k girl skrev 2012-01-07 16:23:45 följande:
Alltså... det var någon som påpekade att hon tyckte att lärare har det förmånligt men att lärare bara klagar på sin arbetssituation. Du replikerade att folk drömmer om lov men inte tänker på vad det innebär att vara lärare, med tanke på arbetsbördan utanför schemalagd arbetstid. Det du beskrev var en arbetssituation som är sann för många, många andra som inte jobbar som lärare, med mååånga arbetstimmar, bli störd utanför kontorstid/schemalagd arbetstid och så vidare. De har sina veckors semester och inte mycket mer än så. Jag håller med skribenten du invände mot. Lärarna har det ju förmånligt i jämförelse med andra som har samma arbetsbörda - ni jobbar ju faktiskt in ledighet, till skillnad från dessa andra - och jag fattar inte varför det sitter så fruktansvärt långt inne att säga det istället för att spela ut martyrkortet i tid och otid? Så hur hör det hemma här? Tja, är man inte intresserad av att höra att det finns andra som jobbar lika hårt utan att ha de (få) privilegier som lärare de facto har, så är man ju inte.
Missförstå mig rätt, jag vet att lärare jobbar väldigt hårt. Men visst är det en förmån att kunna jobba in långa ledigheter eller för all del att kunna slippa ta ut lika mycket föräldraledighet som andra.
Jag har aldrig hävdat att lärare arbetar mer än alla andra. Jag har försökt förklara att läraryrket inte karaktäriseras av en massa ledigheter som vissa tycks tro.
Lärare har en tung arbetsbörda. Tyngre än många andra. Men inte tyngre än alla andra. Men lärarna arbetar in ledighet, andra arbetar ju in högre lön. Det glöms gärna bort.
Så inga martyrkort spelas ut. Och det finns inget som "sitter långt inne". Det enda det handlar om är att försöka förklara för alla ignoranta hur lärarnas arbetssituation egentligen ser ut.