Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

k girl skrev 2012-01-07 15:39:25 följande:
    Det jag menar är att av bland annat det jag har läst här i tråden så låter det på flera av lärarna som om deras arbetssituation är helt unik och visar en brist på insikt för hur arbetssituationen ser ut för andra, som om alla vore kommunalarbetare med schemalagd arbetstid som kan vara lediga när de har gjort sin arbetsdag.

Bland annat togs det upp just rörmokare tidigare i tråden, om jag inte minns alldeles galet, som om de jobbar sina timmar och sen går hem och kan slappa i soffan och släppa allt vad jobb heter. Och så ser ju inte direkt verkligheten ut.
    Lärarnas arbetssituation är ju unik! Liksom en läkares, rörmokares, kassörskas och en egen företagares är det. Och handlar inte tråden om lärare?
  • Natulcien
    MariaElionora skrev 2012-01-07 15:52:59 följande:
    det är väll så för att sjuksköterskor tex jobbar häcken av sig men får inte i närheten av er ledighet. Jag vickade i ett år som lärare och visst är det mycket att göra men nån vidare stress var det inte. Var många långa fika stunder i lärarrummet.
    Men snälla nån. Om denna "ledighet" nu är så åtråvärd - varför utbildar sig inte alla som vill åt den till lärare då?

Känner man inte till villkoren för det yrke man väljer? Eller vad är problemet???

Jag begriper verkligen inte detta gnäll på lärares ledighet. Jamen, utbilda er till lärare då, för guds skull. NU!

Men gnäll inte sen när ni får all denna "ledighet" och erfar hur tufft det är mellan ledigheterna...
  • Natulcien
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:02:10 följande:
    men det är ju lärarna som gnäller på hur viktiga de är och bla bla. Om lärare tog sig på lite mindre allvar så tror jag många skulle respektera lärare mer.
    Fel.
    Det är lärare som ständigt måste gå i försvarsställning för att det gnälls något kopiöst på deras "ledigheter" och att de ständigt ifrågasätts och nagelfars som ingen annan yrkesgrupp (utom möjligen politiker...).
  • Natulcien
    Polly S skrev 2012-01-07 16:04:13 följande:
    jag älskar mitt jobb, men det ÄR tufft, och jag tar det på allvar -annars bör man nog inte jobba som lärare -och det är därför jag blir ledsen när folk förringar min arbetsinsats och tror att vi jobbar 8-15 OCH har lov.
    Exakt så!

Jag älskar också mitt jobb, och jag känner mig respekterad. Men jag blir G-A-L-E-N på detta ifrågasättande och tjat om "alla lov".  Demon
  • Natulcien
    k girl skrev 2012-01-07 16:05:00 följande:
    "Väljer man att vara lärare som väljer man att jobba hårt"?
    Japp! Och då blir man ganska less när det ifrågasätts om man verkligen jobbar hårt...
  • Natulcien
    k girl skrev 2012-01-07 16:05:44 följande:
    Mig veterligen handlar tråden om det idiotiska i att förlägga planeringsdagar i direkt anslutning till julledighet. Men jag kan ju förstås ha missuppfattat trådstartaren.
    Ja, sådan var trådstarten, men så visade det sig att trådstartaren, och många med henne, hellre ville diskutera lärarnas arbetstider...inte rörmokarens...
  • Natulcien
    k girl skrev 2012-01-07 16:23:45 följande:
    Alltså... det var någon som påpekade att hon tyckte att lärare har det förmånligt men att lärare bara klagar på sin arbetssituation. Du replikerade att folk drömmer om lov men inte tänker på vad det innebär att vara lärare, med tanke på arbetsbördan utanför schemalagd arbetstid. Det du beskrev var en arbetssituation som är sann för många, många andra som inte jobbar som lärare, med mååånga arbetstimmar, bli störd utanför kontorstid/schemalagd arbetstid och så vidare. De har sina veckors semester och inte mycket mer än så. Jag håller med skribenten du invände mot. Lärarna har det ju förmånligt i jämförelse med andra som har samma arbetsbörda - ni jobbar ju faktiskt in ledighet, till skillnad från dessa andra - och jag fattar inte varför det sitter så fruktansvärt långt inne att säga det istället för att spela ut martyrkortet i tid och otid? Så hur hör det hemma här? Tja, är man inte intresserad av att höra att det finns andra som jobbar lika hårt utan att ha de (få) privilegier som lärare de facto har, så är man ju inte.

Missförstå mig rätt, jag vet att lärare jobbar väldigt hårt. Men visst är det en förmån att kunna jobba in långa ledigheter eller för all del att kunna slippa ta ut lika mycket föräldraledighet som andra.
    Jag har aldrig hävdat att lärare arbetar mer än alla andra. Jag har försökt förklara att läraryrket inte karaktäriseras av en massa ledigheter som vissa tycks tro.
    Lärare har en tung arbetsbörda. Tyngre än många andra. Men inte tyngre än alla andra. Men lärarna arbetar in ledighet, andra arbetar ju in högre lön. Det glöms gärna bort.

Så inga martyrkort spelas ut. Och det finns inget som "sitter långt inne". Det enda det handlar om är att försöka förklara för alla ignoranta hur lärarnas arbetssituation egentligen ser ut.
  • Natulcien
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:34:41 följande:
    jLärare har absolut ett tufft jobb som många andra men BARA lärare har 10 veckors ledighet/år. Hur kan ni inte anse det vara en förmån?
    Ja, och den tiden är inarbetad.

