• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Sweet life
    Cia D skrev 2012-01-07 16:57:41 följande:
    Och vad skriver du för orsak på vab-blanketten?
    Jadu, sist det var planeringsdag på bonusens förskola skrev vi det. Och det var godkänt. Har aldrig haft problem med FK när det gäller VAB...
  • Havsjungfrun
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:42:27 följande:
    Eh skolorna vill ju införa semestertjänster men lärarna slåss ju med näbbar och klor mot det...
    "Skolorna vill införa..." tjosan hoppsan! I vårt nya avtal står det att man ska kunna välja det om arbetsgivaren går men i väldigt många, skulle vilja säga de flesta, kommunerna går man inte med på det då det innebär en merkostnad för kommunen och de vill inte lägga ett ruttet öre i onödan på lärarlönerna. Sedan är lärarkollegiet splittrat i frågan men det är en helt annan sak. Samma jobb ska utföras på samma tid men mer jämt fördelat över året. Då kanske man inte hade varit utsliten inför varje lov utan dem hade man nog inte överlevt.
  • AW76
    k girl skrev 2012-01-07 16:14:01 följande:
    Diskussionen har ju också handlat om att två dagar mer eller mindre på julledigheten ju absolut inte kan göra någon skillnad. Och hävdar man det har man inte speciellt mycket insikt i hur arbetssituationen kan se ut för andra.
    Jag föreslog fp-dagar, men det fick jag inte mycket gehör för. Är ALLAS dagar verkligen slut när barnet har passerat 2 år, undrar jag?
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:28:59 följande:
    Men det där stämmer inte. Vi måste genomföra projekten, ha utvecklingssamtal, portfolio för varje dag. Det kan vi inte alls ta som vi vill. Blir så trött på den ofta nedvärderande synen som många lärare har på förskolan.
    Men ni kanske inte MÅSTE genomföra projektet kl 10 på en onsdag? På samma sätt som en engelskalektion ska genomföras kl 10 på en onsdag. Utan att det faktiskt finns marginaler att flytta ett förskoleprojekt någon timme, någon dag framåt i tiden.
  • Polly S
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-07 16:51:49 följande:
    Jag är så GLAD att skolan och förskolan har studiedagar då de utvecklar och utvärderar det viktiga arbete de gör med våra barn!!!

• k girl
    AW76 skrev 2012-01-07 17:34:18 följande:
    Jag föreslog fp-dagar, men det fick jag inte mycket gehör för. Är ALLAS dagar verkligen slut när barnet har passerat 2 år, undrar jag?
    Jag och flera andra har sagt tidigare i tråden att arbetsbördan inte nödvändigtvis minskar för att man är ledig, oavsett om man går på semester eller på föräldraledighet, utan att de sedvanliga arbetsuppgifterna läggs på hög för att sedan avbetas när man kommer tillbaka till jobbet. I det sammanhanget kan två dagar göra stor skillnad.
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 17:23:34 följande:
    jag har inte sagt ngt om det heller, men lösningen är väl knappast att dra in på vår ledighet (som faktiskt bara kan tas när eleverna är lediga) utan att barnomsorgen fungerar bättre?
    Nej, och det har inte jag sagt någonting om. Osmidigt kan det ju vara för det.
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 17:57:16 följande:
    Nej, och det har inte jag sagt någonting om. Osmidigt kan det ju vara för det.

men är det då rätt att gnälla på _skolan_?
  • k girl
    AW76 skrev 2012-01-07 17:34:18 följande:
    Dessutom får man ju bara ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller åtta, eller slutar första klass.
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 17:59:46 följande:
    men är det då rätt att gnälla på _skolan_?
    På skolan, ja (mig veterligen är det de som sköter schemaläggningen). På lärarna, nej.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?