• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • k girl
    MintMint skrev 2012-01-07 14:39:43 följande:
    Ja, fast med den stora skillnaden att en egenföretagare i regel tjänar pengar på att prata med kunder "utanför arbetstid". Jag får inte en krona extra i mitt lönekuvert om jag pratar med en förälder i telefonen efter min arbetstid.
    Telefonsamtal är ytterst sällan fakturerbar tid... "Det var det dummaste jag har hört" fnyser maken i stolen här bredvid. Tror du att en rörmokare kan fakturera telefonsamtalet du gör klockan 22 en måndag där du talar om att ditt värmesystem har brakat ihop? Eller att en IT-konsult kan fakturera halvtimmen då en VD ringer för att "bolla lite idéer till nya systemet" strax efter middagstid? Jaja, lärarna säger i den här tråden att folk har felaktig uppfattning om deras jobb, jag kan väl bara konstatera att det motsatta visst kan gälla också.
  • Timotejan

Man har rätt till kommunal barnomsorg även när det är studiedag. Förutsatt att man meddelat detta till rätt instans senast 14 dagar innan. Då blir barnet placerat på en verksamhet inom kommunen som har öppet. 

• Elenas hasselbackspotatis 86

TS - ja jag har flera bekanta som bara arbetar 6h om dagen , min make som är ekonom bland annat MEN det skulle aldrig falla mig in att sitta och klaga över det som en annan bitter bara för att jag arbetar 45h. Jag har valt läraryrket och min man valde att bli ekonom - skulle jag sitta och klaga över "vad de på banken gör efter klockan tre?".

Ni som inte är lärare och misstror era söners o döttrars lärares arbetstimmar och avundsjukt tittar på lärarens "jul- och sommarlov" behöver en större förståelse.

Jag är ensam lärare i HKK för ALLA elever i årskurs 5, 6, 7, 8, 9. Totalt 436 elever. Jag ska ensam skriva omdömen för dessa 436 elever (ett omdöme tar ca 2-3 timmar att skriva). Samtidigt som jag är HKK-lärare för samtliga elever på skolan så är jag även klassföreståndare för en åk 9.

Så här ser min genomsnittsliga arbetsdag ut;
    Kommer till jobbet vid 7:00 för att förbereda dagens lektioner i HKK. OBSERVERA att det inte är någonting jag kan göra hemma. Jag väger upp köttfärs, mjöl, olja etc till mina lektioner jag ska ha under dagen.

Kl 8-9:30 har jag min första HKK-lektion. Femmorna ska lära sig tvätta.

9:30-9:40 fixar jag snabbt o slarvigt salen igen

9:40-11:10 har jag min andra HKK-lektion. Niorna har prov på matsmältningsprocessen. Nu har jag ett 30-tal prov att rätta.

11:10-11:40 har jag lunch. Stressäter för att hinna fixa i ordning HKK-salen igen.

11:40-12:30 Klassråd med min 9:a. De ska åka till Prag i maj så de har mycket att diskutera.

12:30-12:40 rast inför nästa HKK-lektion. Ringer samtal hem till föräldrar vars barn inte dykt upp och får till svar att "Svante är sjuk men jag glömde anmäla" och i all hast ringer jag även polkagrisföretaget som inte levererat rätt mängd polkagrisar till mina säljande nior.

12:40-14:10 Ny HKK-lektion. Åttorna ska göra sushi. Ganska kletigt.

14:10-14:20 fixar återigen i ordning salen.

14:20-16:20 elevens val med sjuor, åttor o nior.

16:20-16:40 några sjuor stannar kvar längre eftersom de gjorde fel i sin första sats finska pinnar.

16:40-17:00 stressstädar HKK-salen efter dagens alla lektioner. Det ska torkas golv, väggar, skåp o fläktar efter att någon elev roat sig med att trycka upp finska pinnar genom gallret. Om någon trodde att det fanns lokalvårdare i HKK-salen som hjälpte till så trodde ni fel.

17:00-17:45 utvecklingssamtal med en elev i min nia.

17:45 ser mitt skrivbord för första gången på dagen. Två andra lärare har bett mig skriva "så-här-långt-omdömen" om två elever var som de ska ha utvecklingssamtal med följande morgon.

17:50-19:00 skriver 4 "så-här-långt-omdömen"

19:00 åker till Hemköp tillsammans med min man som hämtar upp mig efter sin 13-19 arbetsdag på banken.

19:45 börjar med middagen.

20:00-20:30 rättar två av niornas HKK-prov från dagen medan middagen står i ugnen. Bara 28 prov kvar.

21:00-21:30 äter middag o pratar med min man om dagen.

21:30-22:00 diskar, duschar o sätter på en maskin tvätt.

22:00 lägger mig i sängen med niornas prov igen. Rättar två till innan jag somnar.

Det sista jag tänker inför imorgon är att jag måste gå till jobbet så jag är där 06:00 eftersom leveransen av mjöl från servera ska komma med lastbil då. Servera lämnar mjölet på trappan o jag får själv bära upp två mjölpaket åt gången. Det blir ca 20 vändor upp de tre våningarna bara för att tömma mjölpallen. När jag tömt mjölpallen är det bara att ta mina två dra-maten-väskor upp till Ica och köpa lite köttfärs inför dagens lektioner där köttbullar står på schemat.

Kl 8 kommer eleverna igen.

JAG ÄLSKAR MITT JOBB och detta var bara ett informativt inlägg om vad vi lärare gör när "vi gått hem för dagen". Jag anser mig själv värd att vara ledig över somrarna så att vi kan åka ner till vårt hus på athenska rivieran - det har jag arbetat mig till under året och den som påstår motsatsen får gärna följa med mig en dag.

• Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 14:49:10 följande:
    Telefonsamtal är ytterst sällan fakturerbar tid... "Det var det dummaste jag har hört" fnyser maken i stolen här bredvid. Tror du att en rörmokare kan fakturera telefonsamtalet du gör klockan 22 en måndag där du talar om att ditt värmesystem har brakat ihop? Eller att en IT-konsult kan fakturera halvtimmen då en VD ringer för att "bolla lite idéer till nya systemet" strax efter middagstid? Jaja, lärarna säger i den här tråden att folk har felaktig uppfattning om deras jobb, jag kan väl bara konstatera att det motsatta visst kan gälla också.

jag har å andra sidan aldrig hört folk uttala sig så tvärsäkert om andras jobb och säga att "men ni har ju så mycket leeeeeeeedigt..."
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-07 14:35:24 följande:
    Nej du man kan inte lägga in fri lek hur som helst utan projekten och åtaganden behöver planeras i detalj. Det hade jag 1,5 timme i veckan tid för. Tror du det räckte? Nej du jag satt många kvällar och helger med det helt utan ersättning eller ledighet. Jag är utbildad till åk 6 och har även arbetat i skolan och visst är det tufft i skolan med men i skolan får man ledighet för sitt slit till skillnad från förskolan!
    Men snälla, det ÄR skillnad! Ett förskoleprojekt kan inte jämföras med en lektion, sorry! Det är mycket friare i förskolan, det behöver inte alls detaljplaneras i samma grad som en lektion. Därmed inte sagt att ni har för lite planeringstid, det håller jag med om att ni har. 

"Ledighet för sitt slit". Ja tacka fan för det, annars skulle väl ingen vilja vara lärare! Och du har ju uppenbarligen gjort ett val, du har behörighet till åk 6 men jobbar i förskola. Byt då, om du vill åt loven. Det gjorde jag! Ledsnade på förskolans usla villkor. 
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 15:01:27 följande:

jag har å andra sidan aldrig hört folk uttala sig så tvärsäkert om andras jobb och säga att "men ni har ju så mycket leeeeeeeedigt..."

Mina svärföräldrar, min far och min syster är lärare, så jag hyser inga tvivel om att det är mycket att göra utanför arbetstid... Men att behöva jobba mycket utanför kontorstid, ta emot jobbiga telefonsamtal när som helst under dygnet osv är knappast en arbetssituation som bara gäller lärare.
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 15:10:18 följande:
    Mina svärföräldrar, min far och min syster är lärare, så jag hyser inga tvivel om att det är mycket att göra utanför arbetstid... Men att behöva jobba mycket utanför kontorstid, ta emot jobbiga telefonsamtal när som helst under dygnet osv är knappast en arbetssituation som bara gäller lärare.

det var inte det jag skrev heller, det jag skrev var att jag tror inte andra grupper råkar ut för fördomarna om hur mycket ledigt man har.
  • MariaElionora

Så här ser en helt vanlig dag på förskolan ut.

7:00 Kommer till förskolan och hår direkt till öppningsavdelningen för att hälsa på barn och personal och ta emot barnen som kommer. Hör mig för hur det ser ut på huset idag. 3 pedagoger ska vara borta så vi börjar fundera kring hur vi ska lösa dagen. Behövs vikarie? Jo egentligen men vi måste ju täcka på budgeten så vi väljer att inte ta in en vikarie så länge "bara" 3 är borta.

7:30 Frukost med ett 10-tal barn där många är små och behöver hjälp med allt.

7:50 Börja klä på barnen och gå ut samtidigt som jag tar emot barn och föräldrar. Något barn vill inte gå ut, något river ner något från en hylla. Ofta väldigt stressande stund och snabbt ska det gå för att ge utrymme i hallen för nästa gäng barn.

ca 8 -10 Vara på gården och ta emot barn och föräldrar. från min avdelning är vi 2 pedagoger som är ute med 14 småbarn. Vi ska även hjälpa de andra avdelningarna. Alla barnen ska ha det meningsfullt ute och hela tiden behöver nåt barn tröstas samtidigt som någon förälder skäller för att kalles mössa är borta. telefonen ringer konstant.

10-11 Gå in, klä av barnen, ha samling, förbereda lunchen osv

11-11:30 lunch, sällan hinnar man få i sig sin utan man får kasta i sig i slutet.

11:30- ca 13 Vila, samtidigt som alla raster ska tas ut.

13:30 -14 projekt vatten

14-14:30 mellanmål
    '
    14:30-15 En del barn går hem andra få leka

15-15:30 Min planeringstid men då de fattas personal kan jag ej ta ut den

15:30-16 Städa på avdelningen, samtala med föräldrar om dagen

16:00 Slutar, skynda att hämta mina barn
    17:00 Middag, sen lekstund, badning och nattning

20:00-22.00 sätter mig framför datorn för att utvärdera dagens arbete i projektet samt planera för nästa dag. Tittar på fotografierna och dokumenterar.

2200 Läger jag mig i sängen med projektet kvar i tankarna

• k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 15:11:29 följande:

det var inte det jag skrev heller, det jag skrev var att jag tror inte andra grupper råkar ut för fördomarna om hur mycket ledigt man har.
    Ja, och det jag skrev var att fördomarna går åt båda hållen.
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 15:19:20 följande:
    Ja, och det jag skrev var att fördomarna går åt båda hållen.

jag kan köpa att man inte vet hur andra yrken har det i detalj, men menar du att folk generellt uttalar sig lika tvärsäkert om andra grupper som de gör om lärare? isf vilka?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?