• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • 120126 A

Du menar alltså att lärarna inte ska få vara lediga med sina barn under jullovet utan de ska planera för sitt arbete?

• En till mamma

Här brukar de oxå ha planeringsdagar precis efter loven, tycker det är ganska bra då barnen får mjukstarta skolan med kortvecka.

förskolan har lagt ut dem i olika månader.   

• Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-06 23:28:57 följande:
    Du menar alltså att lärarna inte ska få vara lediga med sina barn under jullovet utan de ska planera för sitt arbete?

Jag menar att de kanske inte måste vara lediga från den 23:e dec till den 9:e jan, eller att de inte måste vara lediga 8 veckor på sommaren utan istället 7 veckor och 3 dagar. Det menar jag. JAG kan inte heller vara ledig hela jullovet med min dotter. Och ännu mindre om jag måste ta ledigt det första jag gör när en ny termin startar.
  • Indiansommar

Samma här och ofta är det stängningsdag på förskolan (dagis) samtidigt =( så man är tvungen att vara hemma

• Jullesmamma

Här har det aldrig hänt...

Om du som förälder måste ta ledigt på studiedagar spelar det väl ingen roll om det är i början, mitten eller slutet av terminen??? 

• 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:31:03 följande:

Jag menar att de kanske inte måste vara lediga från den 23:e dec till den 9:e jan, eller att de inte måste vara lediga 8 veckor på sommaren utan istället 7 veckor och 3 dagar. Det menar jag. JAG kan inte heller vara ledig hela jullovet med min dotter. Och ännu mindre om jag måste ta ledigt det första jag gör när en ny termin startar.

De måste ju få ha semester med sina barn likväl som du måste få ha med dina. Hur gamla är dina barn? FP går ju att ta ut tills de är rätt gamla..
  • Anna Paulita
    En till mamma skrev 2012-01-06 23:29:42 följande:

Här brukar de oxå ha planeringsdagar precis efter loven, tycker det är ganska bra då barnen får mjukstarta skolan med kortvecka.

förskolan har lagt ut dem i olika månader.   

Ja, det är ju en smaksak.  Personligen tycker jag det suger. På min dotters fsk var det faktiskt bättre, då hade de sin planering på helgen och den inkräktade inte på förskoleverksamheten. Nu fattar jag att det inte funkar på alla håll och att det är en kostnadsfråga. Men bra var det.

Sedan tänker jag att just planeringen till hösten kanske kunde spridas ut så ungarna kunde få någon långhelg istället då det är så ont om helgdagar. Och ja, jag fattar att planeringen är till för höstterminen så den går ju inte tat lägga för sent, men i början av oktober kanske....  
  • Marie1983

Min svägerska är lärare, jobbar mer än någon annan jag känner. När tänkte du att de ska ha dessa planeringsdagarna istället? 

• Jullesmamma
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:33:56 följande:

Ja, det är ju en smaksak.  Personligen tycker jag det suger. På min dotters fsk var det faktiskt bättre, då hade de sin planering på helgen och den inkräktade inte på förskoleverksamheten. Nu fattar jag att det inte funkar på alla håll och att det är en kostnadsfråga. Men bra var det.

Sedan tänker jag att just planeringen till hösten kanske kunde spridas ut så ungarna kunde få någon långhelg istället då det är så ont om helgdagar. Och ja, jag fattar att planeringen är till för höstterminen så den går ju inte tat lägga för sent, men i början av oktober kanske....  

På helgen!?!
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?