• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:02:10 följande:
    men det är ju lärarna som gnäller på hur viktiga de är och bla bla. Om lärare tog sig på lite mindre allvar så tror jag många skulle respektera lärare mer.

hur tänker du nu?
  • Natulcien
    men det är ju lärarna som gnäller på hur viktiga de är och bla bla. Om lärare tog sig på lite mindre allvar så tror jag många skulle respektera lärare mer.
    Fel.
    Det är lärare som ständigt måste gå i försvarsställning för att det gnälls något kopiöst på deras "ledigheter" och att de ständigt ifrågasätts och nagelfars som ingen annan yrkesgrupp (utom möjligen politiker...).
  • Polly S

jag älskar mitt jobb, men det ÄR tufft, och jag tar det på allvar -annars bör man nog inte jobba som lärare -och det är därför jag blir ledsen när folk förringar min arbetsinsats och tror att vi jobbar 8-15 OCH har lov.
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-07 15:50:58 följande:
    ja vi har det och alla även lärare medger att lärare i skolan har det mycket förmånligare än förskolelärare vilket också visar sig i sökande till tjänsterna. Självklart kan lärare ha mer planering men de har också +- 20h elevfri tid medans förskollärare har mellan 1-4h barnfritid. Ser du inte skillnaden?
    Ja men så är det också skillnad på att jobba med små barn som behöver omsorg hela tiden, och stora barn som är självgående. Det går väl för guds skull inte att jämföra en lärares barnfria tid med en fsk-lärares!

Det krävs mycket mentalt av en lärare. Att planera bra lektioner är en konst. Du ska varje dag se till att varje elev får kunskap på just sin nivå. Hade vi inte den barnfria tiden skulle det inte gå att vara en bra lärare! Varje dag stannar jag kvar i 2 timmar och planerar och förbereder. Det behövs inte på samma sätt i förskolan. Ni planerar för projekt, men det är inget måste att de genomförs. Man kan skjuta lite på det som det passar, om folk är sjuka t.ex. I skolan ska lektioner genomföras "no matter what". Du måste alltid vara så otroligt förberedd. Är man sjuk krävs det planering även då, vikarien måste ju veta vad han/hon ska göra!

• k girl
    Natulcien skrev 2012-01-07 15:48:02 följande:
    Ja, verkligen OT. Väljer man att köra eget så väljer man att jobba hårt. Hur hör det hemma här?
    "Väljer man att vara lärare som väljer man att jobba hårt"?
  • k girl
    Natulcien skrev 2012-01-07 15:56:09 följande:
    Lärarnas arbetssituation är ju unik! Liksom en läkares, rörmokares, kassörskas och en egen företagares är det. Och handlar inte tråden om lärare?
    Mig veterligen handlar tråden om det idiotiska i att förlägga planeringsdagar i direkt anslutning till julledighet. Men jag kan ju förstås ha missuppfattat trådstartaren.
  • Natulcien
    Polly S skrev 2012-01-07 16:04:13 följande:
    jag älskar mitt jobb, men det ÄR tufft, och jag tar det på allvar -annars bör man nog inte jobba som lärare -och det är därför jag blir ledsen när folk förringar min arbetsinsats och tror att vi jobbar 8-15 OCH har lov.
    Exakt så!

Jag älskar också mitt jobb, och jag känner mig respekterad. Men jag blir G-A-L-E-N på detta ifrågasättande och tjat om "alla lov".  Demon
  • Polly S

jag borde inte bli förvånad, men jag blir ändå ledsen att så många klankar ner på läraryrket.

• Natulcien
    k girl skrev 2012-01-07 16:05:00 följande:
    "Väljer man att vara lärare som väljer man att jobba hårt"?
    Japp! Och då blir man ganska less när det ifrågasätts om man verkligen jobbar hårt...
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Mrs perfect? Vad menar du att en lärare tar på sig för mycket? Ska vi strunta i våra arbetsuppgifter för att "vi inte orkar"??

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?