Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:25:01 följande:
Det har jag knappast gjort heller. Men precis som en lärare skulle även jag tycka att sammanhängade ledighet hade varit trevligt.Men det är inte säkert att du klarar av det. Det är ett tufft jobb ska du veta. Och ytterst få väljer jobbet p.g.a det vore "trevligt" med sammanhängande ledighet.
Du har hört uttrycket "Gå 1000 mil i mina skor...etc", va? Kanske något att fundera djupare på?
Jag har jobbat som lärare i 16 år och har många gånger varit nära att bli utbränd och funderat på att byta jobb, men eftersom jag älskar att undervisa (ja, det är det jag älskar, inte juni, juli och augusti...) så fortsätter jag.
Vi har 7,5 veckor sommarlov, 2 veckor jullov, 1 vecka sport- resp. påsklov. Inget hörslov. Det blir 11,5 veckor. Och de är fastlagda på bestämda tider och vi kan omöjligen ta ut ledigt då resor är billigare som "alla andra" gör. (Hade du varit lärare så hade du säkert gnällt på det istället...)
Vi jobbar 45 timmar i veckan, och arbetar därmed in loven.
Utöver det finns naturligtvis massor av andra villkor och förmåner som du kanske har, men inte lärare, så det är helt skevt att bara stirra och gnälla på dessa lov som många med dig gör. Skaka av skygglapparna och se vilket fantastiskt jobb lärarna gör med dina barn istället.