Vi har arbetat mer under resten av året för att kunna vara lediga när eleverna är det. Det är ju ganska opraktiskt att jobba som lärare i juli då inga elever finns att tillgå, och då är ju systemet med att jobba in den tiden väldigt bra. Eller hur tänker du?
  • Natulcien
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:42:27 följande:
    Eh skolorna vill ju införa semestertjänster men lärarna slåss ju med näbbar och klor mot det...
    Ja, eftersom det är lika idiotiskt som att läkare skulle jobba på distans...
  • Natulcien
    altevi skrev 2012-01-07 19:16:42 följande:
    Det jag tycker är trist är när människor utanför skolvärlden får för sig att lärare ska och kan anpassa sig till alla enskilda familjers önskemål och är personer som själva inte har familjer med barn.
  • Natulcien
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 19:29:35 följande:
    Jag lämnar tråden nu, men för all del fortsätt att diskutera.
    Hoppas att du har lärt dig något!? Glad
  • Natulcien
    Fikon skrev 2012-01-07 19:55:31 följande:
    När jag gick på dagis fanns inget som hette planeringsdagar... Hur hann våra lärare med...?! Hmm.
    De planerade troligen också, med den skillnaden att den tiden inte var reglerad, utan skedde utanför skoltid s.a.s.
    Min pappa var lärare, och när jag var liten hade han nästan lika långt sommarlov som eleverna, på papperet. Men han planerade ju en massa innan ändå på det som allmänheten då trodde var "lov".
  • Natulcien
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:07:07 följande:
    Har undrat samma sak många¨gånger också, i synnerhet som de på sonens skola har planeringsdagar minst en gång i månaden också. Ser att en lärare undrar här ovan varför de ska behöva börja innan skolan börjar?
    Ja, varför inte???? Har man förberedelser och planering att göra så får man väl avsätta dagar till det under ledigheten? Varför ska ni ha tre veckors jullov? Ni är väl den mest semester-"rappade" yrkesgruppen, jag tror inte ni skulle dö av att avsätta en dag eller två?

"Skolan börjar ju den tionde" säger du. Ja, den börjar då för att ni ska ha planeringsdag den nionde. Denna borde dock ha varit avklarad i veckan som gick och skolan borde börja på måndag.
    Jag rekommenderar att du läser hela tråden så att din extrema okunskap om läraryrktet kanske kan övergå i viss kunskap och förståelse istället.
  • Natulcien
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:12:52 följande:
    Åter måste jag hålla med dig. Min sons lärare är sist på plats på morgonen och först därifrån. Bara i undantagsfall man ens ser till henne. Hon börjar 8.15 och slutar senast 13.00 på dagarna. Måste vara dj-ligt kämpigt Obestämd
    Så du tror att lärarens arbetstid enbart består av lektionerna????????????????

Herregud människa! Har du bott under en sten!!!??? Förvånad
  • Natulcien
    Mumu skrev 2012-01-08 10:04:01 följande:
    Tack Äppelpaj80. Det känns lite tröstlöst att som lärare försöka förklara hur vi arbetar, för det uppfattas ofta som att vi "gnäller", när det inte har med det att göra. Att lärare är ett slitigt jobb förminskar inte andras jobb som också är slitiga, men på nåt vis så uppfattas det ofta som att vi lärare tycker att vi har det värre än andra. Inte sant när det gäller mig i alla fall, men jag tycker definitivt att jag har rätt att ta ut min inarbetade tid som dessutom regleras i avtal. Det är ju inte ens nåt jag bestämmer över själv, liksom. Och att nån okunnig människa tycker att jag ska jobba mer på loven (alltså få mindre ledighet än jag enligt mitt avtal har rätt till) är såklart helt absurdt. Vem vill jobba mer än man måste utan ersättning, om det inte är för sig själv!?
    Jag tror att många får för sig att vi lärare "gnäller" eftersom vi ständigt måste förklara och försvara oss när vår arbetsinsats ifrågasätts hela tiden.

Jag har jobbat som lärare i 16 år och jag är trött in i märgen på att alltid få kommentaren "Jamen, då har du ju en skön sommar!" när jag berättar vad jag jobbar med, som om det var sommaren som karaktäriserade yrket.
    Det är ju ingen som säger "Jamen, då har du ju en skön sommar!" när en sjuksyster eller en revisor berättar vad de jobbar med... det vore ju "Godag Yxskaft". När ska folk fatta att det blir lika mycket Goddag Yxskaft för en lärare att få den repliken??

Så de som gnäller på att lärare "gnäller" borde rannsaka sig själva så kanske de skulle se att om de kunde skaka fram lite empati och respekt för lärarnas arbete istället så skulle lärarna sluta "gnälla".
  • Natulcien
    AW76 skrev 2012-01-08 10:11:36 följande:
    Ja visst är det tragiskt med denna okunskap!?

Men jag undrar också hur man VET att läraren "kommer kl 8 och drar kl13". Är man själv på plats dessa tider varje dag och SER det, eller?? I såna fall har man ju själv "jävligt slappa tider" som kan hämta kl 13 varje dag. 
    Haha, exakt. Den kommentaren sa ju mer om inläggskrivarens arbetstider än om lärarens! Skrattande
  • Natulcien
    nika skrev 2012-01-14 14:24:53 följande:
    Skola är INTE barnomsorg. Skola är UTBILDNING och barnomsorg löser man på annat sätt än att kräva att skolan ska vara öppen. Om du behöver barnomsorg ska du vända dig till kommunen och inte mot lärarkåren. De jobbar mer än de ska som det är och behöver inte jobba ytterligare på sin fritid för att människor tycker att deras barn kommer i vägen för arbetet.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?