• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Jullesmamma
    MintMint skrev 2012-01-06 23:57:20 följande:
    Det är möjligt att man väljer att lägga terminsstarten på lite olika sätt, men på de flesta ställen så tror jag att terminen startar den 11/1, alltså efter lärarnas planeringsdagar. Men ett läsår består alltid av samma antal dagar i vilket fall som helst, så det spelar ju mindre roll hur man väljer att lägga det. Likaväl som att en lärare har samma antal arbetsdagar överallt.

Så alltså i TS fall måste hon ju ta ledigt oavsett om dessa infaller i början, mitten eller slutet av terminen...
  • ViVäntarLois

Men barnen går ju i skolan lika många dagar per år oberoende av när planeringsdagarna är inplanerade. Så oavsett om de ligger i början på terminen eller inte så måste du ju plocka ut lika många semesterdagar/år. Vad är problemet? Att barnen inte kan lämnas i skolan tillräckligt många dagar?

Och att man måste planera för planeringsdagar, studiedagar, inskolningsdagar osv. när man tar ut FP är en verklighet för många föräldrar eftersom semestern inte räcker till. 

• pluttskrutt

[quote] Fast vårt jobb tar inte slut, när vi lämnar skolbyggnaden...[/quote] Precis! Den där högen med prov, omprov, läxor och laborationsrapporter som ska rättas. Gärna tills i morgon, annars har man mail från oförstående elever och föräldrar dagen därpå... För att inte prata om när betygen skulle sättas, det var lååååånga dagar! Föräldrar förväntar sig tydligen att de nya kursplanerna är kristallklara att tolka (något som vi t ex ägnar våra PLANERINGSDAGAR åt). Som ma/no lärare har jag "ynka" fem ämnen att läsa in mig på. Där har du vad jag ägnade mina planeringsdagar åt i somras efter avslutningen, i höstas innan skolstart samt mitt obefintliga höstlov åt. Och vi är inte färdiga än.

• ebbebulan
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:02:11 följande:
    För mig personligen ställer det till det, som jag skrev är chansen större att vi (någon av oss) redan är hemma och lediga som i onsdags och i torsdags, där i ligger skillnaden.

Men om lärarna börjat redan i onsdags så hade ju jullovet startat 2 dagar innan det gjorde, så nej jag förstår inte problemet. Kanske beror på att jag själv jobbar som lärare...
    ♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.blogspot.com
  • Anna Paulita
    Johan75 skrev 2012-01-06 23:59:35 följande:
    Oavsett när dagarna läggs kommer du att behöva vara ledig med dina barn. Ligger de på en helg innebär det att terminen börjar senare eller slutar tidigare. 

Sen är det så med planering att det passar bra i början av någonting. I slutet eller mitten fyller det inte riktigt samma funktion.  

Mitt problem är som sagt inte att vara ledig, det är dock bökigt att vara det i anslutning till en ledighet, dels för att man redan har varit ledig ett tag och iallafall jag måste återgå till jobbet och som jag skrev innan att om planeringen skulle ha varit  veckan som var hade vi (iallafall i år) ändå varit lediga.
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:02:11 följande:
    För mig personligen ställer det till det, som jag skrev är chansen större att vi (någon av oss) redan är hemma och lediga som i onsdags och i torsdags, där i ligger skillnaden.
    Men vad är skillnaden för dig och för alla som jobbar som lärare? Vi är heller aldrig lediga, när barnen har studiedagar...
  • ebbebulan
    MintMint skrev 2012-01-07 00:09:17 följande:
    Men vad är skillnaden för dig och för alla som jobbar som lärare? Vi är heller aldrig lediga, när barnen har studiedagar...

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.blogspot.com
  • Anna Paulita
    ViVäntarLois skrev 2012-01-07 00:04:22 följande:
    Och att man måste planera för planeringsdagar, studiedagar, inskolningsdagar osv. när man tar ut FP är en verklighet för många föräldrar eftersom semestern inte räcker till. 

Det är lite för sent för det nu, jag ställe rmig tveksam till att alla gör det. När man har ett barn som är 1½ är knappast planeringsdagar i skolan knappast något jag iallafall funderade på.
  • Jullesmamma
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:08:47 följande:

Mitt problem är som sagt inte att vara ledig, det är dock bökigt att vara det i anslutning till en ledighet, dels för att man redan har varit ledig ett tag och iallafall jag måste återgå till jobbet och som jag skrev innan att om planeringen skulle ha varit  veckan som var hade vi (iallafall i år) ändå varit lediga.

Fast då finns ju andra alternativ... 

Alla har inte ens möjlighet att ta ledigt hela jullovet! 
  • ViVäntarLois
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:11:24 följande:
    Det är lite för sent för det nu, jag ställe rmig tveksam till att alla gör det. När man har ett barn som är 1½ är knappast planeringsdagar i skolan knappast något jag iallafall funderade på.
    Men det finns gott om trådar här på FL där nyblivna föräldrar ställer just den frågan till föräldrar med skolbarn. Hur många dagar/år måste vi spara till de första skolåren?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?