Inlägg från: 120126 A |Visa alla inlägg
  • 120126 A

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Du menar alltså att lärarna inte ska få vara lediga med sina barn under jullovet utan de ska planera för sitt arbete?

• 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:31:03 följande:

Jag menar att de kanske inte måste vara lediga från den 23:e dec till den 9:e jan, eller att de inte måste vara lediga 8 veckor på sommaren utan istället 7 veckor och 3 dagar. Det menar jag. JAG kan inte heller vara ledig hela jullovet med min dotter. Och ännu mindre om jag måste ta ledigt det första jag gör när en ny termin startar.

De måste ju få ha semester med sina barn likväl som du måste få ha med dina. Hur gamla är dina barn? FP går ju att ta ut tills de är rätt gamla..
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:33:56 följande:
    Sedan tänker jag att just planeringen till hösten kanske kunde spridas ut så ungarna kunde få någon långhelg istället då det är så ont om helgdagar. Och ja, jag fattar att planeringen är till för höstterminen så den går ju inte tat lägga för sent, men i början av oktober kanske....  
    det märks att du inte jobbar inom skolan själv :)
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:38:12 följande:
    Läste du vad jag skrev? Att de måste kanske inte haledigt mellan 23.12 och 9.1 och  8 veckor på sommaren. Och sport, påst och höstlov....de har BETYDLIGT mer ledigt med sina ungar än jag har med mina som det är.

Jag kan inte ta ut fp för min dotter längre, dagarna är slut. (och nej, jag kunde inte "räkna med " att jag skulle behöva spara 4 dagar per år för dessa ändamål innan hennes dagar tog slut)  

Ja de som arbetar inom skola, men de som arbetar inom förskola har inte mer ledigt än dig. Ska de också låta bli att vara lediga med sina barn? för föräldrar till förskolebarn måste väl också ta ledigt?
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:11:24 följande:

Det är lite för sent för det nu, jag ställe rmig tveksam till att alla gör det. När man har ett barn som är 1½ är knappast planeringsdagar i skolan knappast något jag iallafall funderade på.
    Jag trodde att det hörde till vanligt folkvett att man sparar de 90 lägstanivådagarna för just. Studiedagar, lovdagar m,m.. Så har vi iaf tänkt.
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:16:47 följande:

Jag var inte aktiv på FL när min dotter var så liten och varför ens göra en grej av det nu när hon är 8 år och det är för sent. Vilket det ändå är vid den åldern.

Det är sådant man får ha med i beräkningarna när man skaffar barn, de blir sjuka, de har studiedagar och det blir inkomstbortfall. Ingen svår matematik... 
  • 120126 A
    CocoC skrev 2012-01-07 00:18:22 följande:
    Jag läste någonstans att skolvärldens planering lever kvar i den tiden när kvinnorna inte var yrkesarbetande utan var hemma på dagarna. Tror det ligger en del i det.

vad är det som säger att pappan inte kan vara hemma på studiedagarna?
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:18:29 följande:

Good for you och ursäkta om jag var en nivis utan FL när min 8 åring var liten. Släpp det nu okej....för övrigt är hon ändå snart för stor för FL alls.

Jag räknade ut det själv. Utan FL ;)
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:19:10 följande:

Jag är vare sig uska, sopgubbe eller lärare.

Skrev du inte tidigare att du jobbade på skolan? vad gör du om du inte är lärare? Städerska?
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:21:58 följande:

Läser du ens vad jag skriver? Jag hade inte det i åtanke när hon var så liten då det var aktuellt. varför kan du inte bara släppa det?
    Jo jag läser exakt vad du skriver. Men alla vet ju att barn blir äldre och att man måste planera för framtiden. Gör man inte det så får man fint stå sitt kast och slösa semesterdagar tex...
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:25:31 följande:
    Det finns andra yrken inom skola än lärare och städerska.

Vaktmästare? Kokerska? nåja, det spelar ingen roll.
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:25:01 följande:
    Det har jag knappast gjort heller. Men precis som en lärare skulle även jag tycka att sammanhängade ledighet hade varit trevligt.
    Vilket du fått om du tagit ut din semster sammanhängande med dessa dagar.
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:27:43 följande:

Och jag har rätten att ha en åsikt, eller hur? Vare sig jag bräde alla FP i ett bräde eller ej. Jag skriver vad jag tycker och det enda du sysslar med är att försöka dumförklara mig och höja dig själv genom att "föregå med gott exempel". Du lägger dig på någon typ av personangreppsdiskussion, har du inget bättre kan du lämna denna diskussion.
    Nä jag undrar bara hur man tänker när man skäller på systemet när man själv inte tänkt från början. Att du måste ta ut semeste är Ditt eget fel. inte Skolans eller Lärarnas!
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:28:41 följande:

Jag är studie och yrkesvägledare om det gör någon skillnad för dig i denna diskussion. (något jag har svårt att se)

Mja, jag trodde att man med en sådan yrkesroll hade mer förståelse för vikten utav lärarnas planering av terminen. och förstod att det självklart är bättre att planera i augusti/sept än i oktober tex.. Planeringen påverkar ju Ditt barn utbildning, dålig planering, sämre utbildning. Bra planering bättre utbildning.
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:32:57 följande:

Skäller? Jag står fast vid att planeringsdagar borde ligga utanför elevernas termin och att det för oss är värdelöst att ha dem liggandes vid terminstart.

De ligger utanför elevernas termin på deras skola. Alla har ett visst antal skoldagar de ska uppnå per år.
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:36:46 följande:

Jaså? Det vet väl du knappast?

Om du tagit ut din semester dagarna innan i anknytning till deras studiedagar så hade du ju fått sammanhängande semester!
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:36:15 följande:

Nej, jag är helt oförstående faktiskt till att ha studiedagar på ungarnas terminer. Däremot är jag inte oförstående till lärarnas planeringsdagar. De borde bara ligga annorlunda. Och du måste inte haka upp dig på just månaden oktober, det var en tanke inget som jag bygger min ide´på.

Som jag och fler skrivit. De ligger inte under terminen, de ligger före terminstart. Terminen startar den 11/1 på många skolor i Sverige. Skolor börjar olika dagar, har sportlov olika veckor och skolavslutning olika dagar. Är det så svårt för dig att förstå?

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?