Mumu skrev 2012-01-08 10:04:01 följande:
Tack Äppelpaj80. Det känns lite tröstlöst att som lärare försöka förklara hur vi arbetar, för det uppfattas ofta som att vi "gnäller", när det inte har med det att göra. Att lärare är ett slitigt jobb förminskar inte andras jobb som också är slitiga, men på nåt vis så uppfattas det ofta som att vi lärare tycker att vi har det värre än andra. Inte sant när det gäller mig i alla fall, men jag tycker definitivt att jag har rätt att ta ut min inarbetade tid som dessutom regleras i avtal. Det är ju inte ens nåt jag bestämmer över själv, liksom. Och att nån okunnig människa tycker att jag ska jobba mer på loven (alltså få mindre ledighet än jag enligt mitt avtal har rätt till) är såklart helt absurdt. Vem vill jobba mer än man måste utan ersättning, om det inte är för sig själv!?
Jag tror att många får för sig att vi lärare "gnäller" eftersom vi ständigt måste förklara och försvara oss när vår arbetsinsats ifrågasätts hela tiden.
Jag har jobbat som lärare i 16 år och jag är trött in i märgen på att alltid få kommentaren "Jamen, då har du ju en skön sommar!" när jag berättar vad jag jobbar med, som om det var sommaren som karaktäriserade yrket.
Det är ju ingen som säger "Jamen, då har du ju en skön sommar!" när en sjuksyster eller en revisor berättar vad de jobbar med... det vore ju "Godag Yxskaft". När ska folk fatta att det blir lika mycket Goddag Yxskaft för en lärare att få den repliken??
Så de som gnäller på att lärare "gnäller" borde rannsaka sig själva så kanske de skulle se att om de kunde skaka fram lite empati och respekt för lärarnas arbete istället så skulle lärarna sluta "gnälla".