• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • mamma till tre busungar

Jag är så GLAD att skolan och förskolan har studiedagar då de utvecklar och utvärderar det viktiga arbete de gör med våra barn!!!

• Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:42:27 följande:
    Eh skolorna vill ju införa semestertjänster men lärarna slåss ju med näbbar och klor mot det...

de exempel jag sett -friskolor -där det införts har det inte funkat alls, främst pga att alla verksamhetens mål ändå ska uppnås under samma tid SAMT man ska jobba när eleverna inte är där. enda lösningen vore väl att eleverna, liksom vi, hade kortare men fler arbetsdagar.
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 16:14:01 följande:
    Diskussionen har ju också handlat om att två dagar mer eller mindre på julledigheten ju absolut inte kan göra någon skillnad. Och hävdar man det har man inte speciellt mycket insikt i hur arbetssituationen kan se ut för andra.

måste båda föräldrarna ha sammanhängande ledighet med barnen då om det påverkar arbetssituationen så mycket?
  • Oifes
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:34:41 följande:
    jLärare har absolut ett tufft jobb som många andra men BARA lärare har 10 veckors ledighet/år. Hur kan ni inte anse det vara en förmån?

Lärare har INTE 10 veckors ledighet, eller jo. Men bara 5 av dessa är ju semester som alla andra, resten arbetas in under hela året med tanke på 45 timmars veckorna som lärare har. Många tycker att lärarjobbet är glassigt med all ledighet, men då tycker inte jag att man ser till helheten hur lärarjobbet ser ut idag! Det är en VÄLDIGT stor arbetsbörda som vilar på dem. Dessutom kan dessa 10 veckors ledighet inte tas ut när de själva vill utan är anpassade helt efter elevernas lov.
  • Tuffen

Bara de som inte själva är lärare kan skriva sådan här skit.... 

• MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:43:38 följande:
    problemet är ju att många andra har jobbat in lika mycket men får ändå inte ut ens i närheten lika mycket ledighet. Lärarna är ju de enda som får ut så mycket.
    Vilka är de många andra? Det är ganska få yrkesgrupper som arbetar gratis. Man har sin fasta arbetstid (vanligtvis 40 tim/vecka på en heltid) och det man gör utöver den arbetstiden får man ut i lön alt. komptid/ledighet.
  • Cia D
    Sweet life skrev 2012-01-07 14:18:01 följande:
    "Vård av barn" är termen och det enda som behövs är att skola/förskola/fritids skriver under ett intyg om att barnet inte vart på plats under den tid som föräldern ansökt om VAB...
    Och vad skriver du för orsak på vab-blanketten?
  • Natulcien
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:42:27 följande:
    Eh skolorna vill ju införa semestertjänster men lärarna slåss ju med näbbar och klor mot det...
    Ja, eftersom det är lika idiotiskt som att läkare skulle jobba på distans...
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 16:53:56 följande:
    måste båda föräldrarna ha sammanhängande ledighet med barnen då om det påverkar arbetssituationen så mycket?
    Givetvis inte. Men för de allra flesta har jul- och nyårshelgerna inte inneburit någonting annat än Helt Normala Arbetsveckor, måndag till fredag. Fattar man inte att det kan vara tungt ekonomiskt eller arbetsbördemässigt för en barnfamilj att ta ut sammanlagt två veckors semester, hur man än lägger upp det sinsemellan, så är man mer än lovligt naiv.
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 17:21:01 följande:
    Givetvis inte. Men för de allra flesta har jul- och nyårshelgerna inte inneburit någonting annat än Helt Normala Arbetsveckor, måndag till fredag. Fattar man inte att det kan vara tungt ekonomiskt eller arbetsbördemässigt för en barnfamilj att ta ut sammanlagt två veckors semester, hur man än lägger upp det sinsemellan, så är man mer än lovligt naiv.

jag har inte sagt ngt om det heller, men lösningen är väl knappast att dra in på vår ledighet (som faktiskt bara kan tas när eleverna är lediga) utan att barnomsorgen fungerar bättre?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?