa vägar. Ofta räcker den ingenstans eftersom det ofta är personal borta och allt handlar om att få dagen att gå ihop.
  • Mumu

MrsPerfect, så eftersom du har svårt att ta ut din intjänade komptid så tycker du att det är en bra lösning att öka lärares totala årsarbetstid..? Vad är det för jävla janteinställning? "Om inte jag har en bra arbetssituation så ska andra också ha det sämre." Skärpning! Vi ska väl arbeta tillsammans för att alla ska få en dräglig arbetssituation, oavsett yrkestitel!? Jag tycker det är förjävligt att förskollärarna har så ynkligt med planeringstid, men att vi lärare får ökad total arbetstid löser ju knappast det, eller hur?

Jag upprepar återigen; läraravtalen ser ut så här och årsarbetstiden ska naturligtvis inte ökas för oss för att nån random människa "tycker så".

• nika
    xerxes skrev 2012-01-07 04:27:06 följande:
    Glad ja- det är barnens arbetsplats, många barn har längre arbetstid än vi vuxna skulle acceptera/från 6.30-17.30
    = 10 timmar...och innan någon halshugger mig så är barnens tid på förskola/skola/fritids jämförbart med arbete....
    Ingen förskola eller skola har i närheten av 10-timmarsdagar just för att det är alldeles för lång arbetsdag för barn. Skola är ingen barnomsorg precis som våra vuxenarbetsplatser inte är vuxendagis. Fritids är ingen arbetsplats för barn. Det är fritidsverksamhet/barnomsorg.

Det är föräldrarna som styr barnens tider. Det är bara att gå ner i tid om man vill ha kortare dagar för sina barn, samma som när man vill ha kortare dagar för sig själv, eller ordna så andra träder in.
  • MariaElionora

Jag anser att lärare har det väldigt förmånligt som det är men ändå bara klagar trots att många drömmer om eran arbetssituation. jag tycker det är märklig inställning när föräldrar ber om ändring för att det ska fungera för dom så vägrar lärare vika sig en tum för de har minsann rätt osv. Jag vill bara visa att ni faktiskt har det väldigt förmånligt och förstår inte varför det är så svårt för er att underlätta för föräldrarna.

• Mumu

MrsPerfect, vi har det inte "förmånligt". Våra lov består av inarbetad tid. Det är JÄTTEBRA att det finns ett system för att ta ut den inarbetade tiden i samband med elevernas lov, eftersom skolans ekonomi inte skulle gå ihop om vi tvingades arbeta när vi inte har någon verksamhet, och då skulle ta ut vår inarbetade tid under terminerna. Däremot är det lite stelbent för oss lärare eftersom vi inte har möjlighet att välja hur vår ledighet ska ligga under läsåret. Jag är glad för loven, men inte tacksam, för det är något jag tjänat in.

• nika
    MariaElionora skrev 2012-01-07 12:01:22 följande:
    Jag anser att lärare har det väldigt förmånligt som det är men ändå bara klagar trots att många drömmer om eran arbetssituation. jag tycker det är märklig inställning när föräldrar ber om ändring för att det ska fungera för dom så vägrar lärare vika sig en tum för de har minsann rätt osv. Jag vill bara visa att ni faktiskt har det väldigt förmånligt och förstår inte varför det är så svårt för er att underlätta för föräldrarna.
    Vad är det som är förmånligt? Att lärare är hänvisade att ta ut sin kompledighet när barnen har skollov? Om lärare ska arbeta med planering i slutet av sin julledighet som är del av kompledigheten för redan inarbetad tid och inte semester så har de dessa dagar att ta ut i komp andra dagar. Vilka dagar föreslår du?
  • pluttskrutt
    MariaElionora skrev 2012-01-07 12:01:22 följande:

Jag har 33 elever i klassen jag är mentor i. Jag har dessutom fyra andra klasser, dvs totalt över 150 elever. Det innebär över trehundra föräldrar med åsikter, allt i från att barnen ska börja tidigare så att föräldrarna ska få äta frukost med barnen (??) till att jag har fel frågor på proven. Jag är ledsen, men som lärare blir man konstant ifrågasatt. Det är fel på allt. Hur många lärare tror du får höra hur bra saker är i skolan? Det är ofta väldigt lätträknat.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?