• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Anna Paulita
    Emeli skrev 2012-01-07 18:13:12 följande:
    Eleverna som går i 9:an är ju lediga den 9:e och 10:e på grund av lärarnas planeringsdagar. Enstaka elever kanske skulle söka upp dig, men det kommer knappast att bli någon invasion.

Det kanske är så att du skulle behöva jobba med planering ett par dagar? Precis som lärarna! Varför kan inte du göra det på helgen lika gärna? Eller veckan innan trettonhelgen? Eller ville du möjligen vara ledig med familjen då? Precis som lärarna!
    Min skola börjar på måndag,

Jag jobbade mellan nyår och 13 helgen. Och planerade.  
  • AW76
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 18:58:30 följande:
    Med tanke på att min dotters lärare är 1-2 lärare misstänker jag att prov är icke förekommande. Och min dotters skoldag slutar 12.30 varje dag, mellan 13.00-16.00 trode rimligtvis gå till planering också.
    Det är nog högst varierande. På vissa skolor så förekommer prov även i lågstadiet. Och om inte prov, så åtminstone läxor som ska rättas.

Vidare verkar ni glömma att vi även har arbetslagsmöten och personalmöten, då man är kvar till 16.30-17. Sen är det en väldig variation på vad man gör om lektionerna slutar kl 12.30. Jag har varit på en skola där man åt mellis kl 13 (lunch 10.30 för den som undrar..), och det var lärarens ansvar att följa med sin klass på det. Man är också ålagd att vara rastvakt minst 1-2 ggr i veckan om man är lågstadielärare. 

Ni ska sluta anta så himla mycket. Man är inte per automatik "ledig" bara för att barnets skoldag slutar kl 12.30. 
  • Anna Paulita
    Sweet life skrev 2012-01-07 19:00:44 följande:
    Nej, men det finns väl läxor som ska rättas.....

De har läseläxa som förhörs på lektionstid och 2-4 sidor matte per vecka. Rimligtvis tar denna matte inte så lång tid att rätta.
  • LaceyLoo

Dessa dagar är ju inte bara ensamplanering, det är utedagar och aktivitetsdagar och teman och massa sånt som planeras. De flesta lärare hinner inte på dessa dagar planera sin egen undervinsning, iaf inte på den skolan jag jobbar extra på. Där är planeringsdagarna till för arbetslaget, ej egen planering

• Anna Paulita
    Sweet life skrev 2012-01-07 19:05:21 följande:
    Nej, i alla kommuner blir man inte ebrjudna. Man får själva tala om att man behöver det och då är kommunen enligt lag skyldig att erbjuda. Om du nu jobbar inom skola borde du ju veta detta...

Jag jobbar i en högstadieskola, vi har inget fritids och nej, jag kan inte hela skol och fritids lagen.
  • violatricolor
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:41:23 följande:
    Det är nog väldig varierande, min dotters lärare är aldrig där innan 8.00 (vi lämnar 8.00) och har alltid gått 15.30. På skolan jag arbetar så drar lärarna som en aväning 15.30 alla dagar utan fredag, då kl 14.00.
    Det kan ju bero på att de får bättre arbetsro hemma.

Du verkar faktiskt ha en felaktig bild av lärarnas arbetssituation och vara ganska avundsjuk. Sen måste jag förstås säga att som inom alla andra yrken så varierar det något från person till person hur mycket man verkligen jobbar. Men arbetstiden som man ska jobba är vad den är. 
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:38:12 följande:
    Läste du vad jag skrev? Att de måste kanske inte haledigt mellan 23.12 och 9.1 och  8 veckor på sommaren. Och sport, påst och höstlov....de har BETYDLIGT mer ledigt med sina ungar än jag har med mina som det är.

Jag kan inte ta ut fp för min dotter längre, dagarna är slut. (och nej, jag kunde inte "räkna med " att jag skulle behöva spara 4 dagar per år för dessa ändamål innan hennes dagar tog slut)  
    Jag antar att om du arbetar övertid så får du antingen lön för det eller komptid att ta ut? Jmfr med lärarnas lov. Och jobbar du inte över 40h/v så har du helt enkelt mer fritid under arbetsveckorna än vad lärarna gör.

• Anna Paulita
    AW76 skrev 2012-01-07 19:12:17 följande:
    Det är nog högst varierande. På vissa skolor så förekommer prov även i lågstadiet. Och om inte prov, så åtminstone läxor som ska rättas.

Vidare verkar ni glömma att vi även har arbetslagsmöten och personalmöten, då man är kvar till 16.30-17. Sen är det en väldig variation på vad man gör om lektionerna slutar kl 12.30. Jag har varit på en skola där man åt mellis kl 13 (lunch 10.30 för den som undrar..), och det var lärarens ansvar att följa med sin klass på det. Man är också ålagd att vara rastvakt minst 1-2 ggr i veckan om man är lågstadielärare. 

Ni ska sluta anta så himla mycket. Man är inte per automatik "ledig" bara för att barnets skoldag slutar kl 12.30. 

Nej, jag förutästter att läraren planerar mellan 12.30-16.00, eller iallafall mellan 13.00-16.00.
  • Tuffen

Jag arbetar inom grundskolan. Vi började arbeta i onsdags. På måndag kommer eleverna. Inga studiedagar i början av terminen för eleverna, m a o. 

• altevi

Har bara läst TS och det märks att du inte har så stor koll på skolan, så du är ursäktad :) Men vad spelar det för roll om dagarna ligger i början av en termin eller i mitten? Det brukar vara så att terminen börjar t ex den 11:e och lärarna börjar tidigare. Det är rätt logiskt att lägga planeringen just i början av en termin, innan barnen kommer, eller hur? Ibland tänker man inte innan man skriver, vilket jag tror hände TS och nu finns det antagligen 32 sidor fyllda med arga (och antagligen befogade) kommentarer.

Det jag tycker är trist är när människor utanför skolvärlden får för sig att lärare ska och kan anpassa sig till alla enskilda familjers önskemål och är personer som själva inte har familjer med barn.

Undrar som sagt hur det vore logiskt att lägga planeringsdagar I MITTEN av en termin!?! Planeringen bör ju ske innan det som planeras liksom ;)

Hur gamla är dina barn TS? Det måste väl finnas förskolor/fritids som har öppet? Varför måste du ta ut semesterdagar?

• AW76
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 19:14:51 följande:
    Nej, jag förutästter att läraren planerar mellan 12.30-16.00, eller iallafall mellan 13.00-16.00.
    Och då försöker jag förklara att så är inte alltid fallet!
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?