Inlägg från: Elenas hasselbackspotatis 86 |Visa alla inlägg
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Om TS inte visste det så arbetar en lärare exakt lika många timmar / år som alla andra och de har EXAKT LIKA MYCKET TID till att umgås med sina barn som du TS. De har under de veckor du arbetat 30 timmar arbetat 45 timmar och varje vecka fått 15 timmar mindre än du med sina barn så sluta babbla om att "de inte behöver vara lediga mellan 23/12 - 9/1 ..." ... En lärares arbetstider är INGENTING att vara avundsjuk på, men är det så att du hellre arbetar 45 timmar per vecka så går det säkert att ordna...

TS - ja jag har flera bekanta som bara arbetar 6h om dagen , min make som är ekonom bland annat MEN det skulle aldrig falla mig in att sitta och klaga över det som en annan bitter bara för att jag arbetar 45h. Jag har valt läraryrket och min man valde att bli ekonom - skulle jag sitta och klaga över "vad de på banken gör efter klockan tre?".

Ni som inte är lärare och misstror era söners o döttrars lärares arbetstimmar och avundsjukt tittar på lärarens "jul- och sommarlov" behöver en större förståelse.

Jag är ensam lärare i HKK för ALLA elever i årskurs 5, 6, 7, 8, 9. Totalt 436 elever. Jag ska ensam skriva omdömen för dessa 436 elever (ett omdöme tar ca 2-3 timmar att skriva). Samtidigt som jag är HKK-lärare för samtliga elever på skolan så är jag även klassföreståndare för en åk 9.

Så här ser min genomsnittsliga arbetsdag ut;
    Kommer till jobbet vid 7:00 för att förbereda dagens lektioner i HKK. OBSERVERA att det inte är någonting jag kan göra hemma. Jag väger upp köttfärs, mjöl, olja etc till mina lektioner jag ska ha under dagen.

Kl 8-9:30 har jag min första HKK-lektion. Femmorna ska lära sig tvätta.

9:30-9:40 fixar jag snabbt o slarvigt salen igen

9:40-11:10 har jag min andra HKK-lektion. Niorna har prov på matsmältningsprocessen. Nu har jag ett 30-tal prov att rätta.

11:10-11:40 har jag lunch. Stressäter för att hinna fixa i ordning HKK-salen igen.

11:40-12:30 Klassråd med min 9:a. De ska åka till Prag i maj så de har mycket att diskutera.

12:30-12:40 rast inför nästa HKK-lektion. Ringer samtal hem till föräldrar vars barn inte dykt upp och får till svar att "Svante är sjuk men jag glömde anmäla" och i all hast ringer jag även polkagrisföretaget som inte levererat rätt mängd polkagrisar till mina säljande nior.

12:40-14:10 Ny HKK-lektion. Åttorna ska göra sushi. Ganska kletigt.

14:10-14:20 fixar återigen i ordning salen.

14:20-16:20 elevens val med sjuor, åttor o nior.

16:20-16:40 några sjuor stannar kvar längre eftersom de gjorde fel i sin första sats finska pinnar.

16:40-17:00 stressstädar HKK-salen efter dagens alla lektioner. Det ska torkas golv, väggar, skåp o fläktar efter att någon elev roat sig med att trycka upp finska pinnar genom gallret. Om någon trodde att det fanns lokalvårdare i HKK-salen som hjälpte till så trodde ni fel.

17:00-17:45 utvecklingssamtal med en elev i min nia.

17:45 ser mitt skrivbord för första gången på dagen. Två andra lärare har bett mig skriva "så-här-långt-omdömen" om två elever var som de ska ha utvecklingssamtal med följande morgon.

17:50-19:00 skriver 4 "så-här-långt-omdömen"

19:00 åker till Hemköp tillsammans med min man som hämtar upp mig efter sin 13-19 arbetsdag på banken.

19:45 börjar med middagen.

20:00-20:30 rättar två av niornas HKK-prov från dagen medan middagen står i ugnen. Bara 28 prov kvar.

21:00-21:30 äter middag o pratar med min man om dagen.

21:30-22:00 diskar, duschar o sätter på en maskin tvätt.

22:00 lägger mig i sängen med niornas prov igen. Rättar två till innan jag somnar.

Det sista jag tänker inför imorgon är att jag måste gå till jobbet så jag är där 06:00 eftersom leveransen av mjöl från servera ska komma med lastbil då. Servera lämnar mjölet på trappan o jag får själv bära upp två mjölpaket åt gången. Det blir ca 20 vändor upp de tre våningarna bara för att tömma mjölpallen. När jag tömt mjölpallen är det bara att ta mina två dra-maten-väskor upp till Ica och köpa lite köttfärs inför dagens lektioner där köttbullar står på schemat.

Kl 8 kommer eleverna igen.

JAG ÄLSKAR MITT JOBB och detta var bara ett informativt inlägg om vad vi lärare gör när "vi gått hem för dagen". Jag anser mig själv värd att vara ledig över somrarna så att vi kan åka ner till vårt hus på athenska rivieran - det har jag arbetat mig till under året och den som påstår motsatsen får gärna följa med mig en dag.

Mrs perfect? Vad menar du att en lärare tar på sig för mycket? Ska vi strunta i våra arbetsuppgifter för att "vi inte orkar"??

I mitt tycke handlar tråden om att TS anser att lärarna kan lägga sina planeringsdagar på sitt "jullov" (dvs sin INJOBBADE ledighet) därför att det stör henne att hennes barn får en dag extra ledigt i samband med terminsstart. TS blir störd i sin vardag då det tydligen (?) inte finns fritids i hennes kommun och nu skyller hon det på lärarnas ledighet.

Anna Paulita skrev 2012-01-07 18:58:30 följande:
    Med tanke på att min dotters lärare är 1-2 lärare misstänker jag att prov är icke förekommande. Och min dotters skoldag slutar 12.30 varje dag, mellan 13.00-16.00 trode rimligtvis gå till planering också.
    Ärligt talat TS. Vem tror du fixar allt dina barn gör i skolan?

Vem tror du beställer böcker?
    Vem tror du städar klassrummet? Tömmer papperskorgar?
    Vem rättar läxor?
    Vem tror du planerar allt till 100 % inför minsta lilla lektionssekund?
    Vem ordnar projekt? Planerar och köper in material?
    Vem sitter i samtal med ledningen om att få mer pengar så att dina barn kan få ett gratis korv med bröd på utflykterna till djurparken/skridskobanan etc.
    Vem har utvecklingssamtal?
    Vem ringer hem till föräldrar?
    Vem går på möte efter möte för att diskutera och planera.
    M.M M.M M.M

Jo det är EN person som gör det när barnen gått hem.

Men min största fundering är främst vad du har emot lärarna och deras arbete? Varför så missunnsam till om Ulla, 62, väljer ta med sig jobbet hem efter en dag med 30 skrikande ungar istället för att sitta vi sitt skrivbord som du? (om du jobbar?)Obestämd

( Karolina86 - det är inte lärarna som lägger ut planeringsdagar o dyl. )

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?