• Anna Paulita

    Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

    Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

    Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

    Hur ser det ut på andra skolor?   


  • Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • AW76
    k girl skrev 2012-01-07 16:05:44 följande:
    Mig veterligen handlar tråden om det idiotiska i att förlägga planeringsdagar i direkt anslutning till julledighet. Men jag kan ju förstås ha missuppfattat trådstartaren.
    Jo, men diskussionen har ju kommit att utvecklas till lärarnas "glassiga" tider, och då måste man ju förklara sig. 
  • Natulcien
    k girl skrev 2012-01-07 16:05:44 följande:
    Mig veterligen handlar tråden om det idiotiska i att förlägga planeringsdagar i direkt anslutning till julledighet. Men jag kan ju förstås ha missuppfattat trådstartaren.
    Ja, sådan var trådstarten, men så visade det sig att trådstartaren, och många med henne, hellre ville diskutera lärarnas arbetstider...inte rörmokarens...
  • k girl
    AW76 skrev 2012-01-07 16:10:36 följande:
    Jo, men diskussionen har ju kommit att utvecklas till lärarnas "glassiga" tider, och då måste man ju förklara sig. 
    Diskussionen har ju också handlat om att två dagar mer eller mindre på julledigheten ju absolut inte kan göra någon skillnad. Och hävdar man det har man inte speciellt mycket insikt i hur arbetssituationen kan se ut för andra.
  • Elenas hasselbackspotatis 86

    I mitt tycke handlar tråden om att TS anser att lärarna kan lägga sina planeringsdagar på sitt "jullov" (dvs sin INJOBBADE ledighet) därför att det stör henne att hennes barn får en dag extra ledigt i samband med terminsstart. TS blir störd i sin vardag då det tydligen (?) inte finns fritids i hennes kommun och nu skyller hon det på lärarnas ledighet.

  • Iskall

    Hej!

    Jag har inte läst hela tråden, så jag vet inte om du har fått svar på din fråga eller ej. Jag förstår det som att du skulle önska att eleverna började skolan på måndagen, istället för onsdagen. Jag tror inte att det är möjligt, då skolbarnen har viss tid som de ska göra på ett läsår, varken mer eller mindre. Detta är skolverket väldigt strikta med. Därför KAN inte skolan börja på måndagen, då alla elever på den skolan skulle gå två dagar "övertid".  

    Är inte fritids öppet ändå?

    Du säger att du vill att de lägger planeringsdagarna innan terminerna sätter igång. Är det inte det de gör genom att planera mån-tis när skolan börjar en onsdag? Missuppfattar jag dig? 

    Jag hoppas det gav en del klarhet.  

  • MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-07 15:50:58 följande:
    ja vi har det och alla även lärare medger att lärare i skolan har det mycket förmånligare än förskolelärare vilket också visar sig i sökande till tjänsterna. Självklart kan lärare ha mer planering men de har också +- 20h elevfri tid medans förskollärare har mellan 1-4h barnfritid. Ser du inte skillnaden?
    Men är det inte förskollärare som har för lite tid? Inte lärare som har för mycket? Du skrev ju själv att du inte kunde förstå varför lärare skulle ha så mycket ledig tid etc. Det är ju inte lärarnas avtal det är fel på, det är ju i så fall förskollärarna.
  • k girl
    Natulcien skrev 2012-01-07 16:11:45 följande:
    Ja, sådan var trådstarten, men så visade det sig att trådstartaren, och många med henne, hellre ville diskutera lärarnas arbetstider...inte rörmokarens...
    Alltså... det var någon som påpekade att hon tyckte att lärare har det förmånligt men att lärare bara klagar på sin arbetssituation. Du replikerade att folk drömmer om lov men inte tänker på vad det innebär att vara lärare, med tanke på arbetsbördan utanför schemalagd arbetstid. Det du beskrev var en arbetssituation som är sann för många, många andra som inte jobbar som lärare, med mååånga arbetstimmar, bli störd utanför kontorstid/schemalagd arbetstid och så vidare. De har sina veckors semester och inte mycket mer än så. Jag håller med skribenten du invände mot. Lärarna har det ju förmånligt i jämförelse med andra som har samma arbetsbörda - ni jobbar ju faktiskt in ledighet, till skillnad från dessa andra - och jag fattar inte varför det sitter så fruktansvärt långt inne att säga det istället för att spela ut martyrkortet i tid och otid? Så hur hör det hemma här? Tja, är man inte intresserad av att höra att det finns andra som jobbar lika hårt utan att ha de (få) privilegier som lärare de facto har, så är man ju inte.

    Missförstå mig rätt, jag vet att lärare jobbar väldigt hårt. Men visst är det en förmån att kunna jobba in långa ledigheter eller för all del att kunna slippa ta ut lika mycket föräldraledighet som andra.
  • Wilowa
    MariaElionora skrev 2012-01-07 11:48:36 följande:
    Ja vi har också utvecklingssamtal i den omfattningen, planering av all verksamhet där det mesta sker utanför arbetstiden. Projektplenering, genomföranden, utvärderingar. Likabehandlingsplaner och massor med dokumentation.
    Du borde testa på att jobba som lärare...en förskollärare har inte på långa vägar lika mycket att planera. En lärare har ensam ansvar för att dokumentera och genomföra utvecklingssamtal två gånger per termin samt skriva en IUP...en förskollärare delar samma ansvar med sina kollegor och har dessutom oftast färre barn och IUPn är frivillig och saknar omdömen i alla olika ämnen. En förskollärare ska planera och genomföra några samlingar per vecka, en lärares planering ska täcka hela skoldagen individuellt för varje barn, dessutom ska läraren rätta böcker och prov. Utöver detta har lärare och förskollärare ungefär lika mycket i olika planer och liknande som ska skrivas. Gemensamt för bägge grupperna är att de oftast har för lite planeringstid.

    ...och jag är 1-7 lärare som skolat om mig till förskollärare.
  • MariaElionora
    AW76 skrev 2012-01-07 16:04:58 följande:
    Ja men så är det också skillnad på att jobba med små barn som behöver omsorg hela tiden, och stora barn som är självgående. Det går väl för guds skull inte att jämföra en lärares barnfria tid med en fsk-lärares!

    Det krävs mycket mentalt av en lärare. Att planera bra lektioner är en konst. Du ska varje dag se till att varje elev får kunskap på just sin nivå. Hade vi inte den barnfria tiden skulle det inte gå att vara en bra lärare! Varje dag stannar jag kvar i 2 timmar och planerar och förbereder. Det behövs inte på samma sätt i förskolan. Ni planerar för projekt, men det är inget måste att de genomförs. Man kan skjuta lite på det som det passar, om folk är sjuka t.ex. I skolan ska lektioner genomföras "no matter what". Du måste alltid vara så otroligt förberedd. Är man sjuk krävs det planering även då, vikarien måste ju veta vad han/hon ska göra!
    Men det där stämmer inte. Vi måste genomföra projekten, ha utvecklingssamtal, portfolio för varje dag. Det kan vi inte alls ta som vi vill. Blir så trött på den ofta nedvärderande synen som många lärare har på förskolan.
  • MariaElionora
    Wilowa skrev 2012-01-07 16:24:45 följande:
    Du borde testa på att jobba som lärare...en förskollärare har inte på långa vägar lika mycket att planera. En lärare har ensam ansvar för att dokumentera och genomföra utvecklingssamtal två gånger per termin samt skriva en IUP...en förskollärare delar samma ansvar med sina kollegor och har dessutom oftast färre barn och IUPn är frivillig och saknar omdömen i alla olika ämnen. En förskollärare ska planera och genomföra några samlingar per vecka, en lärares planering ska täcka hela skoldagen individuellt för varje barn, dessutom ska läraren rätta böcker och prov. Utöver detta har lärare och förskollärare ungefär lika mycket i olika planer och liknande som ska skrivas. Gemensamt för bägge grupperna är att de oftast har för lite planeringstid.

    ...och jag är 1-7 lärare som skolat om mig till förskollärare.
    Så är det verkligen inte på alla förskolor. Det ingår mycket mer än att planera några samlingar för en förskollärare.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